Hvem er sykemeldt?

Jeg er sykemeldt 50% pga kvalme og utmattelse. Synes det funker greit nok. Har verdens mest fleksible jobb, men har jo en og annen avtale jeg må følge opp. Når jeg ikke er på jobb ligger jeg på sofaen. Det funker ok. Tredje uken nå, men bli nok et par uker til.

Jeg dro på jobb i morges, men kjente at det ikke ville gå. Så jeg laget vikaropplegg (hei lærer-livet) og dro hjem. Etter å ha sovet hele dagen og bare blitt dårligere er jeg rimelig sikker på at jeg har influensa. Jeg er egentlig ganske blessed med veldig godt immunforsvar og har kun hatt influensa en gang i livet. Da var jeg sengeliggende i 3 dager og så tok det noen dager etter det før jeg var tilbake til meg selv.
Bør jeg kontakte lege og be om sykemelding? Og hvordan er det med influensa og graviditet?

Satt å leste om influensa under graviditet i forbindelse med influensavaksinen som anbefales. Ifølge fhi så kan influensa under graviditet øke risiko for dødfødsel og at man alltid skal gå til legen! Det er sikkert ikke så farlig så tidlig, men greit å få sjekket det opp:-) man er jo i risiko for å endel komplikasjoner med influensaen som gravid også som legen sikkert vil sjekke opp.

Er sykemeldt på tredje uka pga kvalme. Er mye kvalm, men er ikke hyperemesis som jeg hadde i forrige svangerskap. Håper og tror at jeg snart er tilbake på jobb igjen.

Har vært 100% sykemeldt siden 21.01, og ble i dag videre sykemeldt til 21.02, med ny legetime 22.02...

Skikkelig kjipt og kjedelig, men lite man får gjort..

Last edited:
Jeg har vært sykemeldt 100% i 4 uker nå. Er fortsatt dårlig og må be om forlengelse. Gruer meg til å be om det da jeg føler jeg allerede har vært sykemeldt "lenge nok" og føler at de på legekontoret kanskje ikke kommer til å tro meg :(

Ble sykemeldt 50% fra og med i går og to uker framover. Jeg er veldig kvalm, brekker meg ofte og kaster opp om jeg ikke spiser regelmessig. Veldig trøtt og sliten og fungerer dårlig både hjemme og på jobb. Håper det skal hjelpe å jobbe redusert en stund.

Jeg er nå 10+6 og har vært sykemeldt siden uke 7 og jeg skal være sykemeldt i 2 uker til. Håper formen snart blir bedre så jeg kan komme tilbake i jobb. Jeg er som deg, jeg sliter ikke med oppkast. Jeg har bare kastet opp 4 ganger så langt, men kvalmen sitter i og jeg klarer rett og slett ikke få i meg nok mat. Vekta går en vei, og det er ned.. men nå nærmer jeg meg uke 12 og jeg bare teller ned og håper på at ting skal bli bedre etter uke 12. Håper du blir bedre snart, god bedring :Heartpink

7+2 i dag og er nå 50% sykmeldt fram til 9/3 på grunn av ekstrem svangerskapskvalme. Jobber som Ped leder på småbarnsavdeling, og legen mente det var nok stress der til at jeg burde jobbe halvt. I dag er en grei dag

Vært 100% sykemeldt siden uke 6, med hyperemesis. Inn og ut av sykehus, poliklinikk og intravenøst og alt. Også hatt mye smerter i livmoren, som kommer fra morkakeproblematikk. Er nå 17+4, og absolutt ikke bedre. Så tenk på dere selv jenter, man går bare gravid i ni måneder. Jobbe kan man gjøre resten av livet :) God bedring til alle!

Foreløpig ikke sykmeldt, kunne blitt det i dag, men kun delvis og som ekstravakt så er det vanskelig. Det må bli enten eller og kjenner jeg er ikke klar for det enda selv om det muligens hadde vært det beste. Begynner å slite med bekkenløsning. Er i uke 10+0. Kjent det i 3 uker allerede. Fått henvisning til fysio selv om jeg vet at det ikke hjelper noe særlig foruten om litt lindring der og da. Skal prøve å holde ut på jobb lengst mulig men må nok kaste inn håndkle tilslutt.

Sykemeldt pga kvalme og slapphet /trøtthet. Ut uka her. Men drar til legen igjen på torsdag. Jobber i barnehage,så er begrenset hvor tilrettelagt det kan bli. Ikke tåler jeg lukter heller.. Det går ikke med 18 barn med 18 forskjellige pålegg i matpakka og som trenger hjelp på do...

Vanvittig travel veke på jobb denne veka, og merka at det tære på. Hadde heldigvis ei roleg helg, men kreftene for denne veka er allereie brukt opp. Kjem til å vurdere ein egenmeldingsdag om imorgon blir sånn som i dag...

Så 100% på jobb til no, men får sjå om det blir sånn heile veien. Her heldigvis sluppe den verste kvalmen, berre formen generelt som er dårleg...

Er ikke sykemeldt, men går hjemme med svangerskapspenger fra NAV, pga mye utagering på jobb og ikke mulighet for tilrettelegging. Får veldig dårlig samvittighet av å gå hjemme å ikke gjøre noe, men er samtidig litt deilig da jeg er veldig sliten og til tider kvalm!
God bedring til alle, håper kvalmen gir seg snart☺️

100 % sykmeldt fra uke 6.. Samme som sist, og da var jeg sykmeldt hele svangerskapet! Håper å komme meg fort tilbake denne gang :-)

100% sykmeldt i 4 uker nå. Ny legetime på mandag, usikker på om det blir 2 nye uker.

Jeg var sykemeldt 100% forrige uke siden kvalme toppet seg veldig den uken (uke 9). I helgen ble kvalmen mye bedre og jeg var tilbake på jobb i dag med 30% sykemelding i to uker fremover.

Jeg føler virkelig med dere med hyperemisis. Det virker helt jævli, og jeg håper dere snart får det bedre. Dere er beintøffe og dere skal hvertfall kun tenke på hva dere behøver uten et snev av dårlig samvittighet! Selv er jeg i uke 11 og ikke vært sykemeldt enda, kun tatt en sykedag. Heldigvis har mulighet til å ta pauser/ gå tidlig noen dager. Og jeg er overhodet ikke like effektiv som jeg pleier. På en måte tror det er bra for meg å jobbe. Det distraherer meg litt bort fra kvalmen og trøttheten. Men når kvalmen er oppi halsen ved brekningspunket er det lite som hjelper og man blir ubrukelig på jobb. Hvis kvalmen ikke gir seg snart vil jeg også be om delvis sykemld. Jeg bruker virkelig all energi på jobb. Når jeg kommer hjem klarer jeg verken å spise, se på TV eller lese. Må bare ligge i et mørkt rom. Har gått ned 6-7 kilo siden uke 6/7. Nesten like ille som kvalmen er følelsen av at jeg på en måte har mistet meg selv. Ingenting er interessant eller spennende eller gøy eller godt lenger. Alt lukter ekkelt :( flere som har det sånn? håper virkelig det snur snart

Jeg føler virkelig med dere med hyperemisis. Det virker helt jævli, og jeg håper dere snart får det bedre. Dere er beintøffe og dere skal hvertfall kun tenke på hva dere behøver uten et snev av dårlig samvittighet! Selv er jeg i uke 11 og ikke vært sykemeldt enda, kun tatt en sykedag. Heldigvis har mulighet til å ta pauser/ gå tidlig noen dager. Og jeg er overhodet ikke like effektiv som jeg pleier. På en måte tror det er bra for meg å jobbe. Det distraherer meg litt bort fra kvalmen og trøttheten. Men når kvalmen er oppi halsen ved brekningspunket er det lite som hjelper og man blir ubrukelig på jobb. Hvis kvalmen ikke gir seg snart vil jeg også be om delvis sykemld. Jeg bruker virkelig all energi på jobb. Når jeg kommer hjem klarer jeg verken å spise, se på TV eller lese. Må bare ligge i et mørkt rom. Har gått ned 6-7 kilo siden uke 6/7. Nesten like ille som kvalmen er følelsen av at jeg på en måte har mistet meg selv. Ingenting er interessant eller spennende eller gøy eller godt lenger. Alt lukter ekkelt :( flere som har det sånn? håper virkelig det snur snart

Det høres ut som du kanskje trenger litt mer hvile, ja. Man bør kunne gjøre NOE utenom jobb også, er min mening! Ellers har vi det litt likt, jeg også opplever at det er bra å være i jobb, og at hvis jeg har tid og anledning til det så blir kvalmen ofte verre fordi den får mer fokus (pluss at den er verre når jeg ligger). Har vært hjemme fra jobb et par dager så langt, og har ikke vært så uggen noen gang. Tror ikke det hadde vært like ille om jeg dro på jobb. Samtidig er det en annen ytterkant når det blir for mye stress og lite hvile, da blir jeg også kvalm. Så det gjelder å finne en god balanse. Jeg satser på at kvalmen gir seg snart, ellers vil muligheten til en pause midt på dagen eller å ha kortere dager, være en tilpasning jeg tror hadde funka bra - heller enn noen dager fullt kjør og noen dager helt fri.

kvalmen har tatt seg opp her, brekker meg og kaster opp og klarer bare å holde meg våken til rundt ni hver kveld, spiser fordi jeg må ikke fordi det er godt...Har ikke vært sosial på flere mnd.. synes rett og slett skikkelig synd på meg selv om dagen:rolleyes: Jobber i skolen så nå teller jeg bare ned dagene til vinterferie, den skal brukes på sofaen!:meh:

Back
Topp