Hva vil dere gjøre annerledes denne gang?

Kari

Blir kjent med forumet
Til dere som har flere barn. Er det noe dere vil gjøre annerledes i denne graviditeten,fødselen og barselstiden?

Ikke grue meg sånn til fødsel som jeg gjorde sist...:P Og om jeg får et barn som har problemer med å amme og skriker døgnet rundt skal jeg straks oppsøke manuellterapeut...Ingen skjønte på sykehuset at gutten vår skrek og kava sånn ved puppen fordi han hadde kjempevondt i nakken..Fikk bare beskjed om at jeg måtte bygge godt nok opp under han med puter så han lå ordentlig..Foruten det tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre ting så mye annerledes:)

Gullskatt juli12:)

Jeg kommer til å bruke mer tid til å visualisere fødsel, og å forberede meg mentalt. Forrige gang ble jeg indusert tidlig pga næringsopptaket til babyen, og håper å slippe det denne gangen, men det er dessverre ikke noe jeg får påvirket. Tar også jern, B12 og folat hver dag for å øke jernlager og blodprosent, for jeg ligger lavt fra før av og måtte ha blodoverføring før fødsel sist.

Under fødselen kommer jeg til å forsøke å stå på mitt og heller jobbe med kroppen fremfor å få panikk og låse meg av smertene sånn som sist. Og jeg kommer til å nekte å måtte "vente på ammeveiledning" før jeg får legge babyen til brystet.

I barseltiden kommer jeg til å isolere meg hjemme, min storesøster får ansvaret for å organisere hjelpe-besøk (vi er en gruppe venner som er barselhjelpere for hverandre, som reiser til hverandre for å vaske hus, lage mat, rydde og stelle hjemme hos barselkvinnen, sørge for at mor får en tur i dusjen og sovet litt om hun trenger - gode, gammeldagse barselhjelpere ;) ) og jeg kommer til å la ALT flyte og overlate til mannen og barselhjelpen for å få en best mulig ammestart med babyen. Kommer til å skaffe hjelpebryst og pumpe i tillegg, så jeg kan bruke hjelpebrystet om babyen er underernært og trenger mer enn jeg kan tilby denne gangen også :)

Ingenting :-) jeg tar alt helt med knusende ro. Få til amming denne gangen er det som er viktig. Sist gikk det i dass

Ikke så mye tror jeg, men en ting er helt sikkert: jeg skal holde meg til helvette langt vekke fra den brystpumpa! Hvert fall i begynnelsen. Sist gikk alt rett vest fordi jeg trodde jeg måtte pumpe meg hvis det gikk mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Stresset noe fælt med det greiene der og ingen fortalte meg at jeg kunne slappe av, melken regulerer seg selv. Så det skal ikke i hus med det første.. Og så håper jeg at jeg kan være litt flinkere til å sove når babyen sover, det var jeg alt for utålmodig til forrige gang..

Slappe mer av med ammingen og ikke sitte opptil 1t å amme! Ellers være flinkere til å gjøre ting selvom h*n er liten, som mer turer, støvsuging ved soving, men også flinkere til å sove når lille sover:p

Slappe mer av med ammingen og ikke sitte opptil 1t å amme! Ellers være flinkere til å gjøre ting selvom h*n er liten, som mer turer, støvsuging ved soving, men også flinkere til å sove når lille sover:p

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil amme opp til en time :p? Førstegangsgravid så bare lurer på, trodde man måtte amme til baby ikke tok mer ??:p

Ikke stresse med ammingen.. Sist gikk det dårlig, men gav ikke opp før etter 3 måneder med HELVETTE!
Det viste seg at lille hadde en defekt i halsen som gjorde at han hadde vansker med å suge og puste samtidig.. Så nå vet jeg hvordan flasker lages!! :P
Og ikke fly rundt til alle og enhver hele dagene.. Nyte det, slappe av <3
Og være mer konsekvent med legging ;)

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil amme opp til en time :p? Førstegangsgravid så bare lurer på, trodde man måtte amme til baby ikke tok mer ??:p
Som førstegangs da fikk jeg beskjed tidlig om at det var bare å sitte å amme så lenge han sugde. Dette gjorde han lenge og ofte... men det viste seg det bare var kosesuging, og det visste ikke jeg til å begynne med. I ettertid har jeg hørt det holder å amme ca.15min på hvert bryst. Om barne blir fortere sulten igjen så er det bare amme på nytt. Etterhvert så finner man jo ut om melken er næringsrik nok og mettende, og er den ikke det går de fleste over på mme. Så ser for meg heller det blir oftere amming om neste også liker å bare ligge å kose til puppen :p

Ønsker å jobbe og trene i svangerskapet.
Jeg vil ikke strippes til fødsel, heller bruke lenger tid i startfasen av rier og slappe av mer før sykehus. Og jeg skal ha epidural så fort som mulig på sykehuset ;)
Etter fødsel håper jeg amming går lettere. Er litt mer forberedt på hva jeg møter denne gangen. Ellers syns jeg babytiden gikk fint sist så kommer ikke til å tenke så annerledes. Jeg skal også prøve å unngå samlivsbrudd og flytting i barseltida.

Også skal jeg ikke kaste bort penger på modningsakupunktur.

Jeg ønsker å amme denne gangen! Fikk ikke melk sist gang...

Så orker jeg ikke like mye besøk denne gangen. Mye stress.

Dette jeg foreløpig har tenkt på er at jeg ønsker "å hoppe" over hele barselavdelingen. Dette er vårt tredje barn, og jeg synes det å sove på sykehus er slit. Så hvis alt er bra etter fødsel ønsker jeg at vi reiser rett hjem etter fødsel. Forrige gang hadde vi familierom, da gjorde vi alt selv, så min konklusjon er at jeg kunne vært hjemme. Dessuten bor vi 10 minutter unna sykehuset med bil, så føler meg trygg på at hvis det skulle være noe er ikke veien lang.
Men selvfølgelig, lenge til juli - kanskje når jeg har den lille babyen i armene tenker jeg det er greit med en natt på barsel ;)

Ellers tenker jeg bare å ta ting som det kommer.

Hmm nei faktisk ikke, alt gikk liksom av seg selv sist. Så håper det går like bra denne gangen:)

Jeg vil ikke strippes til fødsel, heller bruke lenger tid i startfasen av rier og slappe av mer før sykehus. Og jeg skal ha epidural så fort som mulig på sykehuset ;)
Etter fødsel håper jeg amming går lettere. Er litt mer forberedt på hva jeg møter denne gangen. Ellers syns jeg babytiden gikk fint sist så kommer ikke til å tenke så annerledes. Jeg skal også prøve å unngå samlivsbrudd og flytting i barseltida.

Hvorfor ikke modningsakupunktur? Syntes det var så deilig å ligge der med nålene:P Brukte 9 timer da jeg født sist, synes ikke det var så lenge til å være førstegangs så jeg har trua på modningsakupunktur:) Men, sier ikke at det funker på deg fordet altså, jeg er bare nysgjerrig:)

Hvorfor ikke modningsakupunktur? Syntes det var så deilig å ligge der med nålene:P Brukte 9 timer da jeg født sist, synes ikke det var så lenge til å være førstegangs så jeg har trua på modningsakupunktur:) Men, sier ikke at det funker på deg fordet altså, jeg er bare nysgjerrig:)

Jeg brukte mange penger på noe jeg ikke fikk ble igjen for. Ingen virkning. Brukte over er døgn på fødselen med liten framgang. Måtte ha drypp for at det skulle skje noe. Har mer tro på at kroppen skal klare det selv.

Jeg brukte mange penger på noe jeg ikke fikk ble igjen for. Ingen virkning. Brukte over er døgn på fødselen med liten framgang. Måtte ha drypp for at det skulle skje noe. Har mer tro på at kroppen skal klare det selv.
Uff da, ja skjønner du ikke har helt troa da...Jeg måtte settes i gang da, men det var jo pga høyt blodtrykk...Syntes det gikk raskt med tanke på at jeg hadde igangsatt fødsel. Er vel som med alt annet; funker for noen og andre ikke...Håper du får en lettere fødsel denne gangen:)

Gullskatt juli12:)

Jeg kommer ikke til å ta imot besøk i en uke etter jeg kommer hjem. Folk får komme på sykehuset. Med forrige ble vi nedrent av folk og fikk overnattingsbesøk helgen etter jeg fødte. Mormoren til barnet kom på besøk hele tiden for å se etter hvordan det gikk med ammingen og maste hele tiden om mme siden jeg ikke kom ordentlig i gang (pga besøk hele tiden!) skal sies at jeg var ung (20) når jeg fikk førstemann, men jeg hadde full kontroll frem til vi ble bombardert med besøk :P

Vurder også epidural men er veldig usikker. Det sies at fødsel tar myyye lengre tid med epidural og moren blir helt utslitt...

Vurder også epidural men er veldig usikker. Det sies at fødsel tar myyye lengre tid med epidural og moren blir helt utslitt...
Jeg var utslitt av smerter sist. Skulle ikke ha epidural. Men etter 6 timer på sykehuset med rier fra helvete og ingen framgang så ba jeg om det. Og det var det beste jeg gjorde. Fikk slappet av. Hadde ikke klart å presse ut uten den pausa.

Back
Topp