Hva trenger man egentlig?

Jeg har brukt vaskeklut så lenge det var snakk om vanlig stelling hjemme og våtservietter når vi har vært andre steder. Tenker det er mer skånsomt med vann og klut (men vet ikke om det stemmer). Og billigere enn å bruke så mye våtservietter.

signerer denne :)
 
Hva er grunnen til at dere bruker vaskekluter istedenfor våtservietter??
For det første så er det mye billigere, for det andre, så er det så mye rart i våtservietter som de søte små kan reagere på.
Synes selv det er mye bedre å bruke vaskekluter med vann :) når det er bæsjebleier i bildet, så er det vann og olje på vaskekluten som er gull:) da slipper en å gni så mye og så hardt på babyhuda for å få bort bæsjen :)
 
... Og mer miljøvennlig. Tenk alle de bleiene vi kaster i løpet av et år. Når man bruler engangsservietter blir det mye!
Jeg skal bruke kluter Når jeg er hjemme
 
Vi har aldri brukt våtservietter ved stell- men har med på tur for å vaske fingrene osv der vi ikke har tilgang på vann:)
Men bruker det ikke siden jeg en gang vaska over komfyren bare sånn kjapt med våtserviett og den ble skinnende ren! Tenker da at det er mye dritt i det som ikke er bra for huden til de søte små.

Når det kommer til ting man MÅ ha i begynnelsen, så er det ikke så mye. Man klarer seg fint med vogn, bilstol, vognpose, noen få klær i 50/56. (Vi brukte stort sett bare ullsett i begynnelsen- body og strømpebukse.

Ellers er det jo veldig kjekt å ha klar stelleplass- enten stellebord med badekar i, eller en balje utenom.
Vi brukte vogga en del de første mnd når hun sov i stua på kveldstid(sov alle blundene på dagtid i vogna)
Lekematte og et lekestativ(babygym) brukte vi Masse.
Vippestol er nok kjekt å ha, men vi brukte den sjelden.
Bilstolpose er veldig greit på vinterstid.
Sprinkelseng/soveplass til å sove i på natta.(dyne+sengetrekkk)
Vi kjøpte newborn setet til tripptrapp stolen, og det ble brukt MYE. Annbefales på det sterkeste.
Babycall er veldig greit- vi har brukt vår hver eneste dag siden vi kom hjem fra sykehuset.
Brystpumpe- men det kan fint vente til man kommer hjem og ser om man trenger det. Her tok hun kun pupp og spiste som en hest- så vi brukte den aldri.
Flaske til bruk av evt melk,sukkervann ved vond mage osv
Ammepute(noen synes det er veldig greit- vi brukte aldri vår)
Ellers stelleprodukter, bleier, smokker, leker osv:)
 
Vi har aldri brukt våtservietter ved stell- men har med på tur for å vaske fingrene osv der vi ikke har tilgang på vann:)
Men bruker det ikke siden jeg en gang vaska over komfyren bare sånn kjapt med våtserviett og den ble skinnende ren! Tenker da at det er mye dritt i det som ikke er bra for huden til de søte små.

Når det kommer til ting man MÅ ha i begynnelsen, så er det ikke så mye. Man klarer seg fint med vogn, bilstol, vognpose, noen få klær i 50/56. (Vi brukte stort sett bare ullsett i begynnelsen- body og strømpebukse.

Ellers er det jo veldig kjekt å ha klar stelleplass- enten stellebord med badekar i, eller en balje utenom.
Vi brukte vogga en del de første mnd når hun sov i stua på kveldstid(sov alle blundene på dagtid i vogna)
Lekematte og et lekestativ(babygym) brukte vi Masse.
Vippestol er nok kjekt å ha, men vi brukte den sjelden.
Bilstolpose er veldig greit på vinterstid.
Sprinkelseng/soveplass til å sove i på natta.(dyne+sengetrekkk)
Vi kjøpte newborn setet til tripptrapp stolen, og det ble brukt MYE. Annbefales på det sterkeste.
Babycall er veldig greit- vi har brukt vår hver eneste dag siden vi kom hjem fra sykehuset.
Brystpumpe- men det kan fint vente til man kommer hjem og ser om man trenger det. Her tok hun kun pupp og spiste som en hest- så vi brukte den aldri.
Flaske til bruk av evt melk,sukkervann ved vond mage osv
Ammepute(noen synes det er veldig greit- vi brukte aldri vår)
Ellers stelleprodukter, bleier, smokker, leker osv:)
Ja Babycall er veldig kjekt å ha. Vi brukte den mens hun sov i vognen og når vi hadde lagt henne på kvelden før oss (et stykka fra stua til soverommet). Og når hun begynte å sove på eget rom så ble den jo brukt hele natten. Så her er det meget godt brukt. Anbefaler på det varmeste tråløs på både mottaker og sender.

Ønsker meg sånn newborn seat til tripptrapp :) Ser veldig kjekt ut! Vi brukte mye vippestolen på gulvet mens vi spiste. Fungerte bra det, men sikkert enda finere for dem å komme opp :) Vippestolen var i hvertfall gull verdt mens vi spiste middag. Da gikk det jo ant å få spist ferdig i fred :)
 
Våtservietter er det mye rart i vil jeg tro.
4 åringen min får blemmer på hendene og i ansiktet av våtservietter uten parfyme.
Så på tur tar jeg med våte kluter i plastpose
 
Jeg husker jeg irriterte meg voldsomt over hetter. Hettegensere osv. Dumt når babyn ligger på ryggen..
Vi var heldige og fikk veldig mye klær i starten, så jeg hadde masse klær i str 50-62. Kan være litt greit å ønske seg større str til å ha senere. Husk også på str og hvilken måned man er i når babyn får brukt for den.

Forresten, jeg har alltid brukt våtservietter og har ikke hatt noe negativt med det.

Noe som var veldig praktisk var sånne "engangs bleieskift papir håndklær" vi fikk kjøpt i butikken. Hun tisset ofte når vi tok av bleia og fant fort ut at vanlig håndklær under stumpen ble mye vask.
 
Her kommer noen tips fra meg:
Størrelser: Unngå for mye i størrelse 50 og 56. Ha noen få plagg i dette, barnet vokser fort. Husk butikkene er åpne etter man har født også. Får man en stor unge kan du bare glemme størrelse 50. Størrelse 56 brukte jeg bare et par uker med min jente.
Utstyr: Vippestol, stellebord (har du to etasjer, husk en stelleplass i hver etasje), gulpekluter, et varmt pledd (her angrer jeg på at jeg kjøpte et helsepledd i bomull og ikke et pledd i mykere og varmere stoff), heldress med føtter som er enkel å bruke når babyen sitter i bilsetet (ikke kjøp for liten størrelse!), lekegrind og babygym

Vent med å kjøpe brystpumpe til dere vet behovet. Men ammeinnlegg og en amme-BH kan du like godt investere i med en gang.
Glem bleiebøtte. Vi bruker faktisk hundeposer i stedet for bleieposene til Libero som koster tre ganger så mye og er akkurat det samme bare i lilla farge.
 
Ammeinnlegg i ull kan anbefales. Fint for å forebygge mot brystbetennelse. Jeg likte godt Nøstebarn sine. Men om man lekker mye så kan det fort bli vått. Men noen bruker sånne engangsinnlegg innenfor hvis de lekker mye.
 
Jeg husker jeg irriterte meg voldsomt over hetter. Hettegensere osv. Dumt når babyn ligger på ryggen..
Vi var heldige og fikk veldig mye klær i starten, så jeg hadde masse klær i str 50-62. Kan være litt greit å ønske seg større str til å ha senere. Husk også på str og hvilken måned man er i når babyn får brukt for den.

Forresten, jeg har alltid brukt våtservietter og har ikke hatt noe negativt med det.

Noe som var veldig praktisk var sånne "engangs bleieskift papir håndklær" vi fikk kjøpt i butikken. Hun tisset ofte når vi tok av bleia og fant fort ut at vanlig håndklær under stumpen ble mye vask.
Det blir mye søppel.
Jeg har ett tips som virker ang at de tisser når bleien blir tatt av. Hold babyen over vasken/doen/potte, da tisser de der istedenfor på stellebordet.
 
Back
Topp