Hva trenger man egentlig?

Indri

Betatt av forumet
Er det noen som har barn fra før som vet hva man trenger i starten?
Mye søtt tøy til både jente og gutt, men mye av det er sikkert lite praktisk?
Og hvilke størrelser?
 
Omslagsbodyer, strømpebukser og dress! Brukte ikke noe annet den første tiden.. str 50 var mer enn stort nok her den første tiden, men noen babyer begynner på str 56..
 
Vi brukte bare body og strømpebukser i starten :) Fikk stor gutt så starta med str 56...
Etterhvert som vi gikk mye tur ble ulldress og ullue myyye brukt!
 
Ikke klær med hette eller stive/stramme klær. Her hadde vi littegranne 50, men mest 56. 50 var passelig veldig kort tid. Å det gjør ikke noe om det er litt stort i starten for om debi det hele tatt passer 50 så vokser de svært fort ut av det.
ulldress(eller annen dress eller strikkesett) votter og lue.
Vognpose eller Skinn og dyne
Stellematte
Stellebord (om man har plass)
Stelleveske (den brukes mye)
Badebalje og badeolje
Bilstol
Vogn
vaskeklutet (anbefaler sånne små babykluter)
gulpekluter (ikke kjøp mange før du vet om ungen gulper)

Ting som kan være kjekt, men man ikke må ha:
Ammepute (jeg har aldri brukt det, men andre bruket det mye)
Vippestol (Ble veldig mye brukt her)
Babygym (lekestativ) (Ble veldig mye brukt etter noen måneder)
Børesele/bæresjal (ble brukt litt)
Kurv/vogge til å ha i stua (ble brukt daglig her)
Pose til bilstolen (har ikke brukt det selv)

Det var det jeg kom på nå. Og husk at det kommer en jul rett etterpå. Så da kan man ønske seg mye kjekt. F.eks vippestol, Babygym, tripptrapp eller lignende
 
Bra liste over her!

Vi skulle vente med å handle klær, ting og tang til det nærmet seg termin, syntes alle handlet så mye så tidlig. Da knerten plutselig kom til verden i uke 34 hadde vi kun kjøpt bilstol ;-) ingen klær, ingen ting.

Men, vi fikk så masse gaver med klær, vippestol osv. Handlet nesten ingen klær før han var året da vi fikk så mye! Han ble også født i nov. Og haugen med gaver under juletreet var enorm! Alt fra sprinkelseng til strømpebukser :)

Så, en mellomting er sikkert bra, men jeg syntes det var greit å handle litt i ettertid, da visste jeg både hva jeg hadde bruk for og hva jeg ikke hadde fått.
 
Bra liste over her!

Vi skulle vente med å handle klær, ting og tang til det nærmet seg termin, syntes alle handlet så mye så tidlig. Da knerten plutselig kom til verden i uke 34 hadde vi kun kjøpt bilstol ;-) ingen klær, ingen ting.

Men, vi fikk så masse gaver med klær, vippestol osv. Handlet nesten ingen klær før han var året da vi fikk så mye! Han ble også født i nov. Og haugen med gaver under juletreet var enorm! Alt fra sprinkelseng til strømpebukser :)

Så, en mellomting er sikkert bra, men jeg syntes det var greit å handle litt i ettertid, da visste jeg både hva jeg hadde bruk for og hva jeg ikke hadde fått.
Ja man får gjerne overraskende mye. Så kan være greit å vente med de tingene man ikke må ha med en gang.
 
Og mye kan selvfølgelig også kjøpes brukt
 
Personlig så syns jeg et av de beste kjøpa vi gjorde var lekegrind.
Hun sover faktisk i den på dagtid ennå.
 
I begynnelsen gikk det mest i omslagsbodyer og joggebukser/sparkebukser. Masse søte klær med hette osv, men ikke så praktisk siden de ligger hele tiden ;) Vi måtte faktisk kjøpe noe i str 44 siden hun var ganske liten. Men hun vokste fort inn i 50 da. Ellers synes jeg vippestolen var gull verdt etter hvert, også anbefaler jeg mesoft kompresser som man kan kjøpe på apoteket i stedet for våtservietter hele tiden.
 
Omslagsbody og steømpebukser! Jeg har to sommerbarn fra før,så denne gangen kommer jeg sikkert t å kjøpe en del ull i små str! Tenker å kjøpe nå snart når all ull blir solgt for 1/2 pris! For de trenger jo en del skift i begynnelsen siden de gulper og driter ut mye:)
 
Omslagsbody og steømpebukser! Jeg har to sommerbarn fra før,så denne gangen kommer jeg sikkert t å kjøpe en del ull i små str! Tenker å kjøpe nå snart når all ull blir solgt for 1/2 pris! For de trenger jo en del skift i begynnelsen siden de gulper og driter ut mye:)
Hehe likte den nederste uttalen :p
 
Her blir det vugge i stuen og vi dropper sprinkelseng.
De andre har brukt min seng de første årene, så regner med det nå også.
Stellebord med kommode under er planen, da er alt enkelt å få tak i det man trenger.
Bæresele,sjal,slynge osv. kunne ikke klart meg uten.
Masse kluter, olje og sinksalve.
Vogn,bilstol.
Ull til novemberbarna, ikke så lett å holde varmen når de er så små.
Sånne papir puppesaker, for det blir en del lekking i starten, og noen i ull også så vi slipper å få brystbetennelse.
Mange små ullbooties, de har det med å bli borte, og de er gull verdt.
 
Ull er gull :) Men hvit ull var upraktisk i starten da det ble mange uhell utenfor bleia. Og de flekkene fikk jeg som regel ikke vekk :-( Litt kjedelig med gule flekker på ryggen.

Vi kjøpte bare en vanlig kommode i riktig høyde og bredde og la stellematte oppå. Da hadde vi alt av klær, bleier, kluter, håndduker til babyen i den. Kjempe kjekt! Også kunne vi bare sette den inn på soverommet hennes da hun var ferdig med den. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe stellekommode med badekar. Men syns de vare dyre og fikk høre at det badekaret var uansett for lite etter kort tid. Så da måtte man uansett ha badebalje.
 
Kan forresten anbefale balje med propp i bunnen fra europris for de som ikke har badekar! Den er billig og varer mye lengre enn de små babybaljene :) En sånn badestol til å sette babyen i sparer også ryggen, for da slipper man å stå og holde seg ihjel...
 
I begynnelsen gikk det mest i omslagsbodyer og joggebukser/sparkebukser. Masse søte klær med hette osv, men ikke så praktisk siden de ligger hele tiden ;) Vi måtte faktisk kjøpe noe i str 44 siden hun var ganske liten. Men hun vokste fort inn i 50 da. Ellers synes jeg vippestolen var gull verdt etter hvert, også anbefaler jeg mesoft kompresser som man kan kjøpe på apoteket i stedet for våtservietter hele tiden.

Her gikk det i (og går fortsatt i) vaskekluter, isteden for våtservietter!
Aldri brukt de mesoft (utenom på varsel) :p
Men smak og behag :)
 
Her har vi også brukt mye vaskekluter. Vi har ikke hatt mulighet til å ha skifteplass i nærheten av en vask så har hatt beholder med vann med litt olje i som jeg har brukt når vi har skifta. Det kommer jeg også til å gjøre med neste mann.
 
Jeg har brukt vaskeklut så lenge det var snakk om vanlig stelling hjemme og våtservietter når vi har vært andre steder. Tenker det er mer skånsomt med vann og klut (men vet ikke om det stemmer). Og billigere enn å bruke så mye våtservietter.
 
Vi har alltid brukt våtservietter.. orker ikke griset med vanlige vaskekluter...
 
Back
Topp