Hva trenger man egentlig av utstyr??

jeg har kjøpt de klærne jeg nevner her i strl 56-60 :) 50 har veldig få bruk for tror jeg.. 56 ble brukt i ca 6 uker med første :) 62 er også en størrelse som varte i ca 6-8 uker. Når man kommer til størrelse 68 blir det gjerne brukt en god stund, og da er min erfaring at babyen ikke gulper og bæsjer seg ut like mye :)
Har det noko for seg å kjøpe str 50? Og i så tilfelle, kor mykje treng ein i denne størrelsen?
 
Har det noko for seg å kjøpe str 50? Og i så tilfelle, kor mykje treng ein i denne størrelsen?

Du, jeg hadde absolutt ingenting i 50 til jenta mi som var 3600 g og 50 cm da hun var født - det gikk helt fint :) rett på 56 med en liten brett i ermene. Etter ca 1-2 uker var hun vokst fint inn i 56
 
Har det noko for seg å kjøpe str 50? Og i så tilfelle, kor mykje treng ein i denne størrelsen?
Ikke meg du spør, men jeg vil bare skyte inn et lite svar her. Vi hadde ikke kjøpt noe i str. 50 sist og jenta vår drukna i str. 56, så vi måtte kjøpe noe i str. 50 frem til 56 passet bedre. Kommer jo helt an på hvor lang og stor ungen er når hen kommer :)
 
Ikke meg du spør, men jeg vil bare skyte inn et lite svar her. Vi hadde ikke kjøpt noe i str. 50 sist og jenta vår drukna i str. 56, så vi måtte kjøpe noe i str. 50 frem til 56 passet bedre. Kommer jo helt an på hvor lang og stor ungen er når hen kommer :)

det er jo nettopp dette man ikke vet ja :happy: hvor stor var hun?
 
Har det noko for seg å kjøpe str 50? Og i så tilfelle, kor mykje treng ein i denne størrelsen?
Mine var 4050 og 4100 og brukte str 50 i 5-6 uker :) husker ikke akkurat hvor mange av hver men nå har jeg vel 4-5 i 50.. og kjøper et par, tre i ull også.
 
Du, jeg hadde absolutt ingenting i 50 til jenta mi som var 3600 g og 50 cm da hun var født - det gikk helt fint :) rett på 56 med en liten brett i ermene. Etter ca 1-2 uker var hun vokst fint inn i 56
Ikke meg du spør, men jeg vil bare skyte inn et lite svar her. Vi hadde ikke kjøpt noe i str. 50 sist og jenta vår drukna i str. 56, så vi måtte kjøpe noe i str. 50 frem til 56 passet bedre. Kommer jo helt an på hvor lang og stor ungen er når hen kommer :)
Mine var 4050 og 4100 og brukte str 50 i 5-6 uker :) husker ikke akkurat hvor mange av hver men nå har jeg vel 4-5 i 50.. og kjøper et par, tre i ull også.
Tusen takk for svar! :happy: Då trur eg at eg kjøper nokre få plagg i str 50 for å vere på den sikre sida.
 
Har lest at ein bør kjøpa heilt ny madrass til babyen til senga. At dette reduserer faren for krybbedød. Korleis er det med barnevogn? Har arva ei barnevogn no og lurer på korleis er det med underlag her? Er dette noko som også bør kjøpast nytt?
 
Har lest at ein bør kjøpa heilt ny madrass til babyen til senga. At dette reduserer faren for krybbedød. Korleis er det med barnevogn? Har arva ei barnevogn no og lurer på korleis er det med underlag her? Er dette noko som også bør kjøpast nytt?
Spørs hvordan madrassen til vogna er brukt, noen bruker jo noe over hele tiden(lammeskinn etc)Da ser jeg ikke noe problem i å bruke den :) min nr 1 sov ikke mye i vogna den første tiden heller, hadde hun inne i babynestet. Skal sies at det var midt på sommeren for 2 år siden når det var super varmt ute, så var bedre å ligge inne da egentlig:)
 
Store pakker med flanelsbleier fra Sparkjøp. Jeg hadde storgulper sist.
Kan brukes til omtrent ALT! Vår gulpa nesten ikke, men klutene ble brukt under hodet (i tillegg til laken) i senga om natta, i krybba, i vogna, på stellebordet you name it!
 
Har lest at ein bør kjøpa heilt ny madrass til babyen til senga. At dette reduserer faren for krybbedød. Korleis er det med barnevogn? Har arva ei barnevogn no og lurer på korleis er det med underlag her? Er dette noko som også bør kjøpast nytt?
Til vogna så vasker jeg det som kan vaskes, fryser resten av madrassen i minst 48 timer, har på tisselaken og vognpose eller vognskinn også.
 
Klærne; er de alle i strl 50-56? Har foreløpig bare noen få bodyer i minste strl, kjøpt mest i 60-68 :) De vokser jo så fort, men er jo greit å ha litt klær som passer i starten også :)

Av erfaring med mine så kjøpte jeg ikke 50 til andremann. Min første ble født 4000g og 51 cm og kunne bruke 50 i en uke før det ble alt for lite. Nummer to var 56 cm lang, og nesten 5 kilo så han passet ikke i 50 overhodet og kunne knapt presses inn i størrelse 56 mens vi var på føden. Han ble så å si født rett inn i størrelse 62:bag:

Nå får jeg ikke gå til termin og fått beskjed om igangsetting i uke 37-38. Da regner jeg med at mini blir mindre enn sine søsken, så jeg har kjøpt to bodyer i 50.

note: strømpebukser i 50/56 brukes mye lenger enn bodyer, da begge mine var to boller i overkroppen med korte stankelpipp bein. Så selv den lille størrelsen var som løst pølseskinn lenge selv om klær og bodyer i samme størrelse var for lite.
 
Last edited:
Når det gjelder utstyr så er vi heldige med novemberbabyer fordi nyfødte ikke krever så mye utstyr de første ukene. For da har vi både Black friday med masse tilbud, samt jul rett rundt hjørnet.

Vi har litt etter de to andre, men kommer ikke til å kjøpe noe mer enn det mest nødvendigste og så heller ønske oss resten til jul.

Så vår liste med det vi må ha nå er:
-Bilstol med base (med rett helling i bil og som passer på vognen)
-Bilstolpose
-Bilspeil
-Vogn (duo med dypvogn og sportsdel)
-regntrekk til vogn
-Vognpose
-Organizer/koppholder (organizeren fra tinkafu er koppholder med liten stelleveske, så vi kommer til å bruke den Som stelleveske den første tiden).
-Stellematte
-Stellesaker
-Gulpekluter
-Dyne/sovepose
-Ammeskjold, salve og ammeinnlegg (engangs og ull)
-Div klær

Det som ikke en må ha med en gang, men som kan være praktisk senere er:
-stellebord
-badebalje (baby får plass i vasken de første ukene)
-ullfell til vognen
-Myggnett (lite mygg og fluer på vinteren)
-lekegrind
-babygym
-vippestol
-babycall (jeg pleier å ha mini med meg til en hver tid den første tiden, trenger kun Call når mini sover på annet rom enn jeg oppholder meg)
-Stelleveske (trenerer bare liten veske i starten, for klær til mini tar liten plass og vi farter ikke mye i starten)
-brystpumpe og flasker (du aner ikke om det er behov for det før etter fødsel)


Når det gjelder stellesaker, flaske og smukk, så anbefaler jeg å hente ut gratispakkene de forskjellige stedene da disse inneholder flere stelleartikler, en flaske og smukk slik at man får prøvd litt forskjellig uten å måtte kjøpe hele pakker/tuber i tilfelle det produktet ikke var noe bra/fungerte på baby.
 
Når det gjelder utstyr så er vi heldige med novemberbabyer fordi nyfødte ikke krever så mye utstyr de første ukene. For da har vi både Black friday med masse tilbud, samt jul rett rundt hjørnet.

Vi har litt etter de to andre, men kommer ikke til å kjøpe noe mer enn det mest nødvendigste og så heller ønske oss resten til jul.

Så vår liste med det vi må ha nå er:
-Bilstol med base (med rett helling i bil og som passer på vognen)
-Bilstolpose
-Bilspeil
-Vogn (duo med dypvogn og sportsdel)
-regntrekk til vogn
-Vognpose
-Organizer/koppholder (organizeren fra tinkafu er koppholder med liten stelleveske, så vi kommer til å bruke den Som stelleveske den første tiden).
-Stellematte
-Stellesaker
-Gulpekluter
-Dyne/sovepose
-Ammeskjold, salve og ammeinnlegg (engangs og ull)
-Div klær

Det som ikke en må ha med en gang, men som kan være praktisk senere er:
-stellebord
-badebalje (baby får plass i vasken de første ukene)
-ullfell til vognen
-Myggnett (lite mygg og fluer på vinteren)
-lekegrind
-babygym
-vippestol
-babycall (jeg pleier å ha mini med meg til en hver tid den første tiden, trenger kun Call når mini sover på annet rom enn jeg oppholder meg)
-Stelleveske (trenerer bare liten veske i starten, for klær til mini tar liten plass og vi farter ikke mye i starten)
-brystpumpe og flasker (du aner ikke om det er behov for det før etter fødsel)


Når det gjelder stellesaker, flaske og smukk, så anbefaler jeg å hente ut gratispakkene de forskjellige stedene da disse inneholder flere stelleartikler, en flaske og smukk slik at man får prøvd litt forskjellig uten å måtte kjøpe hele pakker/tuber i tilfelle det produktet ikke var noe bra/fungerte på baby.


God liste, men må bare si at jeg ville vært svært forsiktig med å legge en liten baby i vogn uten myggnett. Uavhengig av årstid. Det er ikke bare mygg og fluer den beskytter mot, men kanskje mest fugler og katter. Her lusker det katter i nabolaget som legger seg på nyparkerte biler fordi der er det varmt. De hopper fort opp i vogna om sjangsen byr seg.
Ikke for å vere bedreviter altså, men det kan i verste fall gå galt, så jeg ville vertfall aldri tatt sjangsen.
 
Jeg brukte ikke bilstolpose til min nr. 1 - men han var født i mars. Hadde heller ikke to av de minste dynene, byttet mellom seng/vogn eller brukte teppe eller pose.
Syntes det var greit å ha den minste dynen, ref. det andre har skrevet her med å få dynen over seg.
Bedside crib har jeg, men med nr. 1 ble det mest samsoving pga. ammingen. Vugge hadde jeg ikke bruk for, brukte babynest og bæresele mye.

Ellers hadde jeg en del problemer med ammingen og å få opp produksjonen, så jeg måtte inn og ut av apoteket i ett renn i starten. Var fryktelig sår pga. feil sugetak, disse ammeinnleggene/ knoppbeskytterne ble redningen for meg + purelan salve og multi-mam kompresser. Hadde også god bruk for varmeflaske ved tette melkeganger. Det er jo ikke alle som får problemer med ammingen, men tenkte bare å nevne det. Ammeinnlegg i ull er nok uansett lurt ettersom det er vinterbabyer vi får.

Jeg hadde dobbel, elektrisk brystpumpe fra Medela + en del flasker. Det var VELDIG praktisk med en sterilisator til dette utstyret. Jeg hadde en som man bruker i micro - enkelt og kjapt!
 
Last edited:
God liste, men må bare si at jeg ville vært svært forsiktig med å legge en liten baby i vogn uten myggnett. Uavhengig av årstid. Det er ikke bare mygg og fluer den beskytter mot, men kanskje mest fugler og katter. Her lusker det katter i nabolaget som legger seg på nyparkerte biler fordi der er det varmt. De hopper fort opp i vogna om sjangsen byr seg.
Ikke for å vere bedreviter altså, men det kan i verste fall gå galt, så jeg ville vertfall aldri tatt sjangsen.

Jeg har aldri satt vognen ut for at baby skal sove, så det har aldri vært ett problem for meg. Men når det gjelder fugl og spesielt katt så hjelper ikke myggnett mye. Det er for svakt. Er noe som heter kattenett som er enda kraftigere, men er ikke like lett å finne på markedet.
Jeg lar aldri baby sove ute uten tilsyn da min svigerinne gjorde det (og med myggnett) og kom ut og fant katten liggende oppå ansiktet til babyen. Gikk bra med babyen heldigvis.
 
Jeg har aldri satt vognen ut for at baby skal sove, så det har aldri vært ett problem for meg. Men når det gjelder fugl og spesielt katt så hjelper ikke myggnett mye. Det er for svakt. Er noe som heter kattenett som er enda kraftigere, men er ikke like lett å finne på markedet.
Jeg lar aldri baby sove ute uten tilsyn da min svigerinne gjorde det (og med myggnett) og kom ut og fant katten liggende oppå ansiktet til babyen. Gikk bra med babyen heldigvis.
Da skjønner jeg :) Men greit å si fra om uansett da det kunne tolkes som du lot vogna stå ute uten noen form for beskyttelse, sånn i tilfelle noen ser det og tenker at det da er greit :happy: Det kan vere fryktelig skummelt med de kattene, ja. Kjenner ei med samme opplevelse desverre. Selv har vi brukt trekket som følger med vogna inkl. solbeskytteren eller hva det nå enn heter. Det er veldig solid heldigvis, så da slipper vi å bekymre oss for slikt :)
 
Apropos klær: min ble født i uke 34, og vi måtte ut for å shoppe prematurtøy. Hun brukte vel str. 44 til hun var tre måneder og størrelse 50/56 til hun var nesten 6 måneder. Hun er fortsatt petite og bruker nå str. 86 som snart 2,5 år. Dette med klær vet man jo bare ikke.
 
Back
Topp