Hva trenger man egentlig av utstyr??

Matja

Betatt av forumet
Er førstegangsfødende og startet å handle inn litt utstyr, men i frykt for å kjøpe en hel del greier som man faktisk ikke trenger, så trenger litt hjelp :angelic:

Trenger man dyne til både seng og vogn? Har foreløpig kjøpt vognpose, så da holder vel det til vognen? Trenger man kjøpe de minste dynene i strl 65x80, eller kan man gå rett på 80x100?
Er det behov for bilpose i tillegg til vognpose?
Er bedside crib et must?

Ellers setter jeg pris på alle tips! Til dere som har barn fra før, gjorde dere noen skikkelig bomkjøp? Setter pris på alle innspill :)
 
Man trenger egentlig veldig lite... får vel uansett masse gaver!

Vi har arva vugge og kjøpt brukt sprinkelseng, dette har vi også brukt til storesøster.
Vi brukte den minste dyna i vugga og den første tida i sprinkelsenga, den nest minste dyna er ganske stor til en nyfødt...

Til forrige barn hadde vi kun vognpose, det holdt fint, la et teppe over i bilen. Denne gangen har jeg kjøpt en brukt bilstolpose fordi jeg tenker vi kommer til å levere og hente i barnehagen på vi teren og da kan den minste godt være litt enkelt pakka ned i stedet for ulldress og tepper...
 
Dette er de litt større tingene vi brukte sist og som vi tenker å bruke denne gangen og:

- Babybilstol med base (med riktig helling i bilen og som kunne klikkes rett på understellet på vogna).
- Vogn
- Vognpose fra Easygrow.
- Stellebag.
- Stellebord med oppbevaring (Kommode fra IKEA med Leander stellematte oppå).
- Bleiebøtte fra Korbell
- Bedsidecrib
- Sprinkelseng til når ungen skal sove på eget rom.
- Sovepose fra Easygrow (i steden for dyne).
- Babycall
- Babynest
- Tripp Trapp stol med nyfødtsete
- Bæresele fra Ergobaby
- Babygym
- Lekegrind
- Elektrisk vippestol
- Elektrisk brystpumpe
- Uro
- Liten lampe (til mating på natta).
 
Last edited:
  • Liker
Reactions: LM
Du trenger ikke dyne til seng og vogn men det er mer praktisk. Vi har soverom i 2 etg og inngang i 1. Nå blir det sikkert pose i vogna siden det er novemberbaby men de to forrige var augustbarn og da brukte vi dyne.
Str på dyne er en smakssak. Har alltid starta med den minste for den tar minst plass i vogge og vogn. Og mindre sjans for at den havner over baby.
Eldste brukte ikke bilstolpose, men jeg syns det var praktisk til nr to. Denne gangen kjøper jeg en litt tynnere variant da bilen sjeldent er veldig kald når vi skal noe sted. Å flytte pose fra stol til vogn kan være knotete avhengig av type stol og pose og når ungen blir større så vil jo ikke bilstolpose være stor nok mens en vognpose vil uansett bli alt for stor i bilstol.
Bed side crib er ikke et must. Vi samsov med forrigemann men orker ikke dette nå da hun fremdeles kommer inn på natt og da blir det risky med baby i seng og så da vil jeg ha bedsidecrib. Eldstemann sov i vogge ved siden av min seng :)

Du finner masse på Finn til en billig penge - og alt må ikke være innkjøpt ved fødsel :)
 
Du trenger egentlig ikke så mye..
- vogn
-bilstol
-bilstolpose
-bleier, salver, neglsaks osv
-vugge/seng, spørs hva du ønsker å bruke
-klær og pledd.

Du kan godt bruke kun bilstolpose i starten, og kjøpe større vognpose etterhvert. Kommer til å kjøpe dyne, men kun til seng fordi barnet alltid skal ha egen dyne ved samsoving og går rett på den største baby dynen. Vi skal ikke ha bedsidecrib, kommer til å sette sprinkelsenga på vårt rom, men ser for meg at barnet ender opp sammen med oss.

Lekematte, vippestol, tripptrappstol osv er ting du ikke trenger med en gang, jula kommer rett etterpå så da er det jo fint å kunne ønske seg ting isteden for å kjøpe inn alt selv.
 
Er nok veldig forskjellig, men her er i alle fall det jeg syns et viktigst :)

Til bilen: bilstol med base, bilstolpose og baksetespeil

Trilletur: vogn og vognpose, myggnett og regntrekk om det ikke følger med vognen

Stelle: stellebord, masse kluter og håndklær slik at du kan bytte ut underlaget ofte siden det blir masse bæsj og tiss utover i starten. Bleier, en god krem som forebygger sår stump (bepanthen feks), babyolje. Engangskluter som du fukter i vann (typ 5 for 100 kr på apoteket feks).

Sove: babynest (som du kan legge på sofaen eller der du er, forflytte det til en seng eller vugge uten å vekke babyen. Elsker det fra Voksi). Om du har babynest kan du bare kjøpe en vanlig sprinkelseng. Da har babyen en lun plass uansett. Jeg har babynestet oppi sengen med meg første tiden. Vugge til stuen om du ønsker det, men ikke nødvendig.

Klær må du se an. Jeg har ca 10 body, 6 bukser, 2 strømpebukser og 6 nattpysjer :) ellers en god ulldress, tøfler og luer.

Div: febertermometer, badebalje, badetermometer, neglesaks til baby, litt forskjellige smokker om du ønsker at babyen skal bruke det. Et godt pledd, bæresele og en ammepute :)
 
Er førstegangsfødende og startet å handle inn litt utstyr, men i frykt for å kjøpe en hel del greier som man faktisk ikke trenger, så trenger litt hjelp :angelic:

Trenger man dyne til både seng og vogn? Har foreløpig kjøpt vognpose, så da holder vel det til vognen? Trenger man kjøpe de minste dynene i strl 65x80, eller kan man gå rett på 80x100?
Er det behov for bilpose i tillegg til vognpose?
Er bedside crib et must?

Ellers setter jeg pris på alle tips! Til dere som har barn fra før, gjorde dere noen skikkelig bomkjøp? Setter pris på alle innspill :)

Når det kommer til dynen så kan det være fint å ha den minste dynen den første tiden :) Babyen er jo så liten, men den får lett dradd dynen over hodet.. Tror vi kommer til å bruke nattpose etterhvert når vinteren er forbi.
 
Når det kommer til dynen så kan det være fint å ha den minste dynen den første tiden :) Babyen er jo så liten, men den får lett dradd dynen over hodet.. Tror vi kommer til å bruke nattpose etterhvert når vinteren er forbi.
Takk for alle gode tips :woot:
 
Er nok veldig forskjellig, men her er i alle fall det jeg syns et viktigst :)

Til bilen: bilstol med base, bilstolpose og baksetespeil

Trilletur: vogn og vognpose, myggnett og regntrekk om det ikke følger med vognen

Stelle: stellebord, masse kluter og håndklær slik at du kan bytte ut underlaget ofte siden det blir masse bæsj og tiss utover i starten. Bleier, en god krem som forebygger sår stump (bepanthen feks), babyolje. Engangskluter som du fukter i vann (typ 5 for 100 kr på apoteket feks).

Sove: babynest (som du kan legge på sofaen eller der du er, forflytte det til en seng eller vugge uten å vekke babyen. Elsker det fra Voksi). Om du har babynest kan du bare kjøpe en vanlig sprinkelseng. Da har babyen en lun plass uansett. Jeg har babynestet oppi sengen med meg første tiden. Vugge til stuen om du ønsker det, men ikke nødvendig.

Klær må du se an. Jeg har ca 10 body, 6 bukser, 2 strømpebukser og 6 nattpysjer :) ellers en god ulldress, tøfler og luer.

Div: febertermometer, badebalje, badetermometer, neglesaks til baby, litt forskjellige smokker om du ønsker at babyen skal bruke det. Et godt pledd, bæresele og en ammepute :)
Klærne; er de alle i strl 50-56? Har foreløpig bare noen få bodyer i minste strl, kjøpt mest i 60-68 :) De vokser jo så fort, men er jo greit å ha litt klær som passer i starten også :)
 
Åååå jeg ELSKER slike tråder, er førstegangs her også, og nå ble plutselig lista mi mye lengre :joyful::joyful:
Men hvordan i alle dager er et det med flasker? Jeg har ordnet meg pumpe, men kjøpte brukt så fulgte ikke med flasker. Dette er nødvendig sant? Altså, i tilfelle man ikke kan amme så må man jo ordne mme? Men er det lurt/ ikke lurt å gi både flaske (med morsmelk) og eventuell pupp - hvorfor/ hvorfor ikke? Hvor mange flasker bør man egentlig ha - at man er klar for de første ukene slik at man kan finne ut hva som passer best for mini?
Og lue, er balaklava bare unødvendig mye styr når de er nyfødte?
 
Klærne; er de alle i strl 50-56? Har foreløpig bare noen få bodyer i minste strl, kjøpt mest i 60-68 :) De vokser jo så fort, men er jo greit å ha litt klær som passer i starten også :)

jeg har kjøpt de klærne jeg nevner her i strl 56-60 :) 50 har veldig få bruk for tror jeg.. 56 ble brukt i ca 6 uker med første :) 62 er også en størrelse som varte i ca 6-8 uker. Når man kommer til størrelse 68 blir det gjerne brukt en god stund, og da er min erfaring at babyen ikke gulper og bæsjer seg ut like mye :)
 
Åååå jeg ELSKER slike tråder, er førstegangs her også, og nå ble plutselig lista mi mye lengre :joyful::joyful:
Men hvordan i alle dager er et det med flasker? Jeg har ordnet meg pumpe, men kjøpte brukt så fulgte ikke med flasker. Dette er nødvendig sant? Altså, i tilfelle man ikke kan amme så må man jo ordne mme? Men er det lurt/ ikke lurt å gi både flaske (med morsmelk) og eventuell pupp - hvorfor/ hvorfor ikke? Hvor mange flasker bør man egentlig ha - at man er klar for de første ukene slik at man kan finne ut hva som passer best for mini?
Og lue, er balaklava bare unødvendig mye styr når de er nyfødte?

om du helst ønsker å amme, så hadde jeg bare kjøpt to-tre flasker i forskjellige modeller som du kan ha liggende i tilfelle :) om du ser at det ikke går å amme fullt eller i det hele tatt, så kjøper du mme-utstyr da :) vi kjøpte flere flasker da første barnet var 9 mnd og ikke lenger ville ha pupp. sjekk ammehjelpen.no om du lurer på noe :)
 
Åååå jeg ELSKER slike tråder, er førstegangs her også, og nå ble plutselig lista mi mye lengre :joyful::joyful:
Men hvordan i alle dager er et det med flasker? Jeg har ordnet meg pumpe, men kjøpte brukt så fulgte ikke med flasker. Dette er nødvendig sant? Altså, i tilfelle man ikke kan amme så må man jo ordne mme? Men er det lurt/ ikke lurt å gi både flaske (med morsmelk) og eventuell pupp - hvorfor/ hvorfor ikke? Hvor mange flasker bør man egentlig ha - at man er klar for de første ukene slik at man kan finne ut hva som passer best for mini?
Og lue, er balaklava bare unødvendig mye styr når de er nyfødte?

Når det kommer til å kombinere amming og morsmelk på flaske tror jeg man bare må prøve seg frem litt :) man kan risikere at baby foretrekker flasken fremfor pupp da melken kommer lettere der, men min baby nektet flaske før hun var langt over 6 mnd..

Lue: kjøp litt forskjellige og finn din favoritt :) ikke alle sitter like bra. Personlig er jeg glad i luer med knyting
 
Når det kommer til å kombinere amming og morsmelk på flaske tror jeg man bare må prøve seg frem litt :) man kan risikere at baby foretrekker flasken fremfor pupp da melken kommer lettere der, men min baby nektet flaske før hun var langt over 6 mnd..

Lue: kjøp litt forskjellige og finn din favoritt :) ikke alle sitter like bra. Personlig er jeg glad i luer med knyting
Hjertelig takk :happy093
 
Åååå jeg ELSKER slike tråder, er førstegangs her også, og nå ble plutselig lista mi mye lengre :joyful::joyful:
Men hvordan i alle dager er et det med flasker? Jeg har ordnet meg pumpe, men kjøpte brukt så fulgte ikke med flasker. Dette er nødvendig sant? Altså, i tilfelle man ikke kan amme så må man jo ordne mme? Men er det lurt/ ikke lurt å gi både flaske (med morsmelk) og eventuell pupp - hvorfor/ hvorfor ikke? Hvor mange flasker bør man egentlig ha - at man er klar for de første ukene slik at man kan finne ut hva som passer best for mini?
Og lue, er balaklava bare unødvendig mye styr når de er nyfødte?

Jeg hadde bare én flaske med første, mulig den hørte til manuell-pumpen. Tenkte jeg fikk ordne med flere hvis jeg trengte. Hadde ingen problemer med mengde melk, men ble vanvittig sår de første dagene. Måtte av og til pumpe litt for å avlaste (lille spiste nesten hele tiden, var også litt tidlig født). Brukte da en bitteliten kopp/målebeger og ikke flaske til å gi henne det, for ikke å risikere noe tull siden hun egentlig tok puppen fint. Dette var bare de aller første dagene, da. Én er i alle fall kjekt å ha, men jeg har ikke planlagt å kjøpe flere før jeg eventuelt ser behov.
 
Hvor finner man gode gulpekluter?
Dei beste eg hadde sist var glutar frå då eg var lita :) gode og tjukke utan at dei vart gjennomvåte med ein gong. Litt usikker på ka stoff det er. Ligna vel på litt sånn tjukt laken av ein eller anna type. Og slike kluter ein har på barsel på sjukehuset.
 
Back
Topp