Hva trenger man av amme-utstyr til babyen kommer?

lilleperle

Betatt av forumet
Jeg er helt forvirret i denne babyverdenen, så jeg må nesten spørre litt om hva trenger å kjøpe inn av utstyr til amming.

Jeg ser det er masse å lese seg opp på på ammehjelpen.no, men sånn før jeg i heletatt vet om jeg får til å amme, hva bør jeg forberede til baby kommer? Jeg er kronisk syk så jeg vet ikke hvorvidt jeg klarer å dra i butikken å handle utstyr tidlig etter fødsel, dermed kunne det vært gunstig å vite litt om hva jeg kan og bør forberede før baby er her.

1. Bør alle ha brystpumpe klar fra første dag? (Ha med i fødebag?)
2. Hva er best? Manuell eller elektrisk?
3. Hvis jeg ønsker at far mater baby 1 gang iløpet av døgnet, feks. hvis jeg må sove litt, hvordan går vi frem? :bookworm: (Og bør vi i hele tatt bruke tåteflaske, eller kan barnet fort slutte å amme? - Kan vi kombinere?)
4. Hvordan oppbevarer vi melken og hvordan skal den "serveres"? :hilarious:
5. Hva slags tåteflasker kan nyfødte bruke?

:anyone
 
1. De har pumper på sykehuset og da kan du evt teste om du liker den.
2. Elektrisk! (Jeg likte medela)
3. Koppmating til baby er god på amming vil jeg anbefale
4. I fryser hvis den ikke skal brukes med en gang (liker begerne fra Avent)
5. Spørs hvilken baby liker, men skal kun ha ett hull for at det ikke skal komme for fort og de blir late.
 
Jeg er helt forvirret i denne babyverdenen, så jeg må nesten spørre litt om hva trenger å kjøpe inn av utstyr til amming.

Jeg ser det er masse å lese seg opp på på ammehjelpen.no, men sånn før jeg i heletatt vet om jeg får til å amme, hva bør jeg forberede til baby kommer? Jeg er kronisk syk så jeg vet ikke hvorvidt jeg klarer å dra i butikken å handle utstyr tidlig etter fødsel, dermed kunne det vært gunstig å vite litt om hva jeg kan og bør forberede før baby er her.

1. Bør alle ha brystpumpe klar fra første dag? (Ha med i fødebag?)
2. Hva er best? Manuell eller elektrisk?
3. Hvis jeg ønsker at far mater baby 1 gang iløpet av døgnet, feks. hvis jeg må sove litt, hvordan går vi frem? :bookworm: (Og bør vi i hele tatt bruke tåteflaske, eller kan barnet fort slutte å amme? - Kan vi kombinere?)
4. Hvordan oppbevarer vi melken og hvordan skal den "serveres"? :hilarious:
5. Hva slags tåteflasker kan nyfødte bruke?

:anyone
De andre svarer deg nok, men bare en liten heads up når det kommer til det å sove over ett måltid mens baby blir matet av far: da risikerer du brystspreng fra inni h... Det er dritvondt og ikke å anbefale. Står min baby over et måltid, så MÅ jeg pumpe. Hele fryseren min er full av melk som er pumpet kun fordi baby en gang iblant har utsatt måltidet sitt/spist mindre enn vanlig. Nå har jeg god produksjon da, men vil bare si at dette ikke er så lett som å bare «hoppe over» et måltid. Jeg får ihvertfall ikke sove med brystspreng, og man risikerer betennelse også.... Så de gangene far har matet, så har jeg måttet pumpe meg.
 
Jeg er helt forvirret i denne babyverdenen, så jeg må nesten spørre litt om hva trenger å kjøpe inn av utstyr til amming.

Jeg ser det er masse å lese seg opp på på ammehjelpen.no, men sånn før jeg i heletatt vet om jeg får til å amme, hva bør jeg forberede til baby kommer? Jeg er kronisk syk så jeg vet ikke hvorvidt jeg klarer å dra i butikken å handle utstyr tidlig etter fødsel, dermed kunne det vært gunstig å vite litt om hva jeg kan og bør forberede før baby er her.

1. Bør alle ha brystpumpe klar fra første dag? (Ha med i fødebag?)
2. Hva er best? Manuell eller elektrisk?
3. Hvis jeg ønsker at far mater baby 1 gang iløpet av døgnet, feks. hvis jeg må sove litt, hvordan går vi frem? :bookworm: (Og bør vi i hele tatt bruke tåteflaske, eller kan barnet fort slutte å amme? - Kan vi kombinere?)
4. Hvordan oppbevarer vi melken og hvordan skal den "serveres"? :hilarious:
5. Hva slags tåteflasker kan nyfødte bruke?

:anyone
1) nei.
2) har pumpa lite, og bare brukt elektrisk. Syns det er greit.
3)ikke introduser flaske før ammingen er godt etablert, det kan gå noen uker. Mitt ærlige råd er å innstille deg på mye amming i starten.
4) kan fryses, evt stå noen timer i kjøleskap, må serveres ved ca 37 grader
5) nyfødte bør ikke få flaske hvis du ønsker å amme. Les om langsom koppmating på ammehjelpens nettsider
 
De andre svarer deg nok, men bare en liten heads up når det kommer til det å sove over ett måltid mens baby blir matet av far: da risikerer du brystspreng fra inni h... Det er dritvondt og ikke å anbefale. Står min baby over et måltid, så MÅ jeg pumpe. Hele fryseren min er full av melk som er pumpet kun fordi baby en gang iblant har utsatt måltidet sitt/spist mindre enn vanlig. Nå har jeg god produksjon da, men vil bare si at dette ikke er så lett som å bare «hoppe over» et måltid. Jeg får ihvertfall ikke sove med brystspreng, og man risikerer betennelse også.... Så de gangene far har matet, så har jeg måttet pumpe meg.

Takk! Det er nettopp slike svar jeg vil ha, for dette kan jeg INGENTING om - helt blank! Så takk for opplysning/tips! :cat:
 
Vil bare anbefale Ammehjelpsgruppen på Facebook. Fikk veldig mye god informasjon der da jeg fikk min første, og med kunnskap om amming er sjansene større for å lykkes også :Heartred
 
Ang det å hoppe over et måltid på natt, så vil brystene venne seg til at det ikke blir tømt like ofte. Det kan gi spreng de første nettene, men hvis man pumper brystene tom så tror kroppen at etterspørselen er der og vil derfor ikke regulere seg ned. Det beste er å håndmelke litt for å fjerne den verste sprengen og la kroppen justere seg selv. Når jeg startet å jobbe etter permisjon så opplevde jeg spreng de første 2-3 dagene da jeg plutselig ikke ammet noe imellom kl 06 og 14. Men etter de første dagene så gikk det seg til og jeg mistet ikke melka på grunn av det heller.
 
Ang det å hoppe over et måltid på natt, så vil brystene venne seg til at det ikke blir tømt like ofte. Det kan gi spreng de første nettene, men hvis man pumper brystene tom så tror kroppen at etterspørselen er der og vil derfor ikke regulere seg ned. Det beste er å håndmelke litt for å fjerne den verste sprengen og la kroppen justere seg selv. Når jeg startet å jobbe etter permisjon så opplevde jeg spreng de første 2-3 dagene da jeg plutselig ikke ammet noe imellom kl 06 og 14. Men etter de første dagene så gikk det seg til og jeg mistet ikke melka på grunn av det heller.
Men de første ukene bør man forsøke å holde produksjonen oppe/jevn , forskjell når babyen er 7+ måneder.
 
Kjøp gjerne en elektrisk brystpumpe nå om du vet at du vil ønske å bruke den. Jeg endte opp med å bruke den for å håndtere melkespreng. Planen var ikke det, men det er det jeg endte opp med, og det har ikke vært behov for meg å pumpe noe utenom... men har mye melk også da. Håndmelking hjelper ikke meg, og her er det nok veldig ulikt fra person til person. Andre kan bruke en pumpe til å stimulere til økt produksjon. En pumpe kan brukes til så mangt.
 
Jeg er helt forvirret i denne babyverdenen, så jeg må nesten spørre litt om hva trenger å kjøpe inn av utstyr til amming.

Jeg ser det er masse å lese seg opp på på ammehjelpen.no, men sånn før jeg i heletatt vet om jeg får til å amme, hva bør jeg forberede til baby kommer? Jeg er kronisk syk så jeg vet ikke hvorvidt jeg klarer å dra i butikken å handle utstyr tidlig etter fødsel, dermed kunne det vært gunstig å vite litt om hva jeg kan og bør forberede før baby er her.

1. Bør alle ha brystpumpe klar fra første dag? (Ha med i fødebag?)
2. Hva er best? Manuell eller elektrisk?
3. Hvis jeg ønsker at far mater baby 1 gang iløpet av døgnet, feks. hvis jeg må sove litt, hvordan går vi frem? :bookworm: (Og bør vi i hele tatt bruke tåteflaske, eller kan barnet fort slutte å amme? - Kan vi kombinere?)
4. Hvordan oppbevarer vi melken og hvordan skal den "serveres"? :hilarious:
5. Hva slags tåteflasker kan nyfødte bruke?

:anyone
Min mening er at man ikke trenger å ha klart brystpumpe fra starten av, men at det kan være kjekt å ha etterhvert. Med førstemann brukte jeg ikke pumpa for første gang før baby var rundt 2-3 måneder. Det jeg selv kommer til å ha klart til ammingen er purelan salve og multimam-kompresser til såre brystvorter, og en god ammepute. Jeg har kun erfaring med elektrisk brystpumpe(medela swing). Jeg fikk denne gratis, men kunne godt klart meg uten, ihvertfall første tiden. Tror det med utstyr til amming er litt som med alt annet utstyr til baby, det er ulikt hva folk foretrekker å bruke. Sånn egentlig trenger man ikke mer enn pupper med melkekjertler for å amme:rolleyes:
 
Du har allerede fått endel svar ser jeg. Jeg anbefaler å ha dette klart hjemme til dere kommer hjem fra sykehuset jeg. Jeg hadde det ikke klart for jeg tenkte at jeg sikkert ikke trengte det første uken, og jammen måtte ikke jeg akutt låne pumpe av søsteren min som hadde baby 4 uker større enn min allerede kvelden vi kom hjem fra sykehuset, for da dannet det seg kuler og var o ferd med å bli brystbettennelse, men ved å få lånt pumpe fikk jeg pumpet ut kulene og klarte unngå brystbettennelse. Så min erfaring er nå. Dette skal være på plass hjemme når man kommer fra sykehuset;-)
 
Min mening er at man ikke trenger å ha klart brystpumpe fra starten av, men at det kan være kjekt å ha etterhvert. Med førstemann brukte jeg ikke pumpa for første gang før baby var rundt 2-3 måneder. Det jeg selv kommer til å ha klart til ammingen er purelan salve og multimam-kompresser til såre brystvorter, og en god ammepute. Jeg har kun erfaring med elektrisk brystpumpe(medela swing). Jeg fikk denne gratis, men kunne godt klart meg uten, ihvertfall første tiden. Tror det med utstyr til amming er litt som med alt annet utstyr til baby, det er ulikt hva folk foretrekker å bruke. Sånn egentlig trenger man ikke mer enn pupper med melkekjertler for å amme:rolleyes:

da var du heldig som du ser i svaret mitt over kan det være utrolig kritisk plusselig å ikke ha det på plass om man akutt trenger det, hadde jeg ikke hatt mulighet til å akutt låne en pumpe en sen fredag kveld så hadde jeg endt med brystbettennelse, og det skjedde fort, var ingen indikasjon tidligere på dagen og pang ble jeg dårlig og hadde masse klumper, smerte og varme røde områder på brystene. Pumping redda meg fra brystbettennelse på dag nr 3 etter fødsel:)
 
da var du heldig som du ser i svaret mitt over kan det være utrolig kritisk plusselig å ikke ha det på plass om man akutt trenger det, hadde jeg ikke hatt mulighet til å akutt låne en pumpe en sen fredag kveld så hadde jeg endt med brystbettennelse, og det skjedde fort, var ingen indikasjon tidligere på dagen og pang ble jeg dårlig og hadde masse klumper, smerte og varme røde områder på brystene. Pumping redda meg fra brystbettennelse på dag nr 3 etter fødsel:)
Tenker absolutt jeg har vært heldig som aldri har hatt brystbetennelse. Og tenker du var uheldig som opplevde å nesten få det kort tid etter fødsel. Min personlige erfaring er at man ikke trenger å ha pumpe klart til rett etter fødsel. Er det behov på barsel får man låne pumpe. Som jeg skrev tror jeg det er veldig individuelt hva man selv mener er absolutt nødvenig og hva man mener kan være kjekt å ha når det gjelder babyutstyr:)
 
Tenker absolutt jeg har vært heldig som aldri har hatt brystbetennelse. Og tenker du var uheldig som opplevde å nesten få det kort tid etter fødsel. Min personlige erfaring er at man ikke trenger å ha pumpe klart til rett etter fødsel. Er det behov på barsel får man låne pumpe. Som jeg skrev tror jeg det er veldig individuelt hva man selv mener er absolutt nødvenig og hva man mener kan være kjekt å ha når det gjelder babyutstyr:)
Handler jo mye om hvor lett det er å få tak i ting og, er det 10 minutters kjøring til barnas hus ,eller må man bestille på nett liksom. Jeg hadde "alt" klart til nummer 1, nettopp pga avstander. Fikk heldigvis ikke bruk for så mye.
 
Men de første ukene bør man forsøke å holde produksjonen oppe/jevn , forskjell når babyen er 7+ måneder.
Ja, enig i det, har ikke sagt noe på det.
Datteren min begynte å sove 8-9t i strekk på natten når hun var 7-8 uker gammel. De første nettene hadde jeg spreng, men så vente kroppen seg til at det ikke var noe amming i det tidsrommet uten at jeg mistet melken av den grunn.
 
Last edited:
Handler jo mye om hvor lett det er å få tak i ting og, er det 10 minutters kjøring til barnas hus ,eller må man bestille på nett liksom. Jeg hadde "alt" klart til nummer 1, nettopp pga avstander. Fikk heldigvis ikke bruk for så mye.

Nettopp, men også når man trenger det. Har man feks Behovet akutt kl 23 på kvelden som jeg hadde så hjelper det liksom lite å ha barnas hus som nærmeste nabo. Men jeg hadde jo en «back up» løsning i det at jeg har søster som hadde det som nærmeste nabo da;-) men ikke alle her det:)

derfor hadde jeg de «kritiske» tingene på plass før fødsel, som termometer, paracett til baby og lignende. Og de mindre kritiske tingene som jeg var usikker på ventet jeg med til vi så behovet, som babycall, leketeppe til gulv etc;-)


Tenker absolutt jeg har vært heldig som aldri har hatt brystbetennelse. Og tenker du var uheldig som opplevde å nesten få det kort tid etter fødsel. Min personlige erfaring er at man ikke trenger å ha pumpe klart til rett etter fødsel. Er det behov på barsel får man låne pumpe. Som jeg skrev tror jeg det er veldig individuelt hva man selv mener er absolutt nødvenig og hva man mener kan være kjekt å ha når det gjelder babyutstyr:)
Ifølge legen min er det veldig vanlig at når brustbettennelser kommer så skjer det ofte helt i starten. Kjenner flere som har hatt det og da er det gjerne første ukene det har skjedd.

og det gir jo mening, det er jo gjerne litt ustabil produksjon, baby klarer kanskje ikke tømme brystet skikkelig etc. Da er det ikke rart at man er mer utsatt i starten for å få dette.
 
Last edited:
Kanskje ikke helt det du spørr om, men jeg ville kjøpt store ullinnlegg siden det han være kaldt når babyene våre kommer. Det kan hjelpe for å unngå brystbetennelse. Ellers har jeg hatt barn som ikke har tatt flaske, så har ikke trengt noe ekstra utstyr.
 
Anbefaler å se videoer med teknikker på håndmelking, cottermans grep. Hvordan barnets sugetak skal være og hvordan du kan lære barnet å koble seg på «riktig», det kan hjelpe mye på sårhet. Purelan er min favoritt salve til puppene. Ullinnlegg som nevnt over. Ellers trenger man vel egentlig bare pupper :angelic: det er vanskelig å forutse om barnet ditt kommer til å synes det er vanskelig å få godt sugetak eller om du får overproduksjon eller om du må bruke ammeskjold eller hjelpebryst liksom.. Kan ikke være forberedt på alt dessverre!
Jeg hadde pumpe og flasker klart til første(det var med flaske i BabyBox fra apoteket), men hun tok aldri tåteflaske så der var vi like langt. Da jeg holdt på å utvikle brystbetennelse fikk jeg ikke pumpa uansett siden jeg var så dårlig og brystene så sprengte.. Måtte stå i varm dusj og håndmelke. :dead: Angående soving og om far kan mate ett måltid så bør man vente med flaske til ammingen er godt etablert som nevnt over. Mi tok aldri flaske så hadde på en måte ikke det valget..! Om jeg var helt utslitt så fikk jeg bare sove, så kneppa mannen opp amme-bhen og hjalp ungen å koble seg på, og så la han henne tilbake i babynestet etterpå. (I sånne tilfeller hjelper det å ha litt fleksible pupper :hilarious: og det kan jo bli litt søl så jeg sov alltid på en gulpeklut eller to..!) Vi samsov og følte det ga mest søvn for alle involverte.:happy:
 
Naturebond kan være ett godt alternativ til pumpe. Den stimulerer med vacuum på motsatt bryst av der du ammer. Og det meste kan bestilles på nettet etter at babyen er født og du ser behovet. Pumpe kan du evt leie på apoteket eller helsestasjonen om dere har behov
 
Naturebond kan være ett godt alternativ til pumpe. Den stimulerer med vacuum på motsatt bryst av der du ammer. Og det meste kan bestilles på nettet etter at babyen er født og du ser behovet. Pumpe kan du evt leie på apoteket eller helsestasjonen om dere har behov

Jeg har sett på den, er interessert! :bookworm:
 
Back
Topp