Hva trenger man av amme-utstyr til babyen kommer?

Jeg er helt forvirret i denne babyverdenen, så jeg må nesten spørre litt om hva trenger å kjøpe inn av utstyr til amming.

Jeg ser det er masse å lese seg opp på på ammehjelpen.no, men sånn før jeg i heletatt vet om jeg får til å amme, hva bør jeg forberede til baby kommer? Jeg er kronisk syk så jeg vet ikke hvorvidt jeg klarer å dra i butikken å handle utstyr tidlig etter fødsel, dermed kunne det vært gunstig å vite litt om hva jeg kan og bør forberede før baby er her.

1. Bør alle ha brystpumpe klar fra første dag? (Ha med i fødebag?)
2. Hva er best? Manuell eller elektrisk?
3. Hvis jeg ønsker at far mater baby 1 gang iløpet av døgnet, feks. hvis jeg må sove litt, hvordan går vi frem? :bookworm: (Og bør vi i hele tatt bruke tåteflaske, eller kan barnet fort slutte å amme? - Kan vi kombinere?)
4. Hvordan oppbevarer vi melken og hvordan skal den "serveres"? :hilarious:
5. Hva slags tåteflasker kan nyfødte bruke?

:anyone

1. Nei er ikke sikkert du trenger ;)
2. Jeg liker manuell men vet elektrisk er kjekt om man planlegger å fryse ned ;)
3. Jeg har pumpet litt de dagene jeg vet jeg skal noe, så er det bare å varme i vannbad så kan pappaen gi fra flaske. Men mange gir med kopp også ;)
4. Fryse ned om det er over lenger tid, kjøleskap en dag eller noe sånt. Varmes opp i vannbad.
5. Vi har brukt de fra matbutikken, avent eller mam. Men kikker litt på twistshake denne gangen siden de er rimelige og de har i rustfritt stål ;)
 
Sikkert veldig dumt spm, men hva tenker dere om å arve brystpumpe?
Jeg har fått en fra svigerinna mi, men tenkte uansett å kjøpe ny.

Hva ville dere gjort?:smiley-ashamed005
 
Sikkert veldig dumt spm, men hva tenker dere om å arve brystpumpe?
Jeg har fått en fra svigerinna mi, men tenkte uansett å kjøpe ny.

Hva ville dere gjort?:smiley-ashamed005

Ser ingen problem i å få sånne ting brukt :) De fleste delene kan vaskes og kokes. Det er jo tusenvis av kvinner som bruker pumpene de låner ut på sykehuset også :)
 
Last edited:
Sikkert veldig dumt spm, men hva tenker dere om å arve brystpumpe?
Jeg har fått en fra svigerinna mi, men tenkte uansett å kjøpe ny.

Hva ville dere gjort?:smiley-ashamed005
Si ja takk :p alle deler kokes jo, og de blir fort dyre
 
Jeg ville ikke kjøpt inn for mye før du vet du trenger.. jeg hadde pumpe med de to første, flere forskjellige. Fikk det aldri til.. amminga stoppet også etter ca 3 mnd, så endte opp med en haug ammeutstyr som bare ble liggende. Denne gangen blir det kun kjøpt inn ei god ammepute, resten får komme ettersom behovene dukker opp :)
 
Sikkert veldig dumt spm, men hva tenker dere om å arve brystpumpe?
Jeg har fått en fra svigerinna mi, men tenkte uansett å kjøpe ny.

Hva ville dere gjort?:smiley-ashamed005

Jeg kjøpte brukt på Finn til 100kr. Fikk elektrisk pumpe, manuell pumpe, masse matglass og et par tre helt nye "smokker" til flaskene. Så samme utstyret på apoteket og sammenlagt sparte jeg 3k på å kjøpe brukt.

Jeg tenker at så lenge det blir rengjort og desinfisert/kokt før bruk så er det innafor. :)
 
Jeg er helt forvirret i denne babyverdenen, så jeg må nesten spørre litt om hva trenger å kjøpe inn av utstyr til amming.

Jeg ser det er masse å lese seg opp på på ammehjelpen.no, men sånn før jeg i heletatt vet om jeg får til å amme, hva bør jeg forberede til baby kommer? Jeg er kronisk syk så jeg vet ikke hvorvidt jeg klarer å dra i butikken å handle utstyr tidlig etter fødsel, dermed kunne det vært gunstig å vite litt om hva jeg kan og bør forberede før baby er her.

1. Bør alle ha brystpumpe klar fra første dag? (Ha med i fødebag?)
2. Hva er best? Manuell eller elektrisk?
3. Hvis jeg ønsker at far mater baby 1 gang iløpet av døgnet, feks. hvis jeg må sove litt, hvordan går vi frem? :bookworm: (Og bør vi i hele tatt bruke tåteflaske, eller kan barnet fort slutte å amme? - Kan vi kombinere?)
4. Hvordan oppbevarer vi melken og hvordan skal den "serveres"? :hilarious:
5. Hva slags tåteflasker kan nyfødte bruke?

:anyone

1. brystpumpe er trolig ikke nødvendig de første dagene. Melken kan ta litt tid før den kommer, men det er helt normalt
2. Jeg hadde manuell, fikk nesten senebetennelse, anbefaler elektrisk om du kjøper det!
3. Når jeg ammet var der jeg som tok av meg mating, når jeg mista melka etter ca 3 måneder hjalp han til med flaske i helgene når han ikke var på jobb. Men det kan jo pumpes, om du måtte ha behov for litt avlastning.
4. Oppbevares i kjøleskap (Max så så mange dager, kan googles), evnt frys. Serveres lunket(37grader!)
5. Det står på flaskene hvilke størrelse/måned ☺️ Håper du finner utav det ❤️
 
Purelan og gulpekluter er det eneste på listen her i hvertfall:) barn er forskjellige, og behovene er like forskjellige. Det er dumt å begynne tenke på flasker, pumper osv de første ukene før melkeproduksjonen er godt i gang. Du merker fort nok hva du trenger og ikke. Jeg bare vet at purelan er hvordan jeg orket å holde ut i starten, og ungen gulpet i massevis. Dermed er det alt jeg tenker kjøpe inn:angelic:
 
Back
Topp