Hva tenker du om pels på barneklær?

Pels har en funksjon på vinterklær, men syntetisk pels er like bra som ekte. Når pelsen ikke er et biprodukt av matproduksjon eller jakt synes jeg det er forkastelig å bruke det.

Det kommer helt an på hvor pelsen kommer fra. Er det fra dyr som er jaktet på, som halt levd fritt og dødd kjapt så ser jeg ikke problemet. Da er det snakk om å bruke hele dyret og det er bare fint :) har selv revehale(kjenner selger godt) på en parkas, som jeg brukte når jeg drev med hundekjøring. Da kreves det skikkelige klær, og fake pels har ikke de samme egenskapene som ekte. Men denne halen kom fra en lykkelig rev som hadde hatt et fint liv :)
Men jeg synes ikke noe om pels på barneklær(så fremst du ikke driver med friluftsliv på Svalbard o.l) eller voksenklær når det ikke er behov for det :)

Pels har en funksjon på vinterklær, men syntetisk pels er like bra som ekte. Når pelsen ikke er et biprodukt av matproduksjon eller jakt synes jeg det er forkastelig å bruke det.
Syntetisk pels holder lenge for vanlig bruk, men ekte pels har faktisk en del egenskaper som er viktig om man skal ut på lengre turer i kulden. Ekte pels varmer bedre, får ikke is på seg og tørker mye bedre. Dette er ganske viktig om man f.eks. skal ut på lengre telttur på vinteren, i mange minusgrader :) det er en grunn til at polfarere og skikkelige turfolk bruker ekte pels.
Men som sagt, for vanlig bruk er pelsen mest for pynt og man kan tørke pelsen innendørs på natten, noe som gjør ekte pels unødvendig :) så klart skal pelsen komme fra dyr som har levd et godt liv da :)

• Liker
Reactions: Io
Syntetisk pels holder lenge for vanlig bruk, men ekte pels har faktisk en del egenskaper som er viktig om man skal ut på lengre turer i kulden. Ekte pels varmer bedre, får ikke is på seg og tørker mye bedre. Dette er ganske viktig om man f.eks. skal ut på lengre telttur på vinteren, i mange minusgrader :) det er en grunn til at polfarere og skikkelige turfolk bruker ekte pels.
Men som sagt, for vanlig bruk er pelsen mest for pynt og man kan tørke pelsen innendørs på natten, noe som gjør ekte pels unødvendig :) så klart skal pelsen komme fra dyr som har levd et godt liv da :)
Ja, men barn skal ikke på polturer til vanlig. ;)
Pels til dekor på klær, fra oppdrettsdyr, skulle vært ulovlig.

Oppdrettspels og snarefangst opprører meg også. Og pels på motejakker høres unødvendig ut.

Samtidig har pels en del svært gode egenskaper, blant annet overlegen fiberstruktur og miljøvennlige produksjon. Jeg har like lite dårlig samvittighet for pelskragen på anorakken til storesøster som jeg har for lammeskinnet i vogna til lillebror. Men vi knepper av kragen når anorakken skal brukes i vestlandsvær eller byttes i en større størrelse. God pels fra skikkelig jakt er luksus som skal spares på.

Men vi trenger jo ikke pelsen. Den er ikke nyttig for fem flate øre i 2015. Greit nok for 200 år siden når de ikke hadde like mye materiale å lage varme klær av, men nå er det jo bare tull!

Men vi trenger jo ikke pelsen. Den er ikke nyttig for fem flate øre i 2015. Greit nok for 200 år siden når de ikke hadde like mye materiale å lage varme klær av, men nå er det jo bare tull!
Fortell om det fantastisk, moderne materialer du bruker når du sender barn ut I 25 minus, snø og motvind!

Neida, for de aller fleste barn og for de aller fleste dagene I livet til mitt barn har du rett. Utvalget av materialer og ikke minst mulighet en til å gå inn I gode hus og biler gjør at vi sjelden trenger pels. Og I hvert fall ikke I slike mengder at det er nødvendig med dårlig dyrevelferd.

Fortell om det fantastisk, moderne materialer du bruker når du sender barn ut I 25 minus, snø og motvind!

Neida, for de aller fleste barn og for de aller fleste dagene I livet til mitt barn har du rett. Utvalget av materialer og ikke minst mulighet en til å gå inn I gode hus og biler gjør at vi sjelden trenger pels. Og I hvert fall ikke I slike mengder at det er nødvendig med dårlig dyrevelferd.
MenEr du at man trenger pels for å være ute i 25 -?

Det synes jeg er helt håpløst! Ingen av oss som bor her har behov for pels fra dyr på klærne der dyrene kun slaktes for bruk av pelsen. Hadde aldri kjøpt et slikt plagg!
helt enig !! er i mot pels brukt generelt både på barneklær og voksen klær å ting generelt ! :)

Har kjøpt vinterklær med uekte pelskant på hetten ved noen anledninger, men tar den alltid av.
Tenk på al skitten som vil feste seg i den

Hvor vidt man trenger pels pålekeplassen er vel smakssak, men jeg kan skrive under på at om du er på Svalbard i februar og sover i telt på en isbre i mange døgn er det STOR forskjell på ekte og fusk pels :) det kommer jo helt an på omstendighetene, og om det er -25 og vind, er den effektiv tempraturen godt under. Skal du da være mange timer ute, uten anledning til å varme deg, vil nok mange sette pris på ekte pels. Så klartskal den komme fra at dyr som har hatt et fint liv og verdig død :)
Rev er et godt eksempel på god pels, og et dyr man gjerne ønsker å holde bestanden nede på. De har stor innvirkning på småviltbestanden og kan få og spre skabb. Da vil de gå en mye værre død i vente enn et skudd. Kommer pelsen fra jakt er det nesten(alltid noen idioter) alltid et dyr som har hatt et godt liv og død på en verdig måte.

Jeg hsr bodd på steder i landet der det har vært 20-25 minus grader og har klart meg helt fint uten pels! Synes det er forferdelig at det fremdeles er pels i motebildet i 2015! Kjempe trist

Eneste gangene pels er ok er hvis det er av dyr som har levd gode og frie liv i naturen som ikke led da de døde.

Jeg fikk en gang en revehale(!) i gave til sønnen min fra en som driver med pelsdesign. Først ble jeg jo totalt satt ut av den mildt sagt spesielle gaven til sønnen min og ville ikke at han skulle ha den. Men viste seg at han ikke likte pelsindustrien han heller, og derfor var pelsen hans fra ville dyr som hadde levd vanlige og gode liv i naturen på Grønland og så var skutt og dødd momentant. Da jeg hørte det lot jeg sønnen min beholde den sære gaven :p
Rein og sauer som går fritt hele tiden og lever gode liv har jeg heller ikke noe problem med å bruke pelsen på. Jeg er jo ikke vegetarianer, så å bruke hele dyret synes jeg er fint. Jeg vil ikke være dobbeltmoralsk der.
Men å ta pelsen fra dyr vi ikke spiser uansett ved å tvinge dem til smertefulle og uverdige liv er ikke greit overhode! Av samme grunn synes jeg også sportsfiske er forkastelig. Egentlig er vanlig fisking en vond metode å dø på også. Jeg ville ikke likt en krok i kjeften. Eller øyet... Eller å bli druknet.

Jeg hsr bodd på steder i landet der det har vært 20-25 minus grader og har klart meg helt fint uten pels! Synes det er forferdelig at det fremdeles er pels i motebildet i 2015! Kjempe trist
Vi klarer oss også veldig fint uten ekte pels selv om det har vært ned mot 30 minus

Vi klarer oss også veldig fint uten ekte pels selv om det har vært ned mot 30 minus

Så klar kan man klare seg fint uten, om det er slik at man kan gå inn og varme seg/tørke fuskpelsen. Men er det mye vind og -30 er den effektive tempraturen mye lavere. Skal man da være ute hele dagen, for så å sove i telt og ut igjen neste dag er det ikke ideelt at pelsen har is på seg. Da er varmeegenskapene betydelig svekket, og det kan forårsake frostskader. Det er en grunn til at fuskpelsen ikke er brukt på ekspedisjoner/lange vinterturer, i alle fall ikke av erfarne :)
Men i motebildet, og til hverdags er det helt overflødig, og fuskpels/ull/annet materiale holder lenge :)

Takk!

Vi trenger ikke pels. Punktum.

Back
Topp