Hva tenker dere om sykmelding?

Jeg har vært sykmeldt i to uker nå pga dårlig form og kvalme:/ De to forrige sv.skapene ble jeg sykemeldt i begynnelsen pga det samme og etterhvert utover pga bekkenløsning osv. Ser ikke lovende ut denne gangen heller med tanke på bekken/rygg men legen sa hun vurderer svangerskapspenger så vi får se på torsdag når jeg skal til henne.

Jeg liker heller ikke å bli sykmeldt og får så dårlig samvittighet. Men nå har det seg sånn at jeg har begynt med samme tullet som sist, mulig blodtrykksfall. Fant aldri ut av det sist hvertfall. Men med engang jeg er i aktivitet føler jeg at jeg skal svime av. Bruker evig lang tid på å komme meg om morgenen fordi jeg må ta masse pauser :( Nå sitter jeg mye på jobb, men det påvirker liksom formen ellers. Tenkte å diskutere med legen om å evt få kortere dager. Har en hjemme og skal fungere når ettermiddagen kommer.

Jeg liker heller ikke å bli sykmeldt og får så dårlig samvittighet. Men nå har det seg sånn at jeg har begynt med samme tullet som sist, mulig blodtrykksfall. Fant aldri ut av det sist hvertfall. Men med engang jeg er i aktivitet føler jeg at jeg skal svime av. Bruker evig lang tid på å komme meg om morgenen fordi jeg må ta masse pauser :( Nå sitter jeg mye på jobb, men det påvirker liksom formen ellers. Tenkte å diskutere med legen om å evt få kortere dager. Har en hjemme og skal fungere når ettermiddagen kommer.
Jeg har også lavt blodtrykk og er derfor mye svimmel og "daler" plutselig ned på gulvet :p legen sa gravide med lavt blodtrykk må drikke vann HELE tiden i varmen, så alltid bær med deg en vannflaske :) jeg har fått en legeerklæring på at jeg ikke skal jobbe noe overtid (til vanlig blir det mye overidaarbeid) og at jeg kan ha hjemmekontor når jeg trenger det. Det hjelper godt :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Det er avhengig av hvilken type jobb du har.
Her har jeg fått beskjed av sjefen at jeg ikke skal ha reiser lenger og at jeg gjerne må ta hjemmekontor.
(Skal uannsett slutte nå i august, siden jeg skal over i ny jobb fra Oktober av men er samme reglen der)

Kommer an på hvilken jobb man har, om man har mye på seg hjemme med flere eldre barn osv + selvfølgelig formen msn er i! Alle svangerskap er ulike, så om noen klarer å jobbe gjennom hele svangerskapet er ike de "flinkere" enn en som ikke klarer det. Selv er jeg nå sykemeldt. Jobber netter og det klarer jeg ikke nå. Har også ansvar for 12 alvorlig syke pasienter når jeg er på jobb og akkurat nå har jeg mer enn nok med meg selv og mine to barn hjemme. Vaktene om natten er også 9,5 t lange. Nattevakter anbefales det heller ikke at gravide går. Så foreløpig holder jeg meg unna. Jobber gjerne litt uti 2.trimester om formen er stigende. Nå for tiden er jeg utrolig sliten, kvalm og sover dårlig. Håper at jeg da i så fall kan få gå noen seinvakten istedet for nattevakter. Tre nattevakter på rad nå ser jeg rett og slett på som helseskadelig for både meg selv og fosteret. Er 11+0 i dag. Det et definitivt stor forskjell på hvor man jobber og hvordan det kan tilrettelegges. Hos oss får vi dessverre ikke til å gå kortere dager, så da er vi ofte like langt når en vakt blir for fysisk ting og lang. Mye sykemeldte gravide hos oss. Er sykepleier på sykehus.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har ekstremt høy terskel for for å be om sykemelding personlig, men det med smerte og synmptomer er jo veldig individuellt... Bruker så godt som aldri egenmelding heller, hater å være hjemme om det er noe jeg kan få til på jobb...

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg tenker at dersom jeg selv ser behov for sykemelding, er det bare å få fikset det. Svangerskap er noe jeg gjennomgår et svært begrenset antall ganger i et livsløp, så da er det langt viktigere for meg å ha det bra og ikke risikere noe. Det er ingen god løsning for noen dersom jeg f.eks. hadde hatt heftig kvalme, at jeg skulle gått på jobb og der bare blitt en belastning for både meg selv, pasienter og kolleger. Så akkurat nå har jeg lav terskel for å kontakte lege om sykemelding. Det er jo ikke som om at legen automatisk vet hvordan jeg har det. Leste litt lenger opp at det var noen reaksjoner på å "sykemelde seg" eller "be om sykemelding". En bør jo ha et formål med å ringe legen - dersom jeg behøver sykemelding så er jeg ærlig og sier det. Så får legen vurdere hva som er mest hensiktsmessig.

Ellers har jeg aldri vært sykemeldt, har brukt egenmeldinger ved behov. Men graviditet er en unntakstilstand, selv om det ikke er er noen sykdom i seg selv.

22.02.2015 ♡

Jeg har høy terskel for sykmelding/egenmelding og har før svangerskapet kun vært sykmeldt en gang siden jeg begynte å arbeide som 16 åring. Men når det kommer til svangerskapet så er det bare nødvendig til tider. Enkelte ser det selv, mens enkelte ganger må legen ta den avgjørelsen. Tenker dette også er avhengig av hvor godt legen kjenner en og hvor tydelig en er til legen. Jeg har nå vært delvis sykmeldt i 5 uker pga kvalme, og har igjen en uke. Hadde det vært opp til legen hadde jeg vært fullt sykmeldt, men jeg ønsket ikke dette selv. Har tidvis angret på dette. Ser i ettertid at jeg har fungert så dårlig med 50% at jeg ikke hadde hatt mulighet å jobbet fult. Det hadde ikke vært forsvarlig verken for meg eller pasientene mine. Graviditet er ingen sykdom, men innebærer for enkelte symptomer som fører til svekket fungering i hverdagen. Da er nødvendig med sykemelding.

Back
Topp