Hva tenker dere om sykmelding?

WCE

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Hvor dårlig skal man være for å få det i sv.skapet mener dere? Mange meninger om det rundt omkring.

Jobben skal ikke utsette deg eller fosteret for stress eller fare. Har du en travel jobb uten "pusterom" ,eller tunge løft. Dy skal være trygg på jobb og ikke utsette andre for fare. Med første ble jeg sykemeldt og senere over på svangerskapspenger da arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge. Jeg var yrkessjåfør og d nytter ikke å kjøre rundt med 50 tonn og vøre kvalm og svimmel. Men i bunn og grunn er det DU som må kjenne dine egne grenser.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Jeg tenker at for å stå i jobb skal man klare arbeidsdagen gjerne med litt tilrettelegging uten at man blir så utslitt at man ikke kan gå dagen etter, da er det påtide med en liten prosent. Noen ganger kan man få tilrettelegging og ta ekstra mange pauser, jeg pleide i forrige jobben å ha en benk å legge meg nedpå inne på kontoret.
Er man kvalm, og man ikke kan kaste opp på jobb, evt jobbsituasjonen fremkaller oppkast så går det ikke før kvalmen gir seg.
Og har man flere barn å ta seg av må man bremse jobbingen tidligere, for da må man ha noen krefter igjen på ettermiddagen.

Jeg har ikke jobb nå, men i mine forrige svangerskap har jeg vært helt sykemeldt med kvalmen i fra 6 til 9 uker, samt jobbet en mnd redusert for å trappe opp igjen. Også var jeg delvis sykemeld de siste to mnd med første og helt sykemeldt de siste to mnd med andre, pga høyt blodtrykk.

Det spørs veldig på åssen type jobb man har syns jeg. Jeg har lyst til å jobbe lenge, men med min nåværende jobb merker jeg at det ikke kommer til å gå. Den er fysisk og krevende og innebærer mye ukomfortable sitte- og ståstillinger. Jeg sliter allerede. Og etter 4 arbeidsdager måtte jeg si meg syk på fredag og jeg har sovet nesten to dager i strekk nå og vært dårligere enn jeg har vært på lenge! Så jeg ser heller etter en ny jobb som passer meg bedre enn å ta ut sykemelding.

Jeg har lyst å være i jobb lengst mulig men skal samtidig følge anbefalinger fra legen. Denne gangen tar jeg ingen sjanser heller. Har en fysisk krevende jobb med til tider høyt stressnivå. Kommer til å gå ned til 50 % om ikke lenge. Heller det enn å jobbe 100 % for så å bli langtidssykemeldt

Jeg er sykemeldt i 3 uker Pga ekstrem kvalme og skal tilbake i jobb 5 august og håper å kunne jobbe så lenge som mulig men med denne jobben tror jeg nok det blir vanskelig.

♡ Februar 2015 ♡

Eg var mye sykemeldt sist, dette var pga eg trivdes ikke i jobben og hadde en del plager. Bekkene ga seg tidlig og har startet nå og men denne gang er det annerledes. Ny jobb og eg føler eg ikke vil gi meg så lett. Men lytt til kroppen:)

Juni icsi miracle 2013
Februar surprise 2015

Tenker at man skal lytte til kroppen, så glad jeg er sykemeldt. Slapper virkelig av og koser meg!

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Håper jeg klarer ut desember.. Har en jobb som er grei å tilrettelegge på. :)
Skal også ta opp noen fag, eksamen er jo i desember! Så håper jeg får en like lett graviditet som sist :) Da blir det ikke noe problem med jobb og skole ut året:)

Jeg har generellt veldig høy terskel for sykemelding. Var ikke sykemeldt i forrige svangerskap, føler ikke jeg har uttalelseserett siden jeg er i svangerskapspenger...

Sent from my iPhone using BV Forum

Når jeg er gravid har jeg lavere terskel for å be om sykemelding enn ellers. Da er det ikke bare meg selv jeg skal ta hensyn til.
Nå har jeg en ganske fysisk jobb, i barnehage. Hvis bekkenet mitt er sånn som jeg frykter når jeg begynner igjen etter ferien, går nok jeg rett i redusert. Tungt på en avdeling med 40 barn, og jeg har to små jenter hjemme som også trenger at mamma fungerer noenlunde... Får se de neste dagene! Bekkenet er ikke noe å kødde med, og det hjelper ingenting å presse seg!

Jeg jobbet 100% hele forrige svangerskapet mitt selvom jeg både hadde 10-12 timers dager med ståing, gåing, løfting og sjauing. Kastet også opp i 8 uker hver dag uten en dag borte fra jobb! Jeg har skyhøy terskel for sykemelding, så kommer til å pushe på denne gangen også!

Prinsesse juli 13☆
Venter nr 2 18.02.15♡

Om arbeidet går løs på både din og barnets helse, bør man tenke på å trappe ned.

Jeg har heldigvis ikke slitt nok til at det har påvirket jobben og håper deg forblir sånn :) arbeidsplassen kan også tilrettelegge, så det ser lovende ut :)

Jeg har også høy terskel for sykemelding, men har justert den litt ned etterhvert. Har vært litt av og på sykemeldt i begge mine tidligere svangerskap, og da var det jordmor som snakket hardt til meg og ringte fastlegen mens jeg var på kontroll der. Jeg mente det var greit å jobbe, men hun var helt bestemt på at det skulle jeg ikke. Etterhvert har jeg derfor blitt mer lydhør på hva jordmor/lege sier og anbefaler, det er tross alt lege som skriver ut sykemelding og ikke vi selv. Har vært 50 % sykemeldt nå i 2 uker fram til ferien pga kvalme, men håper å være i full jobb igjen etter ferien og jobbe så lenge som mulig. Har en mindre krevende jobb i dette svangerskapet så håper det lar seg gjøre.

Sent from my iPhone using BV Forum

Håper at jeg er frisk nok til å jobbe ut høsten. Og hvis det blir tvillinger, så får man jo tilbud om sykemelding fra uke 20, har jeg lest :) neida, blir mest sannsynlig en igjen.

Synes dette er legens oppgave å avgjøre om sykemld er aktuelt, utifra hvoedan den gravide virker å ha det på jobb. Synes også de må se på totalbelastningen, en må ha energi til både reisevei, eldre barn osv.

Synes det høres spesielt ut å be om sykwmelding eller å "sykmelde seg".

Var selv mye sykmeldt forrige sk, først pga kvalme og deretter pga bekken/rygg og manglende vilje hos arbgiver til å tilrettelegge.

Jeg hadde bare vært ansatt i helt ny jobb når jeg nå ble sykemeldt. Hadde da presset med gjennom dagene på jobb i nesten 6 uker. jobben min består av å STÅ ute på steinhardt underlag i 8-9 timer men mange tunge løft, og arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge for meg. Jeg er en av de "skikkelig heldige" som har fått bekkenløsning så altfor tidlig så jeg går tidvis rundt med krykker. Fikk ikke lov av legen og få gradert sykemelding siden jeg må bare ta det helt med ro!! Hadde en dag her jeg gikk på et kjøpesenter i 20 min, det resulterte i at jeg ikke kunne løfte mine egne bein når jeg gikk og ble sengeliggende med enorme smerter i 2 dager etterpå!! Men selv om jeg har så vondt har jeg skikkelig dårlig samvittighet for at jeg er sykemeldt....

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Jeg hadde bare vært ansatt i helt ny jobb når jeg nå ble sykemeldt. Hadde da presset med gjennom dagene på jobb i nesten 6 uker. jobben min består av å STÅ ute på steinhardt underlag i 8-9 timer men mange tunge løft, og arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge for meg. Jeg er en av de "skikkelig heldige" som har fått bekkenløsning så altfor tidlig så jeg går tidvis rundt med krykker. Fikk ikke lov av legen og få gradert sykemelding siden jeg må bare ta det helt med ro!! Hadde en dag her jeg gikk på et kjøpesenter i 20 min, det resulterte i at jeg ikke kunne løfte mine egne bein når jeg gikk og ble sengeliggende med enorme smerter i 2 dager etterpå!! Men selv om jeg har så vondt har jeg skikkelig dårlig samvittighet for at jeg er sykemeldt....

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
Prøv å legge av deg den dårlige samvittigheten. Legen mener du skal være hjemme, og da er det lurt å stole på at det er best for deg og babyen.

Synes dette er legens oppgave å avgjøre om sykemld er aktuelt, utifra hvoedan den gravide virker å ha det på jobb. Synes også de må se på totalbelastningen, en må ha energi til både reisevei, eldre barn osv.

Synes det høres spesielt ut å be om sykwmelding eller å "sykmelde seg".

Var selv mye sykmeldt forrige sk, først pga kvalme og deretter pga bekken/rygg og manglende vilje hos arbgiver til å tilrettelegge.
Så klart er det legen som bestemmer, men noen ganger må man vurdere å gå til legen for å få hjelp til å vurdere sin egen situasjon. Jeg har vært sykemeld både i start og slutt av mine svangerskap, og i starten har jeg gått til legen med en kvalme jeg bare ikke kunne komme meg på jobb med, så da ba jeg om en sykemelding, og legen vurderte seg enig. Man kan ikke stå i et restaurantkjøkken og kaste opp, og det nytter ikke med tilrettelegging når den praktiske delen er å reise til steder med matlukt.
I slutten av svangerskapene er det legen som har forlangt at jeg slutter å jobbe pga blodtrykket. Den ene gangen tigget jeg meg til å få jobbe 40% to uker til for å rydde opp litt siden vikariatet gikk ut i permisjonen, men det var ikke lurt. Det resulterte i at jeg ble veldig dårlig bare tre dager etter. Så hør på legen med tanke på sykemelding!

Back
Topp