Hva tenker dere om bruk av medisiner i Norge?

Akkurat disse type medisinene synes jeg det egentlig er en god regel det Sverige har kommet med her. Her har vi jo HELFO som styrer en hel del.
Jeg må f.eks gjennom noen medisiner som legen min mener jeg ikke bør gå på, men for å få de medisinene jeg trenger og tåler så må vi følge det HELFO sier. Det er ett litt dumt system synes jeg.
For det ender jo opp med at jeg får medisiner, bivirkninger, medisiner mot bivirkninger osv.
Men det er en del billigere i Sverige, hvorfor det egentlig? [emoji848]
Her så er det en instans som hver mnd forhandler priser hos de ulike foretakene som leverer medisiner, på den måten må de holde prisene nede for å være konkurransedyktige, det betyr igjen at generiske medisiner kanskje byttes hver mnd, noe som for de aller fleste går helt fint og for de få som er følsomme for hjelpestoffer i tabletten så kan jo legen fortsatt nekte utbytte. Men de skriver også ofte ut generisk og ikke original preparat.

Var en artikkel om dette i Norge for en stund siden og der fikk man også se prisforskjellen.

Japp! Mistet all tiltro til den legen etter det. Da jeg kom med vondt i ryggen ba han meg gå til fysioterapeut uten å undersøke meg eller spørre noe om det. Jeg sa bare at jeg hadde vondt i ryggen. Han er heldigvis pensjonert nå.
Oi greit han er pensjonert da ja!

Det avhenger veldig hva du tar medisiner for. Jeg har funnet alternativer for min ADHD f.eks. så slipper jeg å gå på noe. Fjernet mandlene for noen år tilbake for jeg gikk på mye antibiotika. Og jeg var redd for at det ble for mye. Har gått på 1 antibiotika kur etter fjerning:) nå skal jeg fjerne livmora for å begrense smertestillende bruken min. Man kan alltid ta litt grep om det finnes alternativt til medisinen. Men går man hjertemedisin så er det ikke mye alternativer kanskje. Men du kan jo sjekke opp hva du kan gjøre og ikke:)

Det er ikke alt du kan være restriktive på. Noen tilstander må du faktisk gå på masse medisiner selv om det gir bivirkninger. Ellers så kan du få tilbakeslag eller i verstefall dø.
Heldigvis er dette noe som er satt på dagsorden, og legene har blitt mer restriktive med å skrive ut medisiner. Det er ihvertfall tak grep om på sykehuset jeg jobbet på.
Men det blir for dumt å si at du ikke vil ta medisiner mot noe du absolutt er nødt til pga bivirkninger.

Tenkte en del på det når jeg ble feilbehandlet.. den legen gav meg medisin mot tarmbetennelse når jeg egentlig hadde eggstokkbetennelse.. å fikk beroligende da jeg hadde begynnende magesår.. så tilliten min til legevitenskapen er ikke der.. dem har for mye å gjøre, så dem har ikke tid å stille en skikkelig diagnose virker det som desverre.. men jeg har begynt å eksperimentere litt med det naturen kan gi meg.. fårebygge vel og merke, men ikke kurrere er veldig viktig å ha i tankene når man prøver naturlige metoder. Har observert at dem som driver med legemedisin, ikke støtter naturmedisin i det hele tatt..

Det avhenger veldig hva du tar medisiner for. Jeg har funnet alternativer for min ADHD f.eks. så slipper jeg å gå på noe. Fjernet mandlene for noen år tilbake for jeg gikk på mye antibiotika. Og jeg var redd for at det ble for mye. Har gått på 1 antibiotika kur etter fjerning:) nå skal jeg fjerne livmora for å begrense smertestillende bruken min. Man kan alltid ta litt grep om det finnes alternativt til medisinen. Men går man hjertemedisin så er det ikke mye alternativer kanskje. Men du kan jo sjekke opp hva du kan gjøre og ikke:)

Det er litt sånn jeg tenker da at man ser på medisiner litt som kvikkfiks, for vi har ikke tid i samfunnet vårt til at vi finner andre løsninger som kanskje tar lenger tid?

Jeg blir iallefall overrasket noen ganger hva jeg får skrevet ut når jeg er hos de forskjellige legene.

Fastlegen min er glad i å gi piller :laughing002 Har hendt mer enn én gang at jeg har sagt nei takk og heller gått for diverse kjerringråd eller bare tatt tiden til hjelp liksom.
Det kommer jo ann på hvilke piller mot hva osv, men jeg synes vi kanskje bruker mer enn det som er helt nødvendig i Norge.
Jeg gikk f.eks en periode på 4 forskjellige antidepressiva/angstdempende medisiner, samtidig. Helt til jeg en dag fant ut at "fuck it", jeg vil prøve alternative metoder og droppa pillene (trappa ned etter å ha snakka med fastlegen ofc). Er i dag helt pillefri og frisk (tror jeg :laughing002)

Vestens tankesett ang. sykdom er jo synptombehandling og ikke årsak, noe som fører til enormt mye medisinforbruk.

Veldig mange med angst, depresjon og lignende vil faktisk få det under kontroll om de spiser riktig. Dette er det gjort mye forskning på, og riktig ernæring er med på å balansere hormonene i kroppen.
Dette gjelder også mye immunsykdommer.

Jeg opplever også at mennesker er veldig glad i å "skryteklage" over alt de må ta for diagnosene sine. Det er mye bedre å kunne si jeg har dette og dette og tar 5 medisiner enn "jeg sleit mye med angst, startet tradisjonskost og er faktisk mye bedre" .

Av egen erfaring har balanse olje (omega3) hatt mye å si for eksem. Jeg gikk også på GAPs noe som hjalp både allergi og vekt.

Jeg har selv gått på sarotex for søvnvansker og angst etter overfall og kunne endelig slutte etter 4 år takket være mosjon, kosthold og en annen holdning.

Så ja vi tar altfor mye medisiner.

Back
Topp