Hva tenker dere om bruk av medisiner i Norge?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg har nettopp vært syk, og etter dette så tar jeg så enormt mye medisiner morgen og kveld.
Og jeg begynte å tenke på er dette egentlig bra for oss? Er det en lettvint løsning for legene som kanskje har for mange pasienter?
Jeg har luftet dette litt for legen at jeg reagerer på min bruk av medisiner nå, men han er ikke helt enig med meg. Mener dette er nødvendig for at jeg skal bli frisk.
Tenker jeg ikke er alene om å bruke medisiner, hva tenker dere om dette?bare jeg som er litt hysterisk og usikker på hva som er rett? [emoji28]

Jeg tar forresten meg bare som ett eksempel, men vi bruker medisiner mot alt mulig rart nå og jeg er usikker på om jeg synes det er det rette[emoji848]
 
Last edited:
Hvilken type medisiner lurer nå jeg på.. for det er jo ekstrem forskjell på å spise en pakke antibiotika forebyggende og dem som må ha medisiner for at immunforsvaret ikke skal frastøte en hjertetransplantasjon :hilarious:
 
Hvilken type medisiner lurer nå jeg på.. for det er jo ekstrem forskjell på å spise en pakke antibiotika forebyggende og dem som må ha medisiner for at immunforsvaret ikke skal frastøte en hjertetransplantasjon :hilarious:

Hadde det vært slik at jeg kan dø av å ikke ta tabletten så vil jeg nok ikke tenkt at det jeg tenker ;)
 
Jeg tenker at det kommer helt an på egentlig :)
Du kan jo evt spørre om å få trappe ned hvis det er mulig, men man får jo medisiner av en grunn og for noe :)
 
Jeg tenker at det kommer helt an på egentlig :)
Du kan jo evt spørre om å få trappe ned hvis det er mulig, men man får jo medisiner av en grunn og for noe :)

Nå ga jeg meg mer som ett eksempel, jeg har åpen dialog med legen min og spør ikke om råd til bruk for min medisin bruk. Det var en sykehusinnleggelse så satt jeg plutselig med «hele» apoteket i fange ;)
Medisin bruken vår har økt, derfor tenker jeg at det kanskje er en lettvint løsning i ett samfunn der vi har dårlig tid med alt [emoji38]
 
Nå ga jeg mer som ett eksempel.
Medisin bruken vår har økt, derfor tenker jeg at det kanskje er en lettvint løsning i ett samfunn der vi har dårlig tid med alt [emoji38]
Åja :hilarious: men ja det kan ofte virke som at det bare blir gitt ut medisiner som "prøv dette, mulig det fungerer"
Jeg ble f. Eks satt på en kortisonkur for noen år siden, fordi legene ikke fant ut hva som var galt. Det hadde ingen virkning og sa at jeg var et medisinsk mysterium før de avsluttet behandlingen.. Så ja.. Legene har nok dårligere tid og flere pasienter enn hva de burde ha.
 
Åja :hilarious: men ja det kan ofte virke som at det bare blir gitt ut medisiner som "prøv dette, mulig det fungerer"
Jeg ble f. Eks satt på en kortisonkur for noen år siden, fordi legene ikke fant ut hva som var galt. Det hadde ingen virkning og sa at jeg var et medisinsk mysterium før de avsluttet behandlingen.. Så ja.. Legene har nok dårligere tid og flere pasienter enn hva de burde ha.


Ja litt sånn har min opplevelse og jeg blir litt skremt å tenke på at man får lett slike medisiner med ganske alvorlige bivirkninger og kortison er ofte løsningen på alt. Jeg føler med legen min han starter dagen klokken 08 og jeg får gjerne svar på meldinger sånn 22/23. Det er lange dager for ett stakkars menneske.
 
Ja litt sånn har min opplevelse og jeg blir litt skremt å tenke på at man får lett slike medisiner med ganske alvorlige bivirkninger og kortison er ofte løsningen på alt. Jeg føler med legen min han starter dagen klokken 08 og jeg får gjerne svar på meldinger sånn 22/23. Det er lange dager for ett stakkars menneske.
Ja, det går jo på helsa løs for de også, men uansett så burde det ikke gis sånne "lettvint" løsninger..
 
Jeg har tenkt mye på det i det siste, da jeg tar enormt mye medisiner selv og faktisk er litt engstelig. Samtidig vet jeg legen min ikke skriver ut noe om jeg faktisk ikke trenger det. Jeg har begynt på små doser, prøvd ut en del forskjellig og fått litt og litt og prøver selv å ta de minste dosene jeg kan.
Men det er mye smertestillende og sterke medisiner og jeg er ung. Dessverre blir det nok mere fremover, da nav ikke mener jeg er syk nok til aap :( det løser seg nok da jeg har lege, ortoped, tiltaksansvarlig og en advokat i ryggen, men uansett :(
 
Legemiddelbransjen skal som alle andre bransjer tjene penger. Hvis de hadde godtatt salg av cannabisolje, hadde mange plager og sykdommer bli behandlet med det. Men da er det mange andre medisiner som kan bli borte fa markedet, og de taper da penger
 
Heh. Du kan så si. Min gamle lege ville gi meg medisin mot noe, og det sa jeg nei til. Husker ikke hva det var, men det var totalt unødvendig. Jeg hadde jo ingen plager :p
Han ga meg også tilbud om å prøve ritalin, kun pga mistanke om ADD.
 
Litt både og. Vi er feks mye bedre på medisinbruk her i Norge enn i USA... bedre som i mer restriktive. Men det er spesielt et område jeg skulle ønske vi brukte mindre - pdykisk helse, det kunne blitt så mye bedre behandling av psykologer og samtaler enn kun noen pakker antidepressiva (satt på spissen). Dessverre er det altfor lang ventetid og ikke plass til alle for slik behandling.
 
Litt både og. Vi er feks mye bedre på medisinbruk her i Norge enn i USA... bedre som i mer restriktive. Men det er spesielt et område jeg skulle ønske vi brukte mindre - pdykisk helse, det kunne blitt så mye bedre behandling av psykologer og samtaler enn kun noen pakker antidepressiva (satt på spissen). Dessverre er det altfor lang ventetid og ikke plass til alle for slik behandling.

Uff, helt enig. En venninne av meg var lagt inn på psyk-avd. Fikk piller for 1 ting, som ga bivirkninger som førte til at ho fikk pille mot det og, som ga bivirkninger og fikk piller mot det! Ho hadde 7 forskjellige piller hun måtte ta. Også fant de ut at ho ikke trengte de første ho begynte med en gang. De bytta diagnose plutselig, og ba ho kutte ut alle pillene på dagen. Snakk om å ende 5etg lengre ned i kjellern! Mye psykisk kan behandles med samtaler og gi dem konkrete tankeverktøy for å ikke få blackout foreksempel
 
For meg virker drt som man har blitt mer restriktiv med å gi ut medisiner og det tenker jeg er bra
 
Jeg har en forholdsvis ung lege så han er veldig restriktiv på tabletter. Jeg har kronisk sykdom og får kun det mildeste dom er mulig å få tak i. Mine barn får medisiner men det har vært en kamp for å få diagnoser og medisin. Så jeg er ikke helt enig i det. Jeg har møtt mye motstand i stedet for hjelp. Nå har vi heldigvis diagnose på yngste men må fortsatt kjempe så har byttet sykehus. Dumt å kjempe om medisiner til en diagnose. Eldste har fått medisiner men må vel gjennom en kamp der også snart. Så jeg har kjempet i 2.5 år for å få hjelp. Så her er det litt for restriktive. Alt kan visst løses med diett så de vil ta fra oss den eneste måten sønnen min kan spise uten å bli syk nå. Så derfor sykehus bytte. Enig i diett og han går på det, men diett alene hjelper ikke. De har medisin for samme sykdom og eldste har mindre dose enn yngste for å ikke begynne med for mye. Sønnen min har to medisiner og håper inderlig ham vokser det av seg. Men akkurat nå er de nødvendige for at han ikke skal få smerter og kan ha det som andre barn. Det der har nok mye med hvem leger man møter og alder på legen. Er en lege her som er litt før flink til å gi ut medisiner, men går aldri der for synes det kan være skummelt da det kan overse noe annet. Han mente jeg var uttørket men det skjulte heller min kroniske sykdom så jeg gikk 10 år lengre enn nødvendig før jeg fikk en diagnose.
 
Heh. Du kan så si. Min gamle lege ville gi meg medisin mot noe, og det sa jeg nei til. Husker ikke hva det var, men det var totalt unødvendig. Jeg hadde jo ingen plager [emoji14]
Han ga meg også tilbud om å prøve ritalin, kun pga mistanke om ADD.
Oi! Merker jeg nå er glad at kun spesialister kan skrive ut sånne medisiner her for det er jo hårreisende!!!
 
Er det sånn i Norge? For vet om fastleger som skriver sånt ut [emoji85]
Sverige.

Det kom for ikke så lenge siden da, men har hvert restriktivt før det også altså.

For lenge siden jeg var på apotek i Norge, og her er det et annet system på det meste, noe som er både negativt og positivt da. Vi merker for eksempel at en kunde gjerne er hos flere leger siden vi ikke har samme fastlege system som gjør at de nok får mer medisiner enn hva som egentlig er nødvendig men at de ulike legene helst ikke vil ta bort medisinering de har fått av andre. Men igjen så er ofte medisiner mye billigere her.
 
Sverige.

Det kom for ikke så lenge siden da, men har hvert restriktivt før det også altså.

For lenge siden jeg var på apotek i Norge, og her er det et annet system på det meste, noe som er både negativt og positivt da. Vi merker for eksempel at en kunde gjerne er hos flere leger siden vi ikke har samme fastlege system som gjør at de nok får mer medisiner enn hva som egentlig er nødvendig men at de ulike legene helst ikke vil ta bort medisinering de har fått av andre. Men igjen så er ofte medisiner mye billigere her.

Akkurat disse type medisinene synes jeg det egentlig er en god regel det Sverige har kommet med her. Her har vi jo HELFO som styrer en hel del.
Jeg må f.eks gjennom noen medisiner som legen min mener jeg ikke bør gå på, men for å få de medisinene jeg trenger og tåler så må vi følge det HELFO sier. Det er ett litt dumt system synes jeg.
For det ender jo opp med at jeg får medisiner, bivirkninger, medisiner mot bivirkninger osv.
Men det er en del billigere i Sverige, hvorfor det egentlig? [emoji848]
 
Oi! Merker jeg nå er glad at kun spesialister kan skrive ut sånne medisiner her for det er jo hårreisende!!!

Japp! Mistet all tiltro til den legen etter det. Da jeg kom med vondt i ryggen ba han meg gå til fysioterapeut uten å undersøke meg eller spørre noe om det. Jeg sa bare at jeg hadde vondt i ryggen. Han er heldigvis pensjonert nå.
 
Back
Topp