Hva tenker dere om å pugge til nasjonaleprøvene?

Grunnen til at de øver til nasjonale prøver, er jo for at de skal bli vant med oppsettet og måten å gjøre oppgaver. Når de øver i timen, kan de spørre læreren om hjelp :) Det kan de ikke på nasjonale prøver.

Med mindre de øver på noe som er helt utenfor pensum, er det vel ikke noe problem at de øver? :)
 
Det har aldri blitt gjort her. Fått vite på mandagen samme uke om det er noe testing. Og får beskjed om å gi barna en god frokost (noe jeg synes er en selvfølge hver dag, ikke bare den dagen).
 
Grunnen til at de øver til nasjonale prøver, er jo for at de skal bli vant med oppsettet og måten å gjøre oppgaver. Når de øver i timen, kan de spørre læreren om hjelp :) Det kan de ikke på nasjonale prøver.

Med mindre de øver på noe som er helt utenfor pensum, er det vel ikke noe problem at de øver? :)

Ingen som kan spørre lærer om hjelp når barna får dette i hjemmelekse :)
Jeg synes det er galt at man øver på en slik prøve ja, gå gjennom måten oppgavene er lagd på greit nok.
 
Det har aldri blitt gjort her. Fått vite på mandagen samme uke om det er noe testing. Og får beskjed om å gi barna en god frokost (noe jeg synes er en selvfølge hver dag, ikke bare den dagen).

God frokost bør være en selvfølge ja, helt enig. Her skal 5-7 begynne å få frokost 2 ganger i uken. Spennende prosjekt [emoji1303]
Sånn det burde være med de nasjonaleprøvene det.
 
Ingen som kan spørre lærer om hjelp når barna får dette i hjemmelekse :)
Jeg synes det er galt at man øver på en slik prøve ja, gå gjennom måten oppgavene er lagd på greit nok.
De øver jo ikke bare hjemme på dette, men på skolen også :) Siden "hele Norge" øver på prøven, ville det jo gitt helt feil resultater hvis enkelte skoler skulle latt være.
 
De øver jo ikke bare hjemme på dette, men på skolen også :) Siden "hele Norge" øver på prøven, ville det jo gitt helt feil resultater hvis enkelte skoler skulle latt være.

Da bør hele Norge slutte da etter min mening.
Dette dreier seg ikke om vår skole, men hva andre tenker.
Nei, de øver på skolen, hjemme og har ikke så mye annet de skal igjennom tydeligvis [emoji28]
 
Hos oss , så skal det ikke pugges til, de skal ikke føle press, og skolen i seg selv er ikke opptatt av poeng. De snakker ikke høyt om dette på skolen. Når barna slutter, får man testen tilbake .

Veldig kjekt å se litt ann hvordan de ligger. jeg har to barn som ligger forskjellig . En som har skåra full pott fra første klasse og en som tegner og klusser på prøven å ligger langt under . Men jeg hadde ikke trengt denne testen for å finne ut av det. Yngste får hjelpen han trenger og har kommet seg mye det siste halve året, så får vi se på neste test om det er bedring .

På barneskolen/småklassene skal de ikke pugge i allefall. Hadde tatt det opp om du synes noe føltes uriktig :)
 
Hos oss , så skal det ikke pugges til, de skal ikke føle press, og skolen i seg selv er ikke opptatt av poeng. De snakker ikke høyt om dette på skolen. Når barna slutter, får man testen tilbake .

Veldig kjekt å se litt ann hvordan de ligger. jeg har to barn som ligger forskjellig . En som har skåra full pott fra første klasse og en som tegner og klusser på prøven å ligger langt under . Men jeg hadde ikke trengt denne testen for å finne ut av det. Yngste får hjelpen han trenger og har kommet seg mye det siste halve året, så får vi se på neste test om det er bedring .

På barneskolen/småklassene skal de ikke pugge i allefall. Hadde tatt det opp om du synes noe føltes uriktig :)
Det høres bra ut.
Her syntes jeg disse testene (og andre tester som Karlstein osv osv ) blir hauset opp hele tiden. Aldri fått vite noe om hver enkelt sin test heller, eneste vi har fått vite er hvordan skolen samlet sett ligger an..
 
Det høres bra ut.
Her syntes jeg disse testene (og andre tester som Karlstein osv osv ) blir hauset opp hele tiden. Aldri fått vite noe om hver enkelt sin test heller, eneste vi har fått vite er hvordan skolen samlet sett ligger an..

Får dere ikke vite resultatet på carlsten?
 
Det høres bra ut.
Her syntes jeg disse testene (og andre tester som Karlstein osv osv ) blir hauset opp hele tiden. Aldri fått vite noe om hver enkelt sin test heller, eneste vi har fått vite er hvordan skolen samlet sett ligger an..
Tror lærerne er veldig flinke til å ikke blusse opp prøven. De gnir det ikke inn at det er en prøve liksom om du skjønner. Husker jo selv at jeg frika ut når vi hørte ordet prøve hehe
 
Som lærer så mener jeg det er helt innafor å øve på samme oppgavetype som de nasjonale prøvene. Dette fordi det er mange som får seg et «sjokk» når de åpner prøven og presterer derfor dårlig bare fordi de tenker at dette får jeg ikke til selv om at man som lærer vet at dette får de til, så lenge de har øvet seg på oppgavetypen.
 
Syns vel egentlig den fikk fram det jeg mener, men så er det jo dette med «skal hjelpe dem i arbeidet» denne syns jeg mange foreldre tar litt av på... jeg syns også det kommer greit fram at vår hovedoppgave er undervisning og fag.

Så i bunn og grunn ser jeg ikke helt hva vi diskuterer, det er vel bare den linja mellom hjem/skole vi er uenige om, der du mener skolen bør ta mer andvar og jeg mener det samme om foreldrene, ikke rart egentlig, du ser dette fra din side som mamma, jeg ser det som en som jobber på skole og ser hvordan holdninger mange har hjemmefra.

Du har kanskje ikke skrevet «hovedansvar» mem syns du legger mye av skylden på noen som ikke sitter med hovedansvaret, er det jeg har prøvd å si. At skolen er feilfri tror jeg absolutt ikke og har vel heller ikke sakt det.

Hvem tror du pålegger skolene og jage resultater egentlig? Og hvem tror du har etterspurt denne kartleggingen? For dette er virkelig ikke noe skolene har funnet på fordi de vil vise seg fram, klart noen skoler ønsker det men de kan ikke jeg snakke for.


Hos oss har det vært økende press fra foreldre at vi ikke gjør nok over tid, f.eks hadde vi uteskole med 1-2 klasse et år, der vi var ute en dag i uken, dette ble klaget på og måtte fjernes fordi foreldregruppa mente elevene ikke lærte noe, da var det tilbake i klasserommet da og vi innførte ukentlige målprøver som elevene fikk med hjem, da ble det stille. Vet ikke hva du tenker om den situasjonen? Men jeg kan nevne mange like og det er vel derfor jeg leggermye på foreldrene.
For å svare på det siste selv om det sporer litt av tråden: jeg synes det er helt perfekt å ha uteskole i de laveste trinnene, de trenger å bare få leke også. Og det er mye god læring i lek. Jeg ser så godt at mange ikke er modne nok for skolen, og da er en sånn dag i uka gull verdt.

Men jeg ser også at innføring av ipad (læringsbrett som de sier her) kan være et supert verktøy for disse litt umodne urolige barna. Det er iallfall noe de mestrer. Og Frøkna har nå kommet hjem og lært bilderedigering og tankekart med bokstaven I, bare på 2 uker. [emoji4]
 
Her øver de ikke spesielt til nasjonale prøver. Vet det har stått på ukeplanen uka før at de skal ha et par timer med gjennomgang av oppgaveoppsettet, men aldri fått noe hjem. Og de øver ikke i lange tider før heller.

Når jeg tenker meg om vet jeg ikke om de kaller det nasjonale prøver en gang jeg, mener de skriver kartleggingsprøver. Er det det samme tro?
 
Her øver de ikke spesielt til nasjonale prøver. Vet det har stått på ukeplanen uka før at de skal ha et par timer med gjennomgang av oppgaveoppsettet, men aldri fått noe hjem. Og de øver ikke i lange tider før heller.

Når jeg tenker meg om vet jeg ikke om de kaller det nasjonale prøver en gang jeg, mener de skriver kartleggingsprøver. Er det det samme tro?

Nei, kartleggingsprøver og nasjonale prøver er to ulike ting. Kartleggingsprøver kjører man hvert år og gjerne flere i løpet av året. Nasjonale prøver er i lesing, regning og engelsk som elevene har på høsten i 5.klasse og 8.klasse. Man kan forøvrig gå inn og øve på tidligere prøver da disse er tilgjengelige for alle på udir.no. Kartleggingsprøver er ikke tilgjengelig og det er mest for å sjekke hvor elevene ligger og om det er noen man skal sette inn tiltak for. Nasjonale prøver er for å måle nivået mellom skolene.
 
Jeg har femteklassing for første gang og de skal jo ta disse i høst. Denne ikke hadde de en leselekse som var en tidligere sånn oppgave, ifølge læreren for å bli litt kjent med oppgavetypen. Jeg har ikke inntrykk av at de skal pugge, men der er nå lenge igjen da

Han lovet oss dessuten resultatene når de foreligger

Jeg er vant til at de tar opp resultatet og utvikling av kartlegging og carlsten i utviklingsssamtalen, hvordan lesehastighet utvikler seg etc. Så jeg forventer at det er resultatet for min sønn jeg får, ikke for klassen.

De måles utvilsomt mye ungene, men slik læreren fremla det så skulle han ønske nasjonale prøver ikke var media-mat. Det kan være nyttig for skolen, men hva skal media med det? Bare slå opp ting som gjør at fokuset blir feil.
 
Nei, kartleggingsprøver og nasjonale prøver er to ulike ting. Kartleggingsprøver kjører man hvert år og gjerne flere i løpet av året. Nasjonale prøver er i lesing, regning og engelsk som elevene har på høsten i 5.klasse og 8.klasse. Man kan forøvrig gå inn og øve på tidligere prøver da disse er tilgjengelige for alle på udir.no. Kartleggingsprøver er ikke tilgjengelig og det er mest for å sjekke hvor elevene ligger og om det er noen man skal sette inn tiltak for. Nasjonale prøver er for å måle nivået mellom skolene.
Ok. Jeg har 1 og 4 klassing. Så da får jeg vente ett år og se [emoji6]
 
Nr 1: Jeg syns det er bare noe tull med NP, er å sette barna i bås syntes jeg.

Nr 2: Intensjonen med NP er vel for å se hvilket nivå barnet er på for å kunne gi riktig læring, så da faller vel poenget bort med å nipugge?
 
Back
Topp