Hva tenker dere om å pugge til nasjonaleprøvene?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg tenker det ikke er greit og at skolene får ikke svaret som det er meningen at de skal få.
Jeg synes det er en direkte uting at skolene er så opptatt av resultater.
Hva tenker dere om dette? :)
 
Pugge?? Aldri vært snakk om her vi bor om de ikke gjør det på skolen?
Uansett, er jeg ikke for de nasjonale prøvene, synes det er en uting. Men kartlegger er et pluss for å se om barna har progresjon eller trenger hjelp for å forstå. Er det rart at barn og unge sliter nå psykisk med alle kravene rundt de? Synes det har slått helt feil ut, her kommer ungene gråtende hjem for at de fikk 5 og ikke 6 på en prøve:arghh: Hvor feilet man som foreldre:oops: Ble en oppvekker for mor og lang samtale rundt bordet for å si det sånn.
 
Idiotisk... de nasjonale prøvene skal kun vise hva eleven ligger på.
Det spiller ingen rolle når de går på barneskolen.

Det er skolen som er opptatt av å få høye score.
 
De skal jo ikke pugge, da har de missa poenget helt, nasjonale prøver trenger dog og øves til, mtp at de er lagt opp i et format elevene ikke er vant med, så det «øves» ofte på oppgaver med lignende oppsett.
 
Idiotisk... de nasjonale prøvene skal kun vise hva eleven ligger på.
Det spiller ingen rolle når de går på barneskolen.

Det er skolen som er opptatt av å få høye score.

De er jo ikke laget for at skolene skal bli høye på seg selv da. De er jo der for at man kan følge med på om elevene lærer det de skal, om ikke må jo skolen følges opp.
 
Hvordan kan man pugge på en nasjonal prøve? Man kan øve på oppgavetypen, men ingen vet hvilke oppgaver elevene får?

Når det er sagt, er jeg ikke udelt positiv til nasjonale prøver, altså.
 
De skal jo ikke pugge, da har de missa poenget helt, nasjonale prøver trenger dog og øves til, mtp at de er lagt opp i et format elevene ikke er vant med, så det «øves» ofte på oppgaver med lignende oppsett.

Å gå gjennom oppgave typen en gang er greit nok, men det er ikke det jeg snakker om.
Når det øves i lang tid på forhånd, fås i lekser og gjøres på skolen, flere ganger i uken så kalles dette å pugge til prøven.
Skolen kan gjerne kalle det øving, men de nasjonaleprøvene er det ikke meningen at det skal øves i ukesvis før prøvene, og jeg kaller det å pugge [emoji38]
 
Hvordan kan man pugge på en nasjonal prøve? Man kan øve på oppgavetypen, men ingen vet hvilke oppgaver elevene får?

Når det er sagt, er jeg ikke udelt positiv til nasjonale prøver, altså.

Så du mener pugging er kun når man vet oppgavene og svaret?
Jeg er uenig i det, pugging er når barna får oppgavene fra tidligere prøver, og gjør disse hjemme og på skolen flere uker før man skal ha prøven.
Jeg tror ikke det var målet med de nasjonaleprøvene. Og skolene gjør dette kun fordi de skal bedre resultatene sine.
Å kalle det øving, får man gjerne gjøre. Jeg kaller det juks og resultatjag fra skolene.
Nasjonaleprøvene kunne vært en fin ting, brukt på riktig måte.
Det de får i prøve er jo ikke akkurat ukjent for barna, dette er noe de skulle ha lært de årene de har gått på skolen, så kunne lærer vist elevene engang hvordan oppgavene er og snakket om hvordan de fungerer på prøven [emoji4]
 
Pugge?? Aldri vært snakk om her vi bor om de ikke gjør det på skolen?
Uansett, er jeg ikke for de nasjonale prøvene, synes det er en uting. Men kartlegger er et pluss for å se om barna har progresjon eller trenger hjelp for å forstå. Er det rart at barn og unge sliter nå psykisk med alle kravene rundt de? Synes det har slått helt feil ut, her kommer ungene gråtende hjem for at de fikk 5 og ikke 6 på en prøve:arghh: Hvor feilet man som foreldre:oops: Ble en oppvekker for mor og lang samtale rundt bordet for å si det sånn.


Uff, vondt når barna også blir påvirket av dette resultatsamfunnet vi lever i[emoji22]
 
Så du mener pugging er kun når man vet oppgavene og svaret?
Jeg er uenig i det, pugging er når barna får oppgavene fra tidligere prøver, og gjør disse hjemme og på skolen flere uker før man skal ha prøven.
Jeg tror ikke det var målet med de nasjonaleprøvene. Og skolene gjør dette kun fordi de skal bedre resultatene sine.
Å kalle det øving, får man gjerne gjøre. Jeg kaller det juks og resultatjag fra skolene.
Nasjonaleprøvene kunne vært en fin ting, brukt på riktig måte.
Det de får i prøve er jo ikke akkurat ukjent for barna, dette er noe de skulle ha lært de årene de har gått på skolen, så kunne lærer vist elevene engang hvordan oppgavene er og snakket om hvordan de fungerer på prøven [emoji4]

Jeg går ut i fra den definisjonen av pugging, ja; at man skal lære noe utenat. Sånn som man (dessverre?) pugger gloser.

Mange skoler har et stort fokus på de nasjonale prøvene før de skal tas, ja. Det kan være positivt, da elevene lærer seg å lese mange typer tekster. Innholdet i disse tekstene har elevene ikke nødvendigvis møtt i løpet av årene på skolen, nei. Poenget med testene er ikke at de skal kunne temaene fra før, men at de skal kunne lese, tolke og forstå ulike typer tekster (bilder, tabeller, dikt, fortellinger, faktatekster osv.).

JEG synes problemet dukker opp i etterkant. Hva gjør skolen med resultatene? Dét er spørsmålet. Hvis de brukes riktig, kan nasjonale prøver fungere riktig bra. Det er bare så synd at resultatene ofte ikke følges opp. Da blir det jo bare for å vise frem skolen, og det er ikke greit!
 
Å gå gjennom oppgave typen en gang er greit nok, men det er ikke det jeg snakker om.
Når det øves i lang tid på forhånd, fås i lekser og gjøres på skolen, flere ganger i uken så kalles dette å pugge til prøven.
Skolen kan gjerne kalle det øving, men de nasjonaleprøvene er det ikke meningen at det skal øves i ukesvis før prøvene, og jeg kaller det å pugge [emoji38]

Ser hva du mener men man kan ikke øve på noe man ikke vet hva er, prøven er jo ikke kjent på forhåndn
 
Jeg går ut i fra den definisjonen av pugging, ja; at man skal lære noe utenat. Sånn som man (dessverre?) pugger gloser.

Mange skoler har et stort fokus på de nasjonale prøvene før de skal tas, ja. Det kan være positivt, da elevene lærer seg å lese mange typer tekster. Innholdet i disse tekstene har elevene ikke nødvendigvis møtt i løpet av årene på skolen, nei. Poenget med testene er ikke at de skal kunne temaene fra før, men at de skal kunne lese, tolke og forstå ulike typer tekster (bilder, tabeller, dikt, fortellinger, faktatekster osv.).

JEG synes problemet dukker opp i etterkant. Hva gjør skolen med resultatene? Dét er spørsmålet. Hvis de brukes riktig, kan nasjonale prøver fungere riktig bra. Det er bare så synd at resultatene ofte ikke følges opp. Da blir det jo bare for å vise frem skolen, og det er ikke greit!

Det å pugge gloser er greit nok, men selv om vi pugget glosene så var det ikke slik at vi fikk de alle de på prøven. Så for meg er å øve og øve på de samme oppgavene om og om igjen en uting når det gjelder slike kartleggingsprøver og kalles pugging på min dialekt.

Målet med nasjonaleprøvene er hentet fra udir sine sider :
Kva er nasjonale prøver?

Føremålet med nasjonale prøver er å gi skolane kunnskap om elevane sine grunnleggjande ferdigheiter i lesing, rekning og engelsk. Informasjonen frå prøvene skal danne grunnlag for undervegsvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivå i skolesystemet.

Hvordan skal skolene få denne informasjonen når man har øvd og øvd, eneste forskjellen er at det som det «spørres» om er annerledes.
Dette er grunnleggende ferdigheter som elevene burde ha lært før de begynte i 5, 8 og 9. Jeg synes problemet er at skolene er mer opptatt av å gjøre det best nasjonalt, enn å ta vare på elevene sine.
Der er vi uenige, og det er greit. Derfor jeg spør, er interessert i å høres hva andre tenker om dette :)
 
Ser hva du mener men man kan ikke øve på noe man ikke vet hva er, prøven er jo ikke kjent på forhåndn

Så det du mener at når jeg øvde og leste til eksamen før sommeren. Så øvde jeg ikke for oppgavene er ikke kjent? Det var ikke helt det læreren på min skolen, de mente nemlig det å øve og pugge gamle eksamensoppgaver ville gjøre oss godt forberedt på eksamen og resultatene ville bli bedre. Det er ikke uten grunn at skolene gjør dette.
Så der er vi nok uenig, selv om oppgaven ikke er kjent, så øves det noe voldsomt rundt på skolene i ett håp om at elevene skal gjøre det bedre på prøven, slik at skolen får bra resultat :)
 
Last edited:
Så det du mener at når jeg øvde og leste til eksamen før sommeren. Så øvde jeg ikke for oppgavene er ikke kjent? Det var ikke helt det læreren på min skolen, de mente nemlig det å øve og pugge gamle eksamensoppgaver ville gjøre oss godt forberedt på eksamen og resultatene ville bli bedre. Det er ikke uten grunn at skolene gjør dette.
Så der er vi nok uenig, selv om oppgaven ikke er kjent, så øves det noe voldsomt rundt på skolene i ett håp om at elevene skal gjøre det bedre på prøven, slik at skolen får bra resultat :)

Man øver, men man øver mer for å lære ungene oppgaveoppsettet... ihvertfall her. Hva som skjer andre steder kan ikke jeg svare på.

Ville vel heller reagert på at svake elever ikke får ta prøven for å oppnå høyere snitt på skolene, dette er er ganske stort problem spesielt i osloskolen.
 
Man øver, men man øver mer for å lære ungene oppgaveoppsettet... ihvertfall her. Hva som skjer andre steder kan ikke jeg svare på.

Ville vel heller reagert på at svake elever ikke får ta prøven for å oppnå høyere snitt på skolene, dette er er ganske stort problem spesielt i osloskolen.


Jeg reagerer på resultatjag for det ødelegger barna våre. Jeg har ikke ett svakt barn og vet ikke hva de gjør med barna her.
Den dagen jeg får høre om dette, så selvfølgelig ville jeg reagert da også, men jeg kan ikke reagere på noe jeg ikke aner noe om.
Hvor mye øvning trengs det for å øve på oppgavesettet tenker du?
 
Jeg reagerer på resultatjag for det ødelegger barna våre. Jeg har ikke ett svakt barn og vet ikke hva de gjør med barna her.
Den dagen jeg får høre om dette, så selvfølgelig ville jeg reagert da også, men jeg kan ikke reagere på noe jeg ikke aner noe om.
Hvor mye øvning trengs det for å øve på oppgavesettet tenker du?

Her øver de i mattetimen like før og har ennhjemmelekse der læreren har laget et hefte med oppgaver som hat lignende oppsett...

Resultatjag er jo en ting, jeg tenker det er ok noen ganger, man trenger noen ganger noe å strekke seg etter tenker jeg, det værste jaget står dessverre foreldrene for selv.
 
Her øver de i mattetimen like før og har ennhjemmelekse der læreren har laget et hefte med oppgaver som hat lignende oppsett...

Resultatjag er jo en ting, jeg tenker det er ok noen ganger, man trenger noen ganger noe å strekke seg etter tenker jeg, det værste jaget står dessverre foreldrene for selv.

Ja har lagt merke til det at du synes det er foreldrene som alltid er problemet når det gjelder skole-hjem.
Akkurat når det gjelder resultatjag så er det skolene som starter så tidlig som på barneskolen om at de skal være best i klassen av alle skoler i Norge.
Så jeg er veldig uenig med deg der.
Og bare sånn for å ha det på det rene, mange skoler begynner allerede nå å øve på prøvene opp til flere ganger i uken, å si det er for å ha litt kjennskap til oppgavene blir litt teit, det er ikke pga det beste for elevene det er tenkt her.
 
Tja... I fjor hadde ett av mine barn i lekser å pugge til nasjonale prøver i 3 uker før prøvene skulle tas. De fikk med seg gamle prøver hjem som skulle gjøres, og vi foreldre fikk linker tilsendt så ungene kunne gå på nett å øve..
Syntes det var ganske merkelig at andre lekser ble satt til side i så lang tid for å øve på en spesifikk ting.
På en annen side så øver jo elever til andre prøver.
Jeg er litt delt.
 
Last edited:
Back
Topp