Hva syntes dere om..

Håperpåentil

Forumet er livet
VIP
at ordet FY blir brukt når barnet har gjort noe galt??

Bruker det ofte jeg[;)]

Det driter jeg i... Hvis jeg skal bry meg om sånne småting går jeg jo rundt å bryr meg hele dagen[8D]
Jeg liker å bry meg minst mulig lissom....

ORIGINAL: smash

Bruker det ofte jeg[;)]

Hvor gammel er din/dine?
Sier du bare FY eller forklarer du også hvorfor du sier det til de?

ORIGINAL: Lillingen x2

Det driter jeg i... Hvis jeg skal bry meg om sånne småting går jeg jo rundt å bryr meg hele dagen[8D]
Jeg liker å bry meg minst mulig lissom....

Jeg er motsatt[8D]
Bryr meg om alt[:D]

Jeg sier FY, dette er ikke lov.. ble lei av ordet NEI, så har byttet litt![:D]
tror alle jeg kjenner bruker det ordet der, er jo helt vanlig[:-]

Jeg har brukt det, og nei har jeg brukt, men nå bruker jeg navnet hennes. Når hun gjør noe hun ikke skal begynner jeg med å si navnet hennes i en streng ton, før jeg sier at "det er ikke lov" e.l

ORIGINAL: Heijdii

Ja er det det??
Jeg har aldri brukt det[:-]

ORIGINAL: leonorasmamma

Ja er det det??

Jeg hører det hvertfall veldig ofte, de aller fleste jeg kjenner med barn sier FY.. hehe
å foreldrene mine sa det til meg når jeg var liten, å nå sier de det til hunden sin.. så for meg
er det ett helt vanlig ord, ser hvertfall ikke noe stygt i det.. hvertfall visst man ikke skriker det ut å høres forbannet ut.. [8D]

Ja er det det??

Jeg hører det hvertfall veldig ofte, de aller fleste jeg kjenner med barn sier FY.. hehe
å foreldrene mine sa det til meg når jeg var liten, å nå sier de det til hunden sin.. så for meg
er det ett helt vanlig ord, ser hvertfall ikke noe stygt i det.. hvertfall visst man ikke skriker det ut å høres forbannet ut.. [8D]

Ja ja da har du sikkert rett. Jeg fikk bare sjokk her om dagen da dattera mi veivet med fingeren mot meg og sa FY[&o]

Ja er det det??

Ja ja da har du sikkert rett. Jeg fikk bare sjokk her om dagen da dattera mi veivet med fingeren mot meg og sa FY[&o]

Det sier gutten min også, rett før han gjør noe han ikke får lov til.. fy, så drar han ut kontakten![8D]
men om hun sa det å du ikke bruker det, så er det nok noe hun bare har plukket med seg[:)]

Det gjør jenta mi til meg også, men det er etter tante Sofie i Kardemommeby.
Tror jeg har brukt fy til henne, men ikke så mye. Tror ikke de bruker det mye i barnehagen heller..

Ja er det det??

Det sier gutten min også, rett før han gjør noe han ikke får lov til.. fy, så drar han ut kontakten![8D]
men om hun sa det å du ikke bruker det, så er det nok noe hun bare har plukket med seg[:)]

De bruker det mye i barnehagen hennes så det er nok der hun har det fra.

ORIGINAL: Badeand*

Jeg har brukt det, og nei har jeg brukt, men nå bruker jeg navnet hennes. Når hun gjør noe hun ikke skal begynner jeg med å si navnet hennes i en streng ton, før jeg sier at "det er ikke lov" e.l

Dette blir sikkert å høres dumt ut, men det har mine foreldre alltid gjort og nå TÅLER jeg ikke at noen sier navnet mitt når de snakker med meg. Jeg får vondt i magen nesten. For navnet mitt ble aldri brukt forutenom når jeg hadde gjort noe galt. Ikke noe hyggelig.

ORIGINAL: *Oso*

Liker ikke slike ord eller uttrykk - nedverdigende og ikke minst gir det en følelse av skam noe jeg ikke ønsker mine/andres barn skal måtte føle/oppleve.

Jeg er enig med deg... Føler og at det ordet er forbundet med skam[&o]

ORIGINAL: lizzlie

ORIGINAL: Badeand*

Dette blir sikkert å høres dumt ut, men det har mine foreldre alltid gjort og nå TÅLER jeg ikke at noen sier navnet mitt når de snakker med meg. Jeg får vondt i magen nesten. For navnet mitt ble aldri brukt forutenom når jeg hadde gjort noe galt. Ikke noe hyggelig.

Uff så leit... Trist at foreldre skal merke barna for livet på den måten.

Det er ikke et ord vi bruker. Forklarer heller hvorfor det hun gjorde ikke var greit, men hun er 4 år. Å til minstemor som "ikke skjønner" enda, tar vi henne bort fra situasjonene (om hun f.eks skal røre blomster-plantene mine osv).

Leonorasmamma: blir helt sjokkert kjenner jeg når du sier at de bruker FY mye i bhg!!??????

Bhg-ansatte burde jo så absolutt vite at ordet FY ikke bør brukes..

Både ordet FY og NEI er veldig negative ord. Ord som stopper enhver form for videre kommunikasjon.

Når dere sier: nei, ikke slå!
..  Barn under 4 år forstår ikke ordet IKKE. De hører slå!  Og derfor gjør barn ofte det vi ikke ber de om..
Ikke gå i vannet!  Og netopp det er det barnet gjør, går rett i vannet.

Fortelle barnet ditt hva det KAN og FÅR LOV til å gjøre.
Feks hvis barnet slår, så kan du si: det gjør vondt (aua det), se her, du kan kose.. ta så barnets hånd og kos på deg der barnet slo.

Hvis du kommer til en vannadam og ser barnet nærmer seg vannet: si navnet til barnet, og så si: HER kan du gå. (vis barnet hvor det kan gå)

dette har vi brukt effektivt i bhg og ordet nei er omtrent borte fra vår bhg. :)

Hverdagen blir såååå mye mer positiv! :)  :)  :)

ORIGINAL: Lady m/ Baby

Det er ikke et ord vi bruker. Forklarer heller hvorfor det hun gjorde ikke var greit, men hun er 4 år. Å til minstemor som "ikke skjønner" enda, tar vi henne bort fra situasjonene (om hun f.eks skal røre blomster-plantene mine osv).

Det er det samme som jeg gjør[:)]
Jeg både avleder og forklarer og avleder og forklarer og avleder og forklarer, HELE dagen lang[:D]

Back
Topp