Hva syntes dere om karneval i barnehagen??

Så enig! Skal man tvinge på datteren sin brannmann- eller batmankostyme og si "nei, vesla, vi vil jo ikke at du skal være stereotypisk"? ;)

Jenta mi på tre år har jeg hele tiden prøvd å introdusere for biler, blå klær osv, men hun går helst i kjoler, skjørt, klemmer og hårbøyler og veske. Hun har også en kaptein sabeltann morgenkåpe, men hun vil heller bruke den som er hvit og rosa med leopardprikker på. For sånn er hun bare! Det er sånt hun liker.
Tydeligvis :o eller kle dem i nøytrale klær da, for å få frem et politisk budskap!! Herregud.

Her har hun politipysj som hun også bruker. Hun har hatt en periode hvor hun var sykt opptatt av kaptein sabeltann. Har også lekebiler. Men det hun er mest interessert i er å leke med dukker, gå i kjole osv. Jeg er egentlig ganske fascinert av det, fordi dette har kommet av seg selv fra hun var 1 år gammel. Har bilder av henne fra i sommer hvor hun går tur med dukka, med høye sko og veske i ene hånda. Forfengeligheten selv!! Ungen er mer forfengelig enn det jeg er!! Skal man nekte henne å være på den måten da?? :o

Synes heller barnehagen kan ha tema-karneval. Eller at barna selv er med å lager kostymene sine, og så kan alle være det samme. F.eks. troll eller bamser eller et dyr.

Karneval er gøy! Det får da være måte på hva man skal ødelegge.
Bhg her har karneval neste uke. Han må ha nytt kostyme, og han skal få være hva han vil. Om det så er prinsesse, kattepus eller spiderman.

Likestilling handler om mer enn kjønn, men også kultur og økonomi. Jeg synes det er helt topp når en barnehage velger å fokusere på tema og lager kostymet selv, fremfor kjøpepress og prinsesse/superhelt-tema som det fort blir...

Ja, det er forskjell på kjønn! Men for meg er det viktig at jenta mi lærer at også jenter kan være tøffe og sterke, ikke bare pene og søte. Her har vi foreldre den viktigste jobben, men flott at barnehagen også bidrar til dette. Hadde ikke reagert negativt på at bhg hadde droppet valgfritt kostyme i det hele tatt. Det viktigste er at de får gode opplevelser og fellesskapsfølelse, fart og moro! :)

Synes barna skulle få ha karneval.
Har ikke noe å si hva de kler seg i vell.

Jeg er litt delt.
Som forelder har jeg synes det har vært fint å kle opp barnet, eldste elsker roller og skuespill og utkledning.
Som ansatt i bhg er det en dag med mye krangling og slossing blandt superheltene, konfisgering av sverd ol er en selvfølge etter typ fem minutter, sensitive barn mistrives pga uro. Press blandt jentene på klær, smykker og sånn er egentlig hverdagslig så der er ikke så mye værre pga karneval. Da vi gjorde om å laget kostymer og tema i bhg endret det seg :) Men det blir mye styr og litt begrenset når bhg må gjøre det og alle blir like. Det hadde vært best om foreldrene fikk beskjed om tema "hakkebakkeskogen" el så kunne de kjøpe eller lage ut i fra det.

Så enig! Skal man tvinge på datteren sin brannmann- eller batmankostyme og si "nei, vesla, vi vil jo ikke at du skal være stereotypisk"? ;)
Selvfølgelig ikke:)
Men mange foreldre gir ikke barna reele valgmuligheter, de har selv en forestilling om hva slags kostymer som er aktuelle å velge mellom og presenterer kun de: Det starter jo egentlig ikke med utkledningstøyet, men hva ungwne er opptatt av. Og foreldre ser det som mer naturlig å sette på feks frost til jenter og spiderman til gutter når de skal se film. Hovedgrunnen til at få jenter kler seg ut som spiserman er fordi de aldri har sett/hørt noe om han - og omvendt.

Selvfølgelig ikke:)
Men mange foreldre gir ikke barna reele valgmuligheter, de har selv en forestilling om hva slags kostymer som er aktuelle å velge mellom og presenterer kun de: Det starter jo egentlig ikke med utkledningstøyet, men hva ungwne er opptatt av. Og foreldre ser det som mer naturlig å sette på feks frost til jenter og spiderman til gutter når de skal se film. Hovedgrunnen til at få jenter kler seg ut som spiserman er fordi de aldri har sett/hørt noe om han - og omvendt.

Ja, det er nok noen av dem, men jeg mener at det ikke er god nok grunn til å bare forby karneval. Er mye en burde forby da pga holdninger.

Back
Topp