Hva syntes dere om karneval i barnehagen??

Karneval er topp!
Om du er gutt eller jente, prinsesse eller superhelt, så er du topp!

Du er fin, du e kul, og nå skal du få ha det gøy! Om du er Askepott eller Spiderman eller tiger eller deg selv.

Det er de voksne det er noe galt med. Barn er født uten fordommer, men med en penis eller vagina. Det er faktisk en fysiologisk forskjell, og det skal ikke dysses ned. Det er naturlig.

I Bhg til datteren min lar de barna bestemme et tema for alle på avdelingen, og deretter trekker de hvem som skal være hva. I år bestemte barna at tema skal være verdensrommet, og barna har fått trekke om å være enten romvesen eller astronaut.

Har med en t-skjorte hjemmefra som de skal designe videre på i barnehagen. Syns dette var en god ide!

Barn skal ikke fratas karneval! Barnehagen kan heller tenke litt utenfor boksen og finne gode løsningern for barna i stedet for å forby noe. Syns det er helt amatørmessig!
Hørtes ut som gode løsninger det da:) og veldig enig med deg ift det å tenke utenfor boksen i stedet for bare å avskaffe!

Karneval er gøy det :)
Her slipper vi å styre med kostymer da de lager i bhg. Vi leverer med en hvit t-skjorte eller genser, gjerne litt stor. Også maler de på den selv :)

Og hvis man leser hele artikkelen så ser man at det ikke bare handler om kjønnssterioptyper, det handler også om kjøpepress og kommersialisering, som noen bhg ikke ønsker å være en del av. Er vel ikke det at det på død og liv er feil at jenter er prinsesser og gutter er superhelter. Tror det ligger litt mere bak, og jeg syns det var en del fornuftig der! :)

Skjønner godt hva du mener med kjøpepress osv. Men dette er stengt talt noe foreldrene lager selv. En 2/3/4 åring bryr seg lite om kostymen er kjøpt, arvet eller laget av gamle klær etc... Så her må foreldrene slutte å være nærtagne, de lager forferdelig mye styr for barna når alt skal gjøres om til kjøpepress, kjønnspress, motepress osv... Ris til egen bak vil jeg kalle det...

Skjønner godt hva du mener med kjøpepress osv. Men dette er stengt talt noe foreldrene lager selv. En 2/3/4 åring bryr seg lite om kostymen er kjøpt, arvet eller laget av gamle klær etc... Så her må foreldrene slutte å være nærtagne, de lager forferdelig mye styr for barna når alt skal gjøres om til kjøpepress, kjønnspress, motepress osv... Ris til egen bak vil jeg kalle det...
Ja, du sier noe der!! veldig godt poeng :)

Jeg har faktisk vært i flere barnehager hvor jenter og gutter blir utestengt fra lek pga feil kostyme. Så da er det kanskje ikke så valgfritt som mann tror, hvis barna føler at de måå velge noen av de typiske kostymene for å få være med.

Men, løsningen er kanskje ikke å kutte det ut og fjerne moroa for alle! Karneval er jo i utgangspunktet kjempegøy! Men er jo synd hvis karnevalsdagen skal ende opp i dårlige opplevelser da..
Huff da må noe gjøres, men å kutte ut karneval er ikke løsningen nei :)

Tja når jeg tenker på karneval ser jeg for meg halvnakne folk i parader i Brasil :p
Vet ikke om det er karneval i barnehagen her, om så skal hun få kle seg ut som Elsa! Tar ikke vekk gleden for mitt barn som elsker å kle seg ut som Elsa.

Men her er det tydelig holdningene til nærmiljøet som må endres!
Mobbing og slik utestengning er ikke naturlig, dermed er man lært opp til det! Foreldre må bli bevisst på hva de lærer videre til barna sine!

Når jeg var ung og i karneval var det en gutt som kom i skjørt, topp og de største falske vippene jeg har sett, vi mobbet han ikke men syns det var kult at noen turte å være anderledes! Hva har da skjedd på litt over 20 år?

Vet ikke hvordan bhg min eldste går i nå gjør det ved karneval. Den han gikk i tidligere ordnet "solfest" i bhg, og ingen av barna hadde med kostymer hjemmefra. De kledde seg da ut med diverse i barnehagen, hadde forestilling/fortellingsstung, musikk, dans og god mat. Dersom han skal ha med kostyme hjemmefra i denne bhg må det bli noe han har fra før (tiger/dinosaurkosedress eller piratkostyme), for vi har ikke råd til å kjøpe nytt kostyme bare for den dagen der. Kjøpepresset er det værste med slike karneval syns jeg, ikke at barna kler seg ut i "kjønnstypiske kostymer..." barna bryr seg vel ikke om kjønnet når de velger kostyme, men hva de interesserer seg for tenker jeg. Om det da er foreldre som nekter sine gutter å være prinsesser eller nekter sine jenter å være pirater, så står jo det på foreldrene.

Tja når jeg tenker på karneval ser jeg for meg halvnakne folk i parader i Brasil :p
Vet ikke om det er karneval i barnehagen her, om så skal hun få kle seg ut som Elsa! Tar ikke vekk gleden for mitt barn som elsker å kle seg ut som Elsa.

Men her er det tydelig holdningene til nærmiljøet som må endres!
Mobbing og slik utestengning er ikke naturlig, dermed er man lært opp til det! Foreldre må bli bevisst på hva de lærer videre til barna sine!

Når jeg var ung og i karneval var det en gutt som kom i skjørt, topp og de største falske vippene jeg har sett, vi mobbet han ikke men syns det var kult at noen turte å være anderledes! Hva har da skjedd på litt over 20 år?

Desverre har det skjedd mye... Føler det er stor maktkamp mellom foreldrene, hvem har finest og dyrest dresser og sko til barna, hvem har best matpakke, hvem barn ser mest velstelte ut osv... Barnehagegruppa til snuppa var slik... Der var alt en konkuranse og om å gjøre å være best... Og det ble gjerne snakket negativt om de som hadde kjøpt billig utstyr eller som ikke sørget for at barnet hadde nygredd hår hver dag... Dete er jo galskap, galskap laget av foreldrene for at de selv skal føle mestring, mestring gjennom barna sine.... Barn kles jo opp i canada goose og uggs, det er jo egentlig galskap, trenger en 3 åring det? Nei... Det er ren status for foreldrene.

Da bør jo ungene komme nakne i barnehagen eller få på seg uniform, da. ;) Det finnes foreldre som føler de må kjøpe jakker og slikt til tusenvis av kroner.

Det finnes ikke grenser for hva man må lage store saker ut av :o snart kan man jo ikke gjøre noe lenger, i fare for å støte andre e.l. La ungene kle seg ut som det de vil å ha karneval en gang i året..

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja til Karneval! Det er like stort som Halloween.
Barnehagen har ekstra kostymer, det samme tilbyr jeg:)

Da bør jo ungene komme nakne i barnehagen eller få på seg uniform, da. ;) Det finnes foreldre som føler de må kjøpe jakker og slikt til tusenvis av kroner.
Og selvsagt likt uniform til jente og gutter.
Og for å ikke snakke om lik hårfrisyre;)

Desverre har det skjedd mye... Føler det er stor maktkamp mellom foreldrene, hvem har finest og dyrest dresser og sko til barna, hvem har best matpakke, hvem barn ser mest velstelte ut osv... Barnehagegruppa til snuppa var slik... Der var alt en konkuranse og om å gjøre å være best... Og det ble gjerne snakket negativt om de som hadde kjøpt billig utstyr eller som ikke sørget for at barnet hadde nygredd hår hver dag... Dete er jo galskap, galskap laget av foreldrene for at de selv skal føle mestring, mestring gjennom barna sine.... Barn kles jo opp i canada goose og uggs, det er jo egentlig galskap, trenger en 3 åring det? Nei... Det er ren status for foreldrene.
Nettopp er galskap!
Og man må jo tydelig jobbe mer med holdningen til foreldrene!
Ingen er like og vi skal være glade for forskjellene! Men er jo tydelig noen som mener at de er bedre enn andre og må dra de ned under seg!

Sånn apropo det så hadde den første barnehagen til lillemor bleiefest. Alle barna vandret rundt i bleien, og det var kjempepopulært. Kanskje best å arrangere slikt på sommeren da ^^

Karneval er topp syns jeg:D men min sånn på 5 år vil ikke kle seg ut, så han kommer til å komme som seg selv i år, som i fjor ;) det er helt greit for meg! I fjor var han den eneste som ikke hadde kledd seg ut, men det brydde han seg ikke noe om:)

Nettopp er galskap!
Og man må jo tydelig jobbe mer med holdningen til foreldrene!
Ingen er like og vi skal være glade for forskjellene! Men er jo tydelig noen som mener at de er bedre enn andre og må dra de ned under seg!

Ja det er foreldrene som må tenke seg om, jeg kjøper gjerne kvalitet til mine barn og betaler prisen for det om det skal til men å bruke det som status har aldri falt meg inn.... Skjønner jo det er foreldrene det er noe galt med når så små barn klarer å fortelle merkene på klærne de går med...

Karneval er kjempe gøy!
I barnehagen oppfordret de til bruk hva du har, satte tema- Torbjørn egner, lagde selv i Bhg osv

Men 98% av barna kom i kjøpt kostyme, helt greit det men vi liker å lage selv.
Det er et familie prosjekt :)
Vi syr, klipper, limer, stifter, maler, jeg tror også en hammer har vært i bruk.
Ungene har valgt selv, politi, ku, kanin, Pippi ( de pinnene til ballongene på mc Donald er supre til å flette rundt så håret står rett ut)
Ambulanse sjåfør.

Jeg er for bruk hva du har, trenger ikke være kjøpt for at det skal være kult. Det kuleste var en avklipt hageslange når han var brannmann...
Hahaha

Back
Topp