Hva syntes dere om karneval i barnehagen??

Samme hva barna kler seg opp i så lenge de kan velge selvo g ikke blir PÅTVUNGET de stereotypiske kostymene, tenker jeg...
I bhg i fjor var det karneval ,og selv om noen av kostymene var noe kjønnsbestemt (typ prinsessekjole til et par av jentene osv..) Så Var det mye nøytralt, og et par som kledde seg motsatt av hva kostymene var ''ment til''...
I år er temaet fargefest, dvs de skal ikke ha kostymer i den forstand, men heller bruke farger til å kle seg ut med. Jeg ELSKER karneval, og tenker at vi heller ikke skal pålegge barna meninger om det ene eller det andre om de ikke tenker over det selv.

Finnes ikke grenser for hva som skal blåses opp om dagen :p ser virkelig ikke problemet, barn som er i bhg alder syns jeg burde få ha karneval og slike morsomme ting i sin oppvekst... Er jo foreldrene her som må ta seg selv i nakken og tenke seg om litt... Min datter var aldri noe prinsesse på karneval, hun var ole brumm, spiderman, jordbær og banan :p dette ville hun selv være og fikk lov, hadde hu ville være prinsesse så selvfølgelig hadde hun fått lov til det.... Hva blir det neste? Fjerne barbie og supermann fra lekebutikken?

Finnes ikke grenser for hva som skal blåses opp om dagen :p ser virkelig ikke problemet, barn som er i bhg alder syns jeg burde få ha karneval og slike morsomme ting i sin oppvekst... Er jo foreldrene her som må ta seg selv i nakken og tenke seg om litt... Min datter var aldri noe prinsesse på karneval, hun var ole brumm, spiderman, jordbær og banan :p dette ville hun selv være og fikk lov, hadde hu ville være prinsesse så selvfølgelig hadde hun fått lov til det.... Hva blir det neste? Fjerne barbie og supermann fra lekebutikken?
Enig! Folk er jo redde om dagen for at jenter er jenter og gutter er gutter, det skal jo ikke være kjønn lengre for alle er like og kjønn er no tull haha. La ungene kle seg ut som det de vil, kjønnsbestemt eller ei.

Enig! Folk er jo redde om dagen for at jenter er jenter og gutter er gutter, det skal jo ikke være kjønn lengre for alle er like og kjønn er no tull haha. La ungene kle seg ut som det de vil, kjønnsbestemt eller ei.

La barn være barn tenker jeg... Disse tingene kommer jo ikke av seg selv så er jo foreldrene som må ta seg sammen :p jeg vil heller ha en jente som kler seg som supermann enn å få en tenåring som er usikker på seg selv....

Lille har fargefest i bhg, så de kler seg etter fargen på avdelingen :) Hadde de hatt karneval hadde han fått velge kostyme selv :)

Herregud. Er jo ikke lov til å leve snart jo! Alt er farlig og ødeleggende for barn...Rister på hodet.
Gutten min elsker å kle seg ut på karneval, og han har vært Ole Brum, og superhelter. Han får velge selv så klart. Jeg HATET prinsesser og sånn da jeg var lita, så jeg skulle alltid være Dracula med jukse-blod i munn og greier. Skikkelig gode barndomsminner som jeg unner mine barn ♡

Her har de karneval, og ungene får kle seg ut som hva de vil innenfor tema barnehagen har bestemt. (Tema er knyttet opp til det som de har jobbet med som regel, litt som en avslutning på tema)

Å kutte ut det fordi gutten vil være supermann og jenta vil være prinsesse blir for dumt.

Er det et problem at barna vil kle seg som prinser og prinsesser så lenge de velger det selv?

Mange barnehager har dessuten temakarneval f eks dyr, eventyr, Thorbjørn Egner etc etc

I vår bhg lager barna egne kostymer. De har med en hvit t-skjorte/genser hjemmefra som de kan male på, og det er den som blir brukt på festen.
Veldig fornøyd, da det ikke er alle foreldre som har råd til å kjøpe kostymer til flere hundre kroner!
Pluss at bhg har sett seg lei på at alle jentene var prinsesser, og guttene var superhelt.

• Liker
Reactions: Io
Jenter ER jo jenter,og gutter ER jo gutter! Synes det er sååå tåpelig at plutselig skal alt være likestilt.. Jeg liker at det er forskjeller.. At alle mennesker er forskjellige,å at der er forskjell på kjønn!! Hvis ikke jenter skal få kle seg ut som prinsesser å gutter som spiderman.. Eller hva enn di måtte ville kle seg ut som,så er det noe galt... Alt er jo galt for tiden.. Folk lager problemer av helt vanlige uskyldige ting idag..!!

Karneval er gøy! Dette blir for dumt synes jeg.
Jeg har faktisk vært i flere barnehager hvor jenter og gutter blir utestengt fra lek pga feil kostyme. Så da er det kanskje ikke så valgfritt som mann tror, hvis barna føler at de måå velge noen av de typiske kostymene for å få være med.

Men, løsningen er kanskje ikke å kutte det ut og fjerne moroa for alle! Karneval er jo i utgangspunktet kjempegøy! Men er jo synd hvis karnevalsdagen skal ende opp i dårlige opplevelser da..

Og hvis man leser hele artikkelen så ser man at det ikke bare handler om kjønnssterioptyper, det handler også om kjøpepress og kommersialisering, som noen bhg ikke ønsker å være en del av. Er vel ikke det at det på død og liv er feil at jenter er prinsesser og gutter er superhelter. Tror det ligger litt mere bak, og jeg syns det var en del fornuftig der! :)

Karneval er årets høydepunkt her. I fjord fikk barna velge selv og i år skal di lage trollkostymer i bhg.
Barnehagen har kostymer til alle barna om noen ikke ønsker/har råd til å bruke penger på det.

Karneval er noe gutten i hus gleder seg veldig til:) Synes det blir feil å avvikle en slik dag som følge av argumenter rundt kjønnsstereotypier og kjøpepress. Barnehagen bør ha noen kostymer tilgjengelig (eller samle inn fra foreldre som har kostymer liggende). :)

I Bhg til datteren min lar de barna bestemme et tema for alle på avdelingen, og deretter trekker de hvem som skal være hva. I år bestemte barna at tema skal være verdensrommet, og barna har fått trekke om å være enten romvesen eller astronaut.

Har med en t-skjorte hjemmefra som de skal designe videre på i barnehagen. Syns dette var en god ide!

Barn skal ikke fratas karneval! Barnehagen kan heller tenke litt utenfor boksen og finne gode løsningern for barna i stedet for å forby noe. Syns det er helt amatørmessig!

Back
Topp