Hva synes dere om dette?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Fikk akkurat mail fra barnehagen nå.. om ukeplan osv for neste3 uke.

Der sto det at det var høy aktivitet på morningen.. og vært litt klager på at man sikker ikke blir møtt ordentlig (sånn jeg forsto mailen) så de skulle starte med utelevering.

Dvs at når jeg leverer jenta mi kl 0730 i morgen tidlig.. så skal jeg levere henne ute.. så må de sitte ute og spise frokost.. Altså at man ikke skal levere inne.. men at alle barna skal leveres ute..

Jeg reagerer på det.. det er såå kaldt om morningen! Og at jenta mi skal sitte ute i 3-4 plussgrader og spise frokosten sin er ikke akkurat noe jeg ser frem til...
Jeg ser jo på meg selv..når jeg står på togstasjonen kl 0810 om morningen (40 min etter datteren min er levert) at jeg holder på å fryse meg spent ihjel..

Hadde dere likt det?

Nei, hadde nok ikke likt det.

Må da være andre metoder som kan tas i bruk for å møte barn og foresatte om morgenen.

Jeg skjønner ikke helt det problemet i barnehagene...altså:
Når jeg skal levere min lille 18-mnd-gutt, går vi inn i garderoben, kler av han, finner matboksen som han tar under armen, og så går vi inn i avdelingen til fellesbordet der de andre (barn og voksne) sitter og spiser frokost.
Jeg setter han i en stol, åpner matboksen hans og gir han en skive, nusser han "ha det" og går. Avskjeden blir også helt grei, siden han da blir opptatt med maten.

Mener foreldre at de skal møtes FØR dette? Altså i garderoben? Eller?

Jegogde2guttamine skrev:

Må da være andre metoder som kan tas i bruk for å møte barn og foresatte om morgenen.

Nå jeg skal levere min lille 18-mnd-gutt, går vi inn i garderoben, kler av han, finner matboksen som han tar under armen, og så får vi inn i avdelingen til fellesbordet der de andre (barn og voksne) sitter og spiser frokost.
Jeg setter han i en stol, åpner matboksen hans og gir han en skive, nusser han "ha det" og går. Avskjeden blir også helt grei, siden han da blir opptatt med maten.

Samme her. Enig i alt du skriver. Bortsett fra at jenta vår er to år snart og at de ikke trenger ha med niste.:)

Jegogde2guttamine skrev:

Nå jeg skal levere min lille 18-mnd-gutt, går vi inn i garderoben, kler av han, finner matboksen som han tar under armen, og så får vi inn i avdelingen til fellesbordet der de andre (barn og voksne) sitter og spiser frokost.

åh, godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerer.. ser flere har quotet deg også;)

Jeg vet ikke hva problemet er nå.. før klagde jeg selv pga måten vi ble oversett på.. i en foreldresamtale.. etter det så har det gått supert.. og jeg er veldig fornøyd med levering nå.. Nå er jeg en av de første som kommer da.. pga at jeg har begynt å jobbe igjen. .. så jeg føler at vi blir sett nå..så jeg er knallfornøyd..

Men regner med at flere foreldre føler nå.. sånn som jeg gjorde.. om de leverer senere..at man ikke blir sett.. så vidt man får et hei (altså barnet) når vi kom.. men sånn opplever ikke jeg det lengre... nå er jeg veldig fornøyd.. men sikkert andre foreldre som ikke er fornøyd.. men vet ikke hva misnøyen er.. for det forteller ikke barnehagen i mailen.. hun skriver:
"Fra og med mandag starter vi ute når barna kommer i barnehagen:) Tidligvakten ordner et brett med seg ut med kopper, vann og skjeer. Dette gjør vi fordi det er en aktiv avdeling på morgenen, og det blir ofte en del negative tilbakemeldinger"

Men jeg mener at det er alt for kaldt å levere kl 0730 ute alt nå.. det er jo bikkjekaldt..
Har sendt mail til barnehagen nå.. om hva jeg synes.. blir spennende å se hva de sier.. har snakket med et par andre foreldre.. og de liker heller ikke tanken..

Rett etter at man har stått opp og er noe trøtt også skal man sitte ute å spise??, nei det hadde ikke jeg gjort en gang.

Det hadde jeg ikke latt jenta mi få gjøre heller.

Samboern leverer i 7 tiden også er forkosten mellom 8 og 9. De bruker god tid, lite lys og tar det lugnt i starten. Det synes jeg er kjempe bra. Skulle man sitte ute å hakke tenner? nei huff og når man er litt trøtt og groggy på morran brrrr...

I bhg her skal man bli med inn og si hei og hade osv. Man kan ikke bare slippe ungene inn og forsvinne selv.De skal jo ta seg tid til å ta imot ungene og vinke hade.

Jeg skjønte ikke helt problemet? Er det foreldre som har klaget på at de ikke har blitt tatt godt nok i mot når frokosten står på? hva skal det hjelpe at de spiser ute? Det er ikke slik at de som spiser sitter inne i ro og fred, mens de som ikke skal spise frokost i bhg (som har spist hjemme) blir levert ute til lek? slik at de som leker rundt ikke forstyrrer de som sitter ved matbordet og som krever voksne slik at de ikke får tatt imot foreldre?

I  vår barnehage pleier vi nå som det blir varmere å levere ute. Men fra ca 08.30.Så de barna som kommer før har da evt spist frokost i barnehagen. Unger som blir møtt ute har oftest spist frokost før dem kommer.

Mrs Lutz skrev:
Jeg skjønte ikke helt problemet? Er det foreldre som har klaget på at de ikke har blitt tatt godt nok i mot når frokosten står på? hva skal det hjelpe at de spiser ute? Det er ikke slik at de som spiser sitter inne i ro og fred, mens de som ikke skal spise frokost i bhg (som har spist hjemme) blir levert ute til lek? slik at de som leker rundt ikke forstyrrer de som sitter ved matbordet og som krever voksne slik at de ikke får tatt imot foreldre?

Sånn som jeg forsto det ut fra den mailen.. så er det foreldre som har klaget over at de ikke blir møtt når de leverer barna i barnehagen.. at når barna kommer inn på avdelingen.. så er det så mye som skjer at de ikke har mulighet for å ta imot barnet.. når jeg sier ta i mot så mener jeg å si Hei NN feks..

Jeg opplevde det i en periode.. at når jeg levert feks kl 09.. så var det så mye aktivitet der.. at når jeg leverte så så de ikke engang jenta mi når hun kom inn.. og jeg måtte ofte gå i fra henne gråtende pga at hun var lei seg.. helt sikkert fordi hun ikke blir møtt

Ser for meg at det er noen andre foreldre som også har klaget på det nå.. og at de ønsker å endre morgenrutinen med å levere ute.. men det blir uaktuelt for mitt vedkommende.. jeg ønsker ikke at jenta mi skal sitte ute om morningen i få plussgrader og fryse

Snakket nå med FAU leder.. og det var visst så og si alle (alle hun hadde snakket med i alle fall av foreldre) misfornøyde med denne rutinen.. så da håper jeg de avskaffer den kjappt..

Blir jo tungvindt for oss forledre også.. først levere ute.. så gå inn med tøy og sekk... så ut igjen.. og si hadet for  2 gang til barnet..

Krysser fingrene for at de dropper den planen :)

Hadde ikke vært aktuelt en gang. Og det hadde jeg gjort meget klart.

Det er da en lurer på hvilket behov en setter først...barnets eller de voksnes... Å forlange at små barn skal spise frokost ute i 3 grader....og hva om det regner, skal de spise ute da også...eller er storm??? Er det ikke mest pedagogisk og ut fra barnets beste å ha en noelunde lik start på dagen.

Og hvorfor skal de ha mer tid til å ta i mot ungene om de er ute? Samme gjengen som kommer om morningen, og samme antall voksne. Forskjellen er at ute er det vanskeligere å få ungene til å spise seg mette, at de sitter med bordet og spiser...og de som er ferdige springer vell til alle kanter...så da må jo en voksen se etter de også.

Dette har jeg ingen tro på kan fungere...

Jeg synes også at det hørtes ganske rart ut! I barnehagen her fungerer det da helt fint å levere inne! Regelen er at barn skal leveres enten før frokost eller etter frokost, altså ikke midt under frokosten. Når jeg kommer med lillemann går vi inn i garderoben, kler av han på plassen hans, går inn i avdeling og hilser. Så drar jeg. Da er ikke frokost startet enda. Før frokost har de samlingsstund med sang og dans, vasker hendene og så serveres frokosten! De går ut etter at alle har spist seg mette, og lunsjen tar de utendørs. Det synes jeg er en veldig fin avvikling!:)

Jøss, det er vel nesten det dummeste jeg har hørt ! Hvorfor vil det gjøre ting bedre at ungene starter dagen ute med frokost i "kulda"? 

Huff, jeg ville trodd dette var en dårlig spøk! Noe av det dummeste og minst gjennomtenkte jeg har hørt. 

Syns det hadde vært en bra ting om det var utelevering jeg, er jo bare å kle seg etter forholdene. Er ikke farlig å være ute når det er varmegrader i lufta! De vil jo sikkert komme til å ta forbehold om vind og vær, er det skikkelig drittvær tar dem sikkert leveringa inne, de vil jo ikke ha masse grinete og kalde barn hengende i skjørtekanten hele dagen.

Eg er ped.leder på ei avdeling med 3- og 4åringer. Vi har tidvis høgt volum og ellevill stemning på morran, men ALDRI ALDRI AAAAAAAAAAALDRI om eg ville foreslått å ta frokosten ute!??! Kanskje i juli når det er 19 pluss, men her er det enda nattefrost og etter mi meining; galskap å gå ut så tidlig...

Vi har gitt beskjed om at det kan vere hektisk hos oss om morgenen, men så lenge foreldrene følger ungene inn til frokostbordet så får alle et "hallo", og man får overbringt eventuelle beskjeder...

Syns det er et drastisk tiltak fra bhg sin side, og eg ville tatt det opp og sagt at det ikkje er ei god løysing...

Labambie skrev:

Agree...

Labambie skrev:

nei ærlig talt. Det hadde jeg ikke gått med på!

Jeg synes dette hørtes veldig rart ut jeg.. Aldri vært borti dette før. Enig med deg at det er ganske så kaldt ute ja. Meldt kjøligere til uka.

Det er nå ikke så kaldt nå at det er fare for liv og helse. Men det er vel kanskje ikke poenget. Det jeg ikke skjønner her, hva er det som gjør leveringssituasjonen så urolig på morgenen at personalet mener det vil bedre seg ved å ta i mot alle ute?

Back
Topp