Hva synes dere om å arve/kjøpe brukt?

Blir nok å kjøpe det aller meste, men blir glad om vi får arvet noe. Regner med at en del av klærne knapt rekker å brukes før det er for smått. Utstyr blir vi nok å kjøpe nytt av. Hva er grunnen til at noen av dere ikke ønsker å arve klær?
Jeg ønsket bare å velge hvilke klær jenta mi skulle ha selv. Tror det handler litt om å det å føle at jeg har kontroll..

Jeg ønsket bare å velge hvilke klær jenta mi skulle ha selv. Tror det handler litt om å det å føle at jeg har kontroll..

Skjønner. Er vårt første barn, så vet jo ikke akkurat hvordan det blir :) Vi kommer nok også til å kjøpe det meste, for jeg har jo lenge gledet meg til å kjøpe babyklær. Men om noen tilbyr oss klær blir jeg kjempeglad. Er allikevel ikke slik at jeg tar hva som helst, skal være vår smak :)

Jeg har lyst til å kjøpe vogn, seng og stellebord nytt. Evt. bilstol. Men håper at jeg får arve en del fra familie og venner. Men kjenner jeg meg selv rett så blir det nok en del shopping i ventetiden, det er jo så koselig :)

vi kommer ikke til å kjøpe noe nytt. mamma har tatt vare på klæt helt ifra hun selv var liten, mye fra meg og mine søsken og ifra allr barnebarna, så klær får vi der. utstyr får vi tak i brukt.

vil ikke bruke mye penger på ting som brukes i en kort periode, når man kan få ta i ting som er gode som ny mye rimeligere eller gratis :)

men forstår at andre gjerne kjøper, ihvertfall når de får første. det gjorde jeg og. kjøpte mange klær som aldri ble brukt mer enn en gang :p

Jeg arver mer enn gjerne!! Men hadde ingen å arve fra da vi fikk lillemann da han er nr. 4 i rekken og det som hadde blitt arvet var rett og slett slitt og morkent da ting hadde gått i arv i 15 år. Men er mer skeptisk til å kjøpe brukt... Det kan godt hende jeg hadde tenkt annerledes dersom vi bare skulle ha ett barn, men vi tenkte at det vi kjøpte til lillemann skulle holde til i hvertfall en til, trolig to til. Også hadde vi muligheten til å kjøpe da vi hadde god råd, det er jo også en faktor.

Jeg har spart på alt etter minste her; hun er jo attpåklatt, så vi måtte kjøpe det meste nytt til henne. Ja, bortsett fra vogna - den solgte vi for ikke lenge siden... Men den var sliten etter å ha blitt brukt som sovevogn i bhg.
Til hun som nå er fire kjøpte vi ny vogn, men jeg angret sånn på den at jeg solgte den og heller kjøpte en Simovogn brukt. Tenker at jeg godt kan ha brukt vogn denne gangen også; jeg har jo prøvd å kjøpe ny vogn opptil flere ganger :p Seng, vugge, stellebord, lekegrind har vi. Bilstol arvet vi fra søsteren min sist, men den har jo blitt mange år nå; da er den vel ikke trygg å bruke lengre?
Så spørs det såklart på kjønn hvorvidt klær kan arves ;) Vil nok uansett kjøpe litt nytt i de aller minste størrelsene :)

Me har mykje ifrå sønnen vår som me kan bruka. Dersom da blirvei jenta så har eg to svigerinner som me kan arva ifrå. Så da einaste me treng å kjøpa er ei ny madrass, vaskekluter og noen klesplagg berre fordi att da er arti

Denne arver etter storesøster, men blir det en gutt må vi kjøpe inn litt mer. Arver gjerne, men har ingen å arve fra.. Syns også mye av det som ligger på finn er slitt og stygt.. Men kjøpte ene vogna brukt da! :)

Har både arvet og kjøpt brukt. Kjøpte ikke noe brukt når han var nyfødt, men etter han begynte i bhg.

I vår familie har alltid ull gått i arv, gjerne det vår alles mormor har strikket :) Det ligger nesten et krav i lufta om å ta i mot denne ulla, og jeg sier absolutt ikke nei takk!:joyful: Noe klær blir nok arvet, men veldig gøy å kjøpe nytt til vår første da :) Og har veldig lyst til å kjøpe alle "store" ting nytt, som vogn og seng etc, men er litt der at jeg ser hvor pengene rekker til. Nytt er dyrt :woot:

Er enig med mange her inne, jeg arver gjerne, men det er også litt stas å kjøpe noe nytt og. Mammas tvillingsøster har små barn, så håper kanskje å få arve litt av henne :)

Vi har både kjøpt nytt og arvet. Kjøpte bilstol, seng og vogn nytt til nr 1, kjøpte litt klær og arvet fra familie. Nr 2 har arvet det meste fra nr 1, siden de er født på samme årstid. Blir nr 3 jente, så får hun arve klær fra storesøsken. Er det gutt håper jeg vi får arve fra familie. Er dyrt å kjøpe alt nytt. Må få i ny bilstol da jeg har gitt bort den før jeg fant ut jeg var gravid ;p

Vi skal kjøpe absolutt ALT nytt til våre første barn og ville ikke arve. Har termin i juni og bestille/kjøpe alt begynnelse av mai.

Jeg syns det er greit å arve klær spesielt- for det vokser dem jo fra seg etter 1-2 bruk. Men slikt som vogn og andre praktiske ting syns jeg er litt artig å finne & kjøpe selv da :)

Synes det er fornuftig å arve og å kjøpe brukt. Spesielt barneklær og utstyr som kun er midlertidig.
Edit: bilstol, madrass og andre ting jeg ikke ser behovet for å spesifisere kjøpes nytt.

Last edited:
Denne babyen kommer til å arve nesten alt etter storebror og storesøster tror jeg. Får jeg noe arvetøy etter slekt eller venner tar jeg imot det også, men tror ikke vi har noen å arve fra. Med eldste var jeg veldig nøye på at ALT skulle være nytt, og at alt skulle være det aller søteste som var å få tak i. Jeg er blitt mye mindre nøye nå med nummer tre... :P Madrass er vel det eneste jeg fremdeles tenker må være helt ny.

Jeg ville nok ikke kjøpt babyklær eller utstyr brukt. Eneste gangene jeg kjøper noe som helst brukt er visst det er noe sjeldent som jeg ikke får tak i nytt, f.eks. en gammel bok eller en spesiell leke som er gått ut av produksjon. I tillegg ser jeg på fb-gruppene at brukt babyutstyr går unna veldig fort. Mange synes babyutstyr er veldig dyrt, og er avhengig av å finne billigere brukt. Da synes jeg på en måte at det ville blitt litt feil om jeg som har god økonomi hadde kastet meg inn i budrundene, og snappet barnevogn foran en stakkars ung mor med trang økonomi. Jeg har kanskje litt for livlig fantasi her altså, men synes det er best å la det brukte utstyret være til alle de som virkelig har lyst på det. :)

Back
Topp