Hva synes dere om å arve/kjøpe brukt?

R_28

Glad i forumet
Jeg kjøpte absolutt ALT nytt til jenta mi og ville ikke arve. Jeg sa pent nei takk og sa at jeg hadde det jeg trengte.

Men jeg ser jo at mange kjøper brukt og får tak i mye fint og sikkert lite brukt. Mye av klærne blir jo kun brukt 1-2 ganger før man pakker de bort :)

Jeg kjøpte absolutt ALT nytt til jenta mi og ville ikke arve. Jeg sa pent nei takk og sa at jeg hadde det jeg trengte.

Men jeg ser jo at mange kjøper brukt og får tak i mye fint og sikkert lite brukt. Mye av klærne blir jo kun brukt 1-2 ganger før man pakker de bort :)

Jeg kjøpte litt og litt gjennom hele graviditeten, slik at det ikke skulle bli så store utgifter på en gang :)

vi har både kjøpt nytt og brukt. Bilstol og vogn var noe jeg ikke ville arve, men klær er fint å arve. Men har mest nytt :-) Når de begynner i bhg ligger det mest arvetøy i bhg.

Kommer til å arve en del av søstern min som har tatt vare på litt ull osv:) men er jo stas når det er første man å kjøpe nytt❤️

Jeg kjøpte alt nytt til min første. Ville ikke arve. Nå skal vi kjøpe ny vogn, vugge og seng. Barnestol, bilstol og stellebord har vi fra før. Babyklær liker jeg ikke å arve, men har masse tøy i de tre minste str fra sønnen min så kommer til å bruke det. Så lenge det er han som har brukt det føles det greit. Arvet en del da sønnen min ble større, men er noe spesielt med babyting synes jeg. Liker at det er nytt !

Blir nok å kjøpe det aller meste, men blir glad om vi får arvet noe. Regner med at en del av klærne knapt rekker å brukes før det er for smått. Utstyr blir vi nok å kjøpe nytt av. Hva er grunnen til at noen av dere ikke ønsker å arve klær?

Vi har ingen å arve fra, men kommer nok til å lete flittig både på finn, på loppemarked og på fretex. Jeg liker ikke at vi lever i et bruk-og-kast-samfunn, og prøver å kjøpe så mye som mulig brukt uansett hva det er :) Sitter og ser meg rundt i stuen nå, og her er det eneste nye "møbelet" tven. Ellers er alt gjenbruk :) Har full forståelse for dem som ønsker å kjøpe alt nytt altså, det passer bare ikke for meg :)

Bilstol skal vi derimot kjøpe nytt! Og kanskje vogn, kommer litt an på hvilken vi vil ha og hvilken standard det er på det som selges brukt :)

Kommer helt an på om det blir gutt eller jente. Kusinen min har lagt av en del babytøy til meg,(datteren er 4 mnd), men spørs hvor mye av det som kan brukes om det er en liten gutt jeg venter da :-)

Ettersom dette er første, så blir nok det meste kjøpt nytt. Setter av penger hver mnd nå.

Jeg syns det er helt greit å arve/kjøpe brukt, men jeg har jo lyst å shoppe jeg også. Så her blir det nok mest nytt tenker jeg :) Håper at vi kan komme over en brukt vogn da, når den jeg ville ha kostet sånn 10 000kr ny og brukt får du fine alt fra 2000kr/4500kr osv.

Vi kommer til å kjøpe det meste nytt, siden vi har ingen å arve fra. De jeg kjenner som har babyer, skal nok ha flere, så de vil sikkert ikke gi bort noe. Men hadde tatt imot arveklær fra de jeg kjenner:)
Utstyr som vogn, seng, bilstol osv blir kjøpt nytt. De kommende besteforeldrene og oldeforeldre har sakt de vil hjelpe til med utstyr, så vi er heldige der:)

Vi følger med på nett om det er noe av det vi ønsker oss som kommer på salg. Liker å handle kvalitetsting på salg:)

Hadde ingen å arve av da vi fikk jenta vår for 3,5 år siden. Har tatt vare på absolutt alt etter henne, så det hadde vært veldig praktisk med en jente til, selv om noen størrelser kanskje blir litt feil ift sesong.. :) Får vi gutt er det muligens litt arvetøy å hente, men jeg trives best med å kjøpe selv.

Med første så arvet jeg vogn, kjøpte vugge og sprinkelseng brukt. Kjøpte ny vogn etterhvert for den andre var litt skranglete.. men vugge og seng kommer denne bebin til å bruke. . Ser det pent ut så ser jeg ikke problemet i å arve eller kjøpe brukt :)

Siden dette blir barn nr 3 for oss så kommer nok dette knøttet til å arve mye! Men h*n får nok sikkert en del nytt også.

Da vi fikk vårt første barn kjøpte vi alt utstyr som seng, bilstol og stellebord nytt. Vi tenkte da at det skulle holde til våre barn. Nå skal vi ta disse tingene fram igjen til nr 3! Vi arvet en del klær fra barna til søstrene til mannen min siden de var bare 1/2 og 1 år eldre enn datteren vår. Ellers så kjøpte vi selvfølgelig mye nye klær også!

Nr 2 arvet mye fra storesøster, men fikk også litt nye klær. Siden de er født på hver sin side av året er det ikke alle klær som kan arves... (Største er født i juni og nr 2 i desember. Ikke alle klærne som har vært i riktig str til riktig årstid! )

Da vi skulle skaffe oss alt vi trengte til nr 1 var vi heldige med at vi fikk noen store ting i gave fra besteforeldrene på begge sider. Ett par betalte vogn og det andre paret betalte seng og bilstol! Det kan lønne seg å ønske seg støtte til disse tingene i gave!

Synes det er flott å arve klær og utstyr isteden for å kaste ting. Jeg arva litt klær til førstemann, men kjøpte resten selv. Så fremt jeg har råd til det så liker jeg å shoppe selv men klær som har blitt tatt rede på er fint å arve eneste av utstyr vi kommer til å arve nå er en sprinkelseng, men jeg kommer til å kjøpe ny madrass

Sært, smileys som jeg skriver inn på telefonen kommer ikke opp i innleggene her?

Vi skal kjøpe ny vogn, seng og bilstol. Men satser på å kjøpe mye brukt babytøy, ihvertfall de minste str som bare passer et par uker :-)

Håper å få kjøpt brukt av det vi trenger :-) Klær har vi fra storesøster om det blir jente. Jeg er heller ikke tilhenger av bruk og kast samfunnet så vil prøve å få tak i brukt vogn etc.

Back
Topp