Hva strikker/hekler du?

Jeg venter litt med å strikke til lille selv, men skal nå begynne på noen diamanttepper til Amandaprosjektet
 
Jeg har litt lyst til å lære å hekle, men det bør være noe veldig enkelt, der man raskt ser progresjon. Hva bør jeg begynne med?
 
Jeg har litt lyst til å lære å hekle, men det bør være noe veldig enkelt, der man raskt ser progresjon. Hva bør jeg begynne med?

Jeg synes granny stripes teppe er veldig fint. Har heklet en del av de i gave, og skal lage et til min egen unge og. Bella coco på YouTube har en veldig bra video på hvordan dette skal gjøres.
 
Det står på min liste. Men jeg vil strikkr i et tykkere garn, f.eks merino extra fine, tror du det blir for tykt?

Jeg strikker bellateppet i vanlig merino og synes det ser om som det blir fin tykkelse på det. Sikkert enda mer praktisk med tynnere garn, men så for meg at jeg kom til å gå lei lenge før jeg var halvveis :)
 
Jeg strikker bellateppet i vanlig merino og synes det ser om som det blir fin tykkelse på det. Sikkert enda mer praktisk med tynnere garn, men så for meg at jeg kom til å gå lei lenge før jeg var halvveis :)

Jeg får vel bare prøve. De andre har fått luftige tepper i merino ala helseteppe og jeg har fått brukt de masse:) Vil at de skal ha ett hver som babyminne. Sammen med hentesett.
 
Så flinke dere er! Kjempe messunnelig. Har så lyst å lære, men har ikke ro i ræven:hilarious:
 
Fortsatt ikke ferdig med genseren til meg selv. Sliter med å holde meg unna babystrikk! Ææææ, men tror ikke denne får like mye som førstemann, føler ikke jeg gjorde annet enn å strikke!
 
Jeg har akuratt lært meg å strikke, så det blir et teppe i første omgang
 
Prøver å lære meg å hekle. Det går tregt, og blir ujevnt og stygt. :( Noen tips til hvordan få det jevnt og pent?
 
Prøver å lære meg å hekle. Det går tregt, og blir ujevnt og stygt. :( Noen tips til hvordan få det jevnt og pent?

Snurrer du garnet en gang rundt lillefingeren på den hånden du holder garnet med? Hjelper litt om garnet inn til heklekroken ikke blir for løst :)
 
Snurrer du garnet en gang rundt lillefingeren på den hånden du holder garnet med? Hjelper litt om garnet inn til heklekroken ikke blir for løst :)
Nei, det var lurt! Jeg mister det lett.
 
Prøver å lære meg å hekle. Det går tregt, og blir ujevnt og stygt. :( Noen tips til hvordan få det jevnt og pent?
Pass på at du bruker riktig heklenål til garnet! Mamma brukte feks samme heklenål til alt hun heklet selvom det var kjempetykt garn eller tynt :happy: Og når du kommer godt inn i det, så vil du kjenne at det ligger i håndleddet!

Ser du fikk godt tips om lillefingeren også :) Lykke til!!
 
Pass på at du bruker riktig heklenål til garnet! Mamma brukte feks samme heklenål til alt hun heklet selvom det var kjempetykt garn eller tynt :happy: Og når du kommer godt inn i det, så vil du kjenne at det ligger i håndleddet!

Ser du fikk godt tips om lillefingeren også :) Lykke til!!
Jeg prøvde å spørre om råd i en husflid-butikk, men har åpenbart ikke fått riktig råd. Har et tykt ullgarn (drops eskimo) som jeg tenkte å bruke, fordi jeg liker ull og det er veldig mykt og deilig. Ble anbefalt heklenål str 4,5, men den er åpenbart for liten. Ikke sjans til å samle garnet med kroken. Men når jeg bruker et tynnere garn, så er det mye enklere. :/ men da blir jo hver maske mye mindre også, og ser ikke ut som jeg ville i det hele tatt.
 
Jeg prøvde å spørre om råd i en husflid-butikk, men har åpenbart ikke fått riktig råd. Har et tykt ullgarn (drops eskimo) som jeg tenkte å bruke, fordi jeg liker ull og det er veldig mykt og deilig. Ble anbefalt heklenål str 4,5, men den er åpenbart for liten. Ikke sjans til å samle garnet med kroken. Men når jeg bruker et tynnere garn, så er det mye enklere. :/ men da blir jo hver maske mye mindre også, og ser ikke ut som jeg ville i det hele tatt.

Ser at det for drops eskimo er anbefalt strikkepinne Nr 8, tror det skal være tilsvarende for heklenål. Siden det er babyteppe skader det nok heller ikke med enda større nål, spesielt når du hekler med ren ull som ikke vil sige.
 
Ser at det for drops eskimo er anbefalt strikkepinne Nr 8, tror det skal være tilsvarende for heklenål. Siden det er babyteppe skader det nok heller ikke med enda større nål, spesielt når du hekler med ren ull som ikke vil sige.
Oj, ja da har jeg alt for liten nål. Skal kjøpe en større en. Takk for råd!
 
Jeg holder på med et diamantteppe til Amandaprosjektet for tiden
 
Jeg er ingen strikker selv, men har en mor som elsker det og gjerne vil ha strikkeønsker :) Venter en liten jente og tenker jeg ønsker meg et fint strikket teppe og kanskje og noen heldresser. Er det noen av dere strikke-damer som har noen fine oppskrifter dere vil dele? :p:p
 
Strikker denne kysa fra sandnes garn " hefte smårollinger". :) til min nyfødte nevø. :) kan anbefale heftet! det er masse fine romper i den. har bestilt masse gran fra garnus nå så skal strikke til min egen baby gutt. :)
 

Vedlegg

  • snapp.jpg
    snapp.jpg
    13,3 KB · Visninger: 11
Back
Topp