Kjærringa96
Elsker forumet
Hvilke matvarer/matretter/drikke holder du deg unna i svangerskapet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
), div sjømat (masse greier med vekt på fisken osv., så må Google når det er relevant), ikke kald spekemat (men gjerne oppvarmet på for eksempel pizza), ekstra fokus på å få i meg hvit fisk, ikke for mye fet fisk pga miljøgifter (ikke spesifikt råd fra Helse-Norge, bare noe jeg forholder meg til), ikke den diggeste biffen (bare helt gjennomstekt), holder meg unna div type te pga koffein eller urter, ikke fir nye lakris
Så offisielle råd mao, pluss den med fet fisk bareDen glemte jeg! Ikke kunstig søtning her heller. Ultraprossesert holder jeg meg unna så godt det lar seg gjøre ellers også, men helt enigForsøker så godt jeg kan å unngå ultraprossesert mat. Null kunstig søtning. Fokuserer på å få i meg så mye god næring som muligVil gi lille det aller beste utgangspunktet som er mulig.
Følger også de vanlige om spekemat, myke oster etc.

Skulle ønske jeg visste det jeg vet nå med de to første, men bedre sent enn aldri ;-)Den glemte jeg! Ikke kunstig søtning her heller. Ultraprossesert holder jeg meg unna så godt det lar seg gjøre ellers også, men helt enig![]()
Dette <3 Jeg følger 80-20. Så lenge mesteparten er kvalitet går det helt fint å slå seg løs en gang i blantUnngå ultraprosessert og prøver å handle økologisk (gjør det til vanlig også, men ekstra nøye under graviditet). Er spesielt skeptisk til kunstig søtning, brus, juice og lettprodukter. Spiser mer grønnsaker og hvit fisk og spiser ikke laks/ørret pga oppdrett. Med forbehold om at hjernen har lyst på helt annen mat senere i svangerskapet.
Unngår all koffein med unntak av sjokolade
Unner meg en melkesjokolade på lørdager og hvis jeg måå ha noe søtt så lager jeg en digg råvarebasert dessert (eller ber mannen om det hehe).
Selv om dette er rutinen så er det ikke krise om jeg blåser i alt og bare fråtser innimellom så lenge flertallet av dagene i uka inneholder mat som gir overskudd og næring. Prøver å ikke være for streng med meg selv
Bedre sent enn aldri, ja! AbsoluttSkulle ønske jeg visste det jeg vet nå med de to første, men bedre sent enn aldri ;-)

Tror det bare er den generelle skepsisen mot kunstig søtning. Personlig vil jeg mye heller innta kunstig søtning enn sukker.Hvorfor skal man unngå kunstig søtning? Hilsen diabetiker som ikke har så mye annet valg om jeg har lyst på noe «søtt»
Det er blant annet forskning som viser at kunstig søtning kan gi endringer i tarmflora (som er en essensiell del av immunforsvaret vårt) og WHO erklærte aspartam som mulig kreftfremkallende i juli 2023. Det er ikke sånn at jeg tror det er avgjørende for god helse for mor og barn å unngå kunstig søtning, og det er jo, som for eksempel for en diabetiker, eller noen som er overvektig, flere faktorer som spiller inn. Men når utgangspunktet tillater det, tenker jeg det rett og slett er tryggere å velge sukker de få gangene det er aktuelt. Det er alt vi ikke vet om kunstig søtning som er avgjørende for meg.Hvorfor skal man unngå kunstig søtning? Hilsen diabetiker som ikke har så mye annet valg om jeg har lyst på noe «søtt»

Det ødelegger tarmfloraen. Vil anbefale deg å sjekke ut Marit Kolby på Instagram, hun har mye god infoHvorfor skal man unngå kunstig søtning? Hilsen diabetiker som ikke har så mye annet valg om jeg har lyst på noe «søtt»