Hva skjer etter at babyen har komt ut?

en svigerinne av meg har akkurat fått et barn. Dette barnet sover overhodet ingenting og hun ser absolutt forferdelig ut!! Kjente jeg plutselig gruet meg noe aldeleso_O det er nemlig søvnen som er værst for meg!

Har tenkt akkurat det samme. Men så tenker jeg at om det er snakk om "liv og død" med søvn for meg så får pappa bysse en liten stund når jeg steinsover. Ingen baby kan ta skade av det tenker jeg ;)

Ikke for å skremme deg, men jeg har en ettåring som ikke sov natta gjennom før hu var 11 mnd, hu er nå 13 mnd og sover natta gjennom av og til :P søsteren min fikk nettopp barn, 2 mnd siden, denne babyen har allerede sovet natta gjennom. Så alle barn er forskjellige! Har mistenkt både kolikk og refluks hos jenta mi, men hun ble aldri utredet da ingen tok meg seriøst. I tillegg har hu slitt med magen hele livet å går på movicol fast. Så har vært mye greier med hu som antakelig preger søvnen hennes..

Det verste er ikke å sove lite, men å stadig bli vekket... avbrutt søvn brukes som tortur... Jeg har også hørt rykter om unger som sovner bare man legger dem fra seg, men det tror jeg egentlig ikke noe på. Så ja, det er blodtøft i starten. Sov når du kan. Iallefall ikke gjør husarbeid i stedet for å sove når barnet sover på dagen.

Men de tøffe dagene går over. Etter noen mnd sover ungen lengre og plutselig får du nok søvn igjen. Og alle foreldre går gjennom det, så du vil ha et skjebnefellesskap med andre som vet hvor jævlig det kan føles og som minner på at det går over om ikke så alt for lenge.

Min nr to sov ikke natten gjennom før hun va 19-20 mnd. I månedsvis sov jeg ikke mer en 4 timer i døgnet. Jeg hold på å bli gal. Mannen kunne ikke hjelpe den gangen. Det var det værste jeg har vært igjennom. Konstant avbrutt søvn, ingen avlastning. Jeg sluttet til og med å amme for jeg hadde ikke mer melk på grunn av at jeg var så sliten. Men det hjalp ikke å gå over til mme. Skrekken er at det skal skje igjen

Jeg har en 18 mnd en som ikke sover mer enn 2 timer i strekk før han gråter i 2 timer i strekk. ALDRI sovet gjennom natta.

Men en venninne av meg har en som har sovet 12 timers uavbrutte netter siden han var 8 uker gammel. Så... man må nesten bare ta det man får :-)

Jeg har en 18 mnd en som ikke sover mer enn 2 timer i strekk før han gråter i 2 timer i strekk. ALDRI sovet gjennom natta.

Men en venninne av meg har en som har sovet 12 timers uavbrutte netter siden han var 8 uker gammel. Så... man må nesten bare ta det man får :)

Hvordan klarer du deg? Har du hjelp? Er barnet ditt sykt eller har han nattskrekk? Jeg tror ikke jeg hadde turt meg ut på en baby mens barna enda hadde mye behov for meg på natta. Men det er akkurat som de merker noe for de siste nettene har begge to vært nede i sengen og det pleier de ikke

Jeg har hatt sovebaby, med veldig få unntak, så får sikkert rake motsetning neste gang. :hilarious:

Fikk ett tips av ei venninne når jeg ventet nr 1.
Spis og sov når du kan! I begynnelsen er det viktig å senke krav og forventninger, legge alt annet litt til sides og heller prioritere søvn når man kan.
Begge mine har hatt perioder med snudd døgn de første mnd. Da har det vært veldig godt å ikke ha så store planer, og heller kunne sove samtidig som babyen på dagtid.

Sønnen min hadde kolikk, melkeproteinallergi og hofteleddsdysplasi samtidig så vi hadde noen veldig tøffe mnd i starten med masse gråt fra både meg og babyen.. :hilarious::hilarious::hilarious: men fra han var 4 mnd så har han sovet natta igjennom på eget rom. Han har sovet 14-14,5 time hver natt helt til han nå som 14 mnd "kun" sover 10-12 timer hver natt..;) så vi har vært skikkelig bortskjemte med søvn :hilarious:

Måtte bysse han i søvn frem til han var 7 mnd, og vi klarte å avvende han byssingen og få han til å sovne på egenhånd på 3 dager :happy:

Nå sover han med sånn myhummy bamse (white noise) som vi må avvende han med når han begynner i barnehage til høsten. Da må han også lære seg å sove i vogn med seler på :hilarious: lykke til til barnehagen sier jeg bare :hilarious::wideyed:

Ikke bare bare med barn og søvn.. får bare prøve på rutiner fra tidlig av. Typ 4 mnd ;)

Ikke for å skremme deg, men jeg har en ettåring som ikke sov natta gjennom før hu var 11 mnd, hu er nå 13 mnd og sover natta gjennom av og til :p søsteren min fikk nettopp barn, 2 mnd siden, denne babyen har allerede sovet natta gjennom. Så alle barn er forskjellige! Har mistenkt både kolikk og refluks hos jenta mi, men hun ble aldri utredet da ingen tok meg seriøst. I tillegg har hu slitt med magen hele livet å går på movicol fast. Så har vært mye greier med hu som antakelig preger søvnen hennes..
Frøkna mi er 17mnd og har sovet 8 timer i strekk en gang og 3 timer i strekk kan jeg telle på en hånd at hun har sovet. Sov som regel 10 min om gangen. Hun har reflux, astma, og ørebetennelser så er ekstremt tilfelle da. Men jeg sitter alikevel her og har prøvd 2 ganger på søsken, så tro meg alt går og det ER verdt det. Noen år uten søvn klarer alle. Jeg var skikkelig dovendyr før..

Her var nr 2 en sånn en som aldri sov, med mindre jeg var i konstant bevegelse med han. Da blir det dårlig med pause på mor. Jeg sov 1 time i døgnet lenge, så 3 timer til sammen enda lenger. Var ikke før han bikket godt over året det ble bedre. Nr 1 var motsatt. En skikkelig sovebaby og sov 13-14 timer sammenhengende på natt fra 3 mnd, i tillegg til mesteparten av dagen.

Selv om det er helt grusomt når en står oppi det, så går det over. Dessverre vet man aldri når da, det var vel det verste.

Hvordan klarer du deg? Har du hjelp? Er barnet ditt sykt eller har han nattskrekk? Jeg tror ikke jeg hadde turt meg ut på en baby mens barna enda hadde mye behov for meg på natta. Men det er akkurat som de merker noe for de siste nettene har begge to vært nede i sengen og det pleier de ikke

Nå er jeg i 50% jobb, men frem til jeg begynte å jobbe så var pappaen gradert sykmeldt i perioder. Har en 4 åring fra før, og hun har vært en del hos besteforeldre.

Han har en uspesifisert søvforstyrrelse. Har vært mye syk og har nedsatt immunforsvar.

Storesøster hadde kolikk til hun var året og gråt vel 20 timer i døgnet de første 6 mnd. Hun hadde melkeproteinallergi, reflux og barneastma.

Blir ikke flere barn her, for å si det sånn :-p

Frøkna mi er 17mnd og har sovet 8 timer i strekk en gang og 3 timer i strekk kan jeg telle på en hånd at hun har sovet. Sov som regel 10 min om gangen. Hun har reflux, astma, og ørebetennelser så er ekstremt tilfelle da. Men jeg sitter alikevel her og har prøvd 2 ganger på søsken, så tro meg alt går og det ER verdt det. Noen år uten søvn klarer alle. Jeg var skikkelig dovendyr før..

Høres ut som en god blanding av mine barn :) min på 18 mnd hadde rundt 14 ørebet før fylte 1 år og fikk satt inn dren når han var 14 mnd. Ho på 4 har melkeprotallergi, reflux og barneastma :-p

Høres ut som en god blanding av mine barn :) min på 18 mnd hadde rundt 14 ørebet før fylte 1 år og fikk satt inn dren når han var 14 mnd. Ho på 4 har melkeprotallergi, reflux og barneastma :p
Føler sånn med deg! Og når folk med friske barn som sover rundt sier de vet alt om hvordan jeg har det, så blir jeg litt sur!:p

Sønnen min begynte å sove natta gjennom ved ca 2 års alder, datteren min er 1 år og sov aldri en hel natt. Sånn er det bare.. Jeg er meget trøtt, men jeg vet at det går over. Snart sover hun også ;) ingen av mine barn var typiske sovebabyer, spesielt ikke snuppa haha. Guttungen sov gode dupper da! Men våknet kl 4.30 :confused: det kan bli så forskjellig altså! Jeg skjuler ikke det at jeg håper på en sovebaby nå :gen053.

De første månedene er spesielle. Syns det er viktig å prioritere det som er viktig for deg - liker du å ha det rent hjemme, så gjør det, vil du heller sove, så gjør det, vil du trene - tren! Bare gjør det du mener vil gjøre deg mest fornøyd. Og senk kravene til alt bittelittegran. For å ikke stresse deg selv ut:Heartred men jeg må innrømme at det med søvn er desidert det verste og mest slitsomme.. og jeg er sååå redd jeg kommer til å få enda mindre søvn..

Er det sunt for babyer å være så mye våkne? Jeg tenker på utvikling av hjerne osv. Man lærer bestandig at f.eks hundevalper SKAL sove for å utvikle seg riktig, og at det er usunt å vekke de. Mennesker skal jo også ha et minimum av gjennomgående søvn for å få rensket opp i hjernen og få vekk slaggstoffer, utvikle ro og fred. Hvis babyene ikke sover må det jo gå veldig utover helsa? Det kan jo ikke være tiltenkt fra naturen at de ikke skal sove?

Dattera mi har sovet så og si hele natta siden hun ble født, våkna selvfølgelig en til to ganger for å få melk. Når vi slutta med melk sov hun hele natta fra 18-1830 til 07-0800, og det gjør hun fortsatt. Så alle er forskjellige :happy119 håper neste blir lik! :p

Er det sunt for babyer å være så mye våkne? Jeg tenker på utvikling av hjerne osv. Man lærer bestandig at f.eks hundevalper SKAL sove for å utvikle seg riktig, og at det er usunt å vekke de. Mennesker skal jo også ha et minimum av gjennomgående søvn for å få rensket opp i hjernen og få vekk slaggstoffer, utvikle ro og fred. Hvis babyene ikke sover må det jo gå veldig utover helsa? Det kan jo ikke være tiltenkt fra naturen at de ikke skal sove?

Om det ikke er tiltenkt fra naturen sin side, bør naturen rydde opp sporenstreks. :knegg:

Tror jeg leier inn en bestemor eller to om ungen ikke sover. Jeg kommer til å bli gal.

Back
Topp