Hva skjer etter at babyen har komt ut?

Er det sunt for babyer å være så mye våkne? Jeg tenker på utvikling av hjerne osv. Man lærer bestandig at f.eks hundevalper SKAL sove for å utvikle seg riktig, og at det er usunt å vekke de. Mennesker skal jo også ha et minimum av gjennomgående søvn for å få rensket opp i hjernen og få vekk slaggstoffer, utvikle ro og fred. Hvis babyene ikke sover må det jo gå veldig utover helsa? Det kan jo ikke være tiltenkt fra naturen at de ikke skal sove?
De har ett annet søvnmønster enn eldre barn og voksne. Og de har ofte behov for hyppige små måltider. Sover de i ett og legger bra på seg trenger de ikke vekkes, men våkner de av seg selv er det noe annet. Det er derimot bevist at gråtekurer øker kortisolutskikkelsen, noe som ikke er gunstig for barn.

Lurer på om det fortsatt promoteres like hardt for gråtekurer for alle spebarn nå som for 14 år siden?

Har tenkt akkurat det samme. Men så tenker jeg at om det er snakk om "liv og død" med søvn for meg så får pappa bysse en liten stund når jeg steinsover. Ingen baby kan ta skade av det tenker jeg ;)
Er det sunt for babyer å være så mye våkne? Jeg tenker på utvikling av hjerne osv. Man lærer bestandig at f.eks hundevalper SKAL sove for å utvikle seg riktig, og at det er usunt å vekke de. Mennesker skal jo også ha et minimum av gjennomgående søvn for å få rensket opp i hjernen og få vekk slaggstoffer, utvikle ro og fred. Hvis babyene ikke sover må det jo gå veldig utover helsa? Det kan jo ikke være tiltenkt fra naturen at de ikke skal sove?
Det er tiltenkt fra naturen at de skal sove lett pga amming, trygghet og minske faren for krybbedød. De kan ofte ha korte soveputer og korte våkentider. Les om baby og søvn på www.lilleminis.com

Jeg har en 3 åring som enda ikke sover hele natten.. En periode rundt 8-11mnd våknet han hver time for å amme om natten. Men alt går over!! :) be om hjelp og sov når du kan på dagen, det er viktig å ikke ha for høye krav til hva som skal gjøres iløpet av en dag, den smellen gikk jeg på :rolleyes:

Første her sov så og si ikke...sov kun når han ble trilla i vogn. Skrek opptil 18 timer sammenhengende i døgnet, vi holdt på daue. Ble etter 2 mnd innlagt på sykehus hvor det ble konstantert melkeallergi. Nr 2 sov opptil 5-6 timer i strekk og sov masse, men var så klart mye våken på natt. Her blir også søvnmangelen verst:/ med to barn fra før som står opp rundt 05.30 blir det tøft.

Jeg orker ikke si noe lengre. Er glad for de ellers ikke har noen alvorlige sykdommer..men skulle gjerne kunne si at mine barn sover rundt :p
Helt sant.. har noen svigers som ikke alltid forstår. Det er ganske frustrerende for de vil gjerne i det ene øyeblikket men ikke i det andre.:blackeye: utenom det så svarer jeg ikke når noen sier de vet "akkuratt" hvordan det var og at barna sover bedre når de blir så og så gamle. For ja, normalt friske babyer er det jo slik, men min frøken har 3 diagnoser og still counting liksom:confused:

Mine barn sov ganske bra etter fødselen, men den ene gikk kolikk etter 2-3 uker og frem til 4 mnd ca. Gråt hele dagen lang, men sov på natta heldigvis.

Min sønn sov ikke hele netter før han ble 5 år :blackeye:
Så det fristet ikke med flere barn da. Tortur ja.
Men man glemmer heldigvis etterhvert :rolleyes:

Forbered deg på at det blir lenge til en god nattsøvn igjen. Hvil når du kan nå:wtf:

Har en på 6mnd som har sovet natten gjennom 3 ganger i sitt liv.. nettene kan på det beste være å mate han kl. 1 og 3/4 på natten. Og de hardeste kan han vøre våken kl. 23, 1, 3, 4:30 for å så ville stå opp kl. 6:nailbiting:..

Jeg var og er også en av de som trenger mine 8 t med søvn eller så blir jeg dårlig. Men jeg har klart meg. På de verste nettene ber jeg om at samboer tar han på morgenen eller dagen slik at jeg får sove.

Utrolig hva man klarer når man må:woot:

Jeg er veldig spent på hvordan mitt neste barn kommer til å være med tanke på søvn osv. Mitt første barn var en drømmebaby. Sov igjennom natten fra han var bare 2 uker gammel. Hadde gode lange dupper i løpet av dagene og var stort sett blid og fornøyd. Spent på om neste har like godt sovehjerte :)

Back
Topp