Hva skal til for å få tidlig ul???

Masemamma 2009/2011

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Januarskatter 2015
VIP
Hva ga dere muligheten til det?
Jeg trodde jeg kunne få det: er uplanlagt gravid, usikker på termin, har 2 SA bak meg, har gått på medisiner man ikke skal gå på frem til uke 5, skal inngå samtaler med NAV om nye planer ang aktivitet fremover pga graviditet,
Tenkte at det ville være best for alle om jeg fikk UL slik at graviditeten ble bekreftet eller motsatt, fordi da vet vi at det er riktig med seponering av medisiner og mye jobb med NAV for å planlegge veien videre.
Men Neida: legen mente at det ikke fantes medisinsk grunn til at jg skulle få ultralyd. At han kan sende henvisning men at den kommer til å bli "avslått" av de som tar ul pga for dårlig grunnlag.
Han mente også at tidlig ul ikke kan vise hvor langt man er på vei, det kan man først se på ul i uke 17...
Drittlege!! Kjente jeg ble skikkelig lei meg nå! Oppi all denne usikkerheten og alle samtalene med nav/lege++ jeg må ha fremover så trenger jeg å se lille hjertet slå slik at det er verdt det og så jg klarer å slutte med medisinene som har holdt smertene i kroppen borte.
Tårene bare renner nå...skikkelig hormonell...!

Klart du kan få henvisning på det grunnlaget der. Om han sender til sykehuset eller at du får med deg henvisningen og ringer rundt til gyn. Jeg får henvisning på grunnlag av blødninger, så er du bedre rustet. Dessuten ikke sikkert jeg får nå :P haha :P

Men jo du burde ha fått henvisning på det grunnlaget, mener nå jeg. Prøvd en annen lege? Tydeligvis legen din er utdatert... :(

Jeg har innimellom tenkt på å bytte lege. MEn jeg trenger han videre pga min medisinske utredning, og selv om han er drit dårlig på noen ting så er han veldig flink på andre ting samt veldig tilgjengelig og lett å få tak i.
Vanskelig det der..
Han sender en henvisning da, fikk overtalt han til det. Men vedder på at det han skriver i forklaringen til henvisninger er så teit at jeg ikke får noe time..

- Usikker termin
- Brukt medisiner du ikke skulle når du var gravid

De to grunnene hver for seg burde være grunn nok til å få tidlig UL.
Hadde prøvd en annen lege

Vi er luuut fattige akkurat nå. Hadde absolutt ikke spurt legen om ul hvis jeg ikke trengte. Men vibfår se
Uff, kjip situasjon da.. Har du fortalt om graviditeten til foreldrene dine eller noen andre nær deg eller dere? Kanskje dere kunne fått lånt med noen? Uansett så synes jeg det er rart du ikke får tidlig ul med ditt grunnlag, leger er veldig forskjellige.. Som flere her sier ville jeg prøvd en annen lege! For dette virker rart..

Hva ga dere muligheten til det?
Jeg trodde jeg kunne få det: er uplanlagt gravid, usikker på termin, har 2 SA bak meg, har gått på medisiner man ikke skal gå på frem til uke 5, skal inngå samtaler med NAV om nye planer ang aktivitet fremover pga graviditet,
Tenkte at det ville være best for alle om jeg fikk UL slik at graviditeten ble bekreftet eller motsatt, fordi da vet vi at det er riktig med seponering av medisiner og mye jobb med NAV for å planlegge veien videre.
Men Neida: legen mente at det ikke fantes medisinsk grunn til at jg skulle få ultralyd. At han kan sende henvisning men at den kommer til å bli "avslått" av de som tar ul pga for dårlig grunnlag.
Han mente også at tidlig ul ikke kan vise hvor langt man er på vei, det kan man først se på ul i uke 17...
Drittlege!! Kjente jeg ble skikkelig lei meg nå! Oppi all denne usikkerheten og alle samtalene med nav/lege++ jeg må ha fremover så trenger jeg å se lille hjertet slå slik at det er verdt det og så jg klarer å slutte med medisinene som har holdt smertene i kroppen borte.
Tårene bare renner nå...skikkelig hormonell...!

Jeg har sendt deg privat PM.kan du lese det :)

❤️01.01.15❤️

Da sliter jeg for jeg har veldig lyst til å få tidlig ultralyd denne gangen på grunn av spontanabort sist.

Dine grunner er jo absolutt gyldige til å få ultralyden! Håper du får det :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Legen din er full av oksebæsj. Det trenger ikke være "medisinsk" grunn for tidlig ultralyd, bekymring er grunn god nok.
Jeg har to spontanaborter bak meg, og har fått direktenummeret til gynekologisk avdeling på sykehuset, så jeg bare kan ringe rett dit for tidlig ultralyd og slippe å gå veien om fastlegen.

Legen din er full av oksebæsj. Det trenger ikke være "medisinsk" grunn for tidlig ultralyd, bekymring er grunn god nok.
Jeg har to spontanaborter bak meg, og har fått direktenummeret til gynekologisk avdeling på sykehuset, så jeg bare kan ringe rett dit for tidlig ultralyd og slippe å gå veien om fastlegen.

Haha, der fikk du sagt det:P
godt at det ikke bare er meg som syns det er tåpelig at han mener jeg ikke har grunnlag for tidlig ul

Dette står i legene sin veiledning:

Medisinske indikasjoner for ultralydundersøkelser kan være:
  • Smerter
  • Blødning
  • For stor eller for liten uterus
  • Usikkert leie
  • Mistanke om vekstavvik hos fosteret
  • Lite liv eller andre mistanker om eller bekymringer for at svangerskapet ikke utvikler seg normalt.
  • Beregning av svangerskapsvarighet før henvisning til fosterdiagnostikk regnes også som en indikasjon
Så hvis det er bekymringer for at svangerskapet ikke utvikler seg normalt (pga medisinbruk og tidligere spontanaborter, for eksempel), så er jo det en medisinsk indikasjon. Tidlig ultralyd kan si noe om hvor langt man er på vei, men det er ikke så veldig nyttig for å si noe om når terminen faktisk blir, det finner man enklest ut ved senere ultralyd.

Back
Topp