Hva skal man stemme på?

Jeg får opp KrF når jeg tar valgomater.. kjenner ikke så mye til de utenom familiepolitikk og tror det er mye der jeg er enig i (som kontant støtte). Hva står de for mer?
Familiepolitikk en er suveren ja, med stor valgfrihet og kontantstøtten. De vil også øke barnetrygden. Ifht abort ønsker de å beholde dagens abortlov, og også jobbe for god oppfølging av kvinner med uplanlagte svangerskap, så de kan få god hjelp til å velge hva som er best for seg. Og oppfølging etter valget. De vil styrke eldreomsorgen, og bekjempe fattigdom bredt i mange land. Sånn kort sagt. Og mye annet.

En ting er å argumentere for eget parti, noe annet er å nedsnakke andre partier, det er en god ting å unngå her for å få en fin dialog.. Tror du må lese litt mer på det med homoterapi hvis du skal uttale deg om det også. Tanken er ikke at hvem som helst kan "sendes" på slikt feks.. Uansett. Jeg ønsker ikke å diskutere her, men synes det er fint om man kan uttale seg om "eget" parti uten å skrive om dem man ikke er enige i. Kunne skrevet mye negativt om SV, men skal la være det.
Det er ikke sånn det funker i politikk. Det handler ikke om å snakke ned, men å sette lys på de viktigste sidene ved hvert parti. I USA får for eksempel republikanerne mange stemmer nettopp fordi de er imot abort. Og til ditt andre svar rett nedenfor. Det stemmer ikke at krf ikke ønsker å innskrenke abortloven:

Fra partiprogrammet
• Arbeide for å erstatte dagens abortlov med en lov som legger til grunn at fosteret har menneskeverd, som er bedre tilpasset utviklingen innen medisinsk teknologi og som ivaretar hensynet til fosterets verdi og rett til liv, og den nødvendige ivaretakelsen av kvinnens trygghet og helse på en etisk forsvarlig måte. Dette må komme som et resultat av en bred forståelse for og tilslutning til en ny, oppdatert og mer etisk forsvarlig lov, en grundig offentlig utredning og en ansvarlig lovprosess.
• Arbeide for å fjerne den diskriminerende lovbestemmelsen som gjør egenskaper ved fosteret til selvstendig grunnlag for senabort

Last edited:
I år blir det MDG. Jeg har i alle år stemt SV, men har vanskelig for å se at de kan greie å påvirke mye med dagens ledelse. Mine kjernesaker er klima/miljø, mangfold (på alle vis) og dyrevelferd. Klimaspørsmålet gjør AP helt uaktuell for meg.

Ser mange legger familiepolitikk til grunn for sitt valg. Det kan jeg forstå, samtidig oppfatter jeg de fleste av oss i Norge som så priviligerte, at det ikke kan trumfe de store sakene som omhandler kloden vår og hvordan vi behandler andre mennesker (og dyr!). For meg handler det om å legge til rette for at flest mulig kan ha et godt liv, fremfor eksempelvis valgfrihet når det kommer til uttak av foreldrepermisjon etc (jeg mener forøvrig det er kjempebra med pålagt, stor fedrekvote). Ved å stemme på venstresiden, der solidaritet og mer rettferdig fordeling av goder har fokus føler jeg at dette hensynet er tilstrekkelig ivaretatt for min del.

Har tatt alle valgomatene i år, og får bekreftet at MDG er partiet for meg. Anbefaler å bruke det hjelpemiddelet, samt lese om sine kjernesaker i de ulike partiprogrammene.

Last edited:
Jeg stemmer litt taktisk i år, fordi jeg ønsker en regjering mer til venstre enn sentrum høyre. Jeg synes dagen regjering har gjort en elendig jobb, de har ødelagt mye i samfunnet vårt og nå må vi få samfunnet på rett vei. Der det ikke er en skam å være syk, der du skal få hjelp og at alle pengene ikke går til direktører isteden for vedlikehold og at staten er den som leverer offentlige tjenester slik at pengene går tilbake til oss og ikke private aktører.

Jeg stemte MDG ved forrige valg, fordi det viktigste for meg er dyrevelferd. Valgomatene sa jeg skulle stemme Rødt eller MDG denne gang. Jeg leste igjennom hele valgprogrammet til begge to, og det blir Rødt. De ønsker mye bra både for dyr, kvinner og barn. Anbefaler og lese igjennom hele valgprogrammet til de dere står imellom og sette opp en liste med pluss og minus:happy:

Rødt ligger egentlig mitt hjerte nærmest, men i år ble det MDG. Fordi klima er så mye viktigere nå enn alt annet og det haster å gjøre noe med det.

Valgomatene sier SV, Rødt og MDG på meg.
Jeg er mot sentralisering, mot privatisering, antikapitalist, antirasist, for likestilling, og opptatt av å ta vare på jorda vår og alle levende skapninger som bor her, både mennesker og dyr. Jeg er bekymret for framtida, og føler at vi må satse litt ordentlig nå for å bremse klimakrisen. Jeg blir direkte forbannet når jeg leser om lokalsykehus som blir lagt ned i øst og vest, og at helseforetakene som blir igjen skal drives som om de var store private bedrifter der tall og økonomi er det viktigste, ikke menneskene som bruker dem eller jobber der.
Jeg får også disse på topp tre, så stemmer en av dem. :)

Jeg har stemt Rødt denne gangen! De er det partiet som jobber mest for å utjevne forskjeller i landet vårt, forskjeller som bare blir større og større mellom rike og fattige. De støtter også rusreformen som er utrolig viktig å få gjennom da ruspolitikken de siste 50 årene har feilet (jobber i feltet). De har ikke glemt dyrevelferd. Det er vel de sakene som er viktigst for min del, men synes også ellers har de har utrolig mye bra!

Jeg har tatt fler valgomater, utfallet har blitt Ap, Så, KRF, H og FrP alt etter hvilke kjernesaker jeg har valgt som tema. Jeg synes det er vanskelig i år. Jeg er egentlig en Høyrevelger, men lurer på om miniputt partiet KRF skal få min stemme i år. Litt fordi jeg ser at vi trenger en endring når det kommer til fødselspermisjon og familiepolitikk. En stemme til KRF er også en stemme til Høyre, men jeg tenker at flere krfere gir mer gjennomslag for deres familiepolitikk.

Jeg skal stemme SP fordi det er de som jeg er mest enig i for denne gang! :)

Stemmer Rødt. De har den mest rettferdige politikken. Pluss mindre skatt for de som tjener under 600.000, litt mer (12.000isj) for de mellom 600k og 1 mill, og mye høyere skatt for de aller rikeste. De ønsker gratis tannhelse, noe jeg støtter 100 %. Og de har en helhetlig politikk i motsetning til Mdg f.eks, som kjører kun på en sak. Jeg tror venstresida trenger et sterkt Rødt for å holde Ap på venstrefløyen. Ap i dag er ikke veldig ulikt Høyre, hvis man ser på hva de stemmer likt på på tinget. Rødt er mot krig, for klima, men mer balansert enn mdg, for å utjevne forskjellene i samfunnet, mot sosial dumping. Presser også på for at f.eks helsefagarbeidere skal få faste stillinger. Også for sekstimersdag. Det har jeg stor tro på. Har mange argumenter for at Rødt er partiet for meg. Føler det endelig er blitt stuerent å si at man stemmer på Rødt. Før hylte folk om kommunist, viste til Mao, Stalin osv. Det blir like dumt som å kalle Høyrefolk og FRP for nazister og at de støtter 22.juli.

Stemmer Rødt. De har den mest rettferdige politikken. Pluss mindre skatt for de som tjener under 600.000, litt mer (12.000isj) for de mellom 600k og 1 mill, og mye høyere skatt for de aller rikeste. De ønsker gratis tannhelse, noe jeg støtter 100 %. Og de har en helhetlig politikk i motsetning til Mdg f.eks, som kjører kun på en sak. Jeg tror venstresida trenger et sterkt Rødt for å holde Ap på venstrefløyen. Ap i dag er ikke veldig ulikt Høyre, hvis man ser på hva de stemmer likt på på tinget. Rødt er mot krig, for klima, men mer balansert enn mdg, for å utjevne forskjellene i samfunnet, mot sosial dumping. Presser også på for at f.eks helsefagarbeidere skal få faste stillinger. Også for sekstimersdag. Det har jeg stor tro på. Har mange argumenter for at Rødt er partiet for meg. Føler det endelig er blitt stuerent å si at man stemmer på Rødt. Før hylte folk om kommunist, viste til Mao, Stalin osv. Det blir like dumt som å kalle Høyrefolk og FRP for nazister og at de støtter 22.juli.
Hvordan fungerer det med 6timers dager? :)

SV eller mdg her.

For meg er det veldig viktig med god miljøpolitikk, slik at barna mine har mulighet til å ha en god fremtid.

Det er også viktig å utjevne forskjeller i samfunnet slik at ikke noen få blir veldig rike, og mange ender opp med å bli fattige. Vi må hjelpe de som trenger å hjelpes.

Akkurat nå synes jeg også det er viktig med god barselpolitikk.

Jeg vil også stemme på noen som jobber for bedre rettigheter for dyr og som vil senke det enorme forbruket av kjøtt.

Lurer også på å stemme rødt. Er enig i veldig mye de kjemper for. Lurte først på å stemme KRF pga kontantstøtten osv, men det er så mye annet i politikken deres som skurrer helt hos meg :hilarious:
Sa til mannen at det er vel litt fyfy å stemme rødt, det er jo kommunistpartiet :hilarious:

Back
Topp