Hva skal man stemme på?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Hva skal dere stemme på og hvorfor? Jeg synes det er vanskelig i år :p Kom gjerne med noen gode argumenter for «ditt» parti!

Vurderte faktisk ganske sterkt å stemme mdg på grunnlag av at mange frp-politikere misliker mdg. Og jeg er nok ikke noe fan av frp..

Valgomatene sier jeg må stemme Senterpartiet eller arb.parti . Jeg eg fortsatt lost

Har ingen anelse om hva som er mitt parti :bag:
Hvert valg er forvirringa like stor.

kommunevalget er lettere synes jeg.
Når vi skal skifte regjering blir alt så veldig dramatisk i media.

Jeg vet ærlig talt ikke i år. Regjeringen som sitter har, inntil nylig, gjort en god jobb med pandemien og tror ikke noen andre ville gjort det bedre eller så veldig annerledes. Men så ønsker jeg en annen kurs enn Høyre. Så er det de andre partiene da, som lover en del som de åpenbart ikke kan/vil holde. Og så er det noen sånne kjernesaker for meg som har dukket opp i år, som gjør det ekstra vanskelig å velge eller stemme slik jeg pleier. Vurderte å stemme blankt for første gang noen sinne.

SV. Hvorfor? Fordi de fører den politikken som resonnerer mest hos meg.

Vurderte faktisk ganske sterkt å stemme mdg på grunnlag av at mange frp-politikere misliker mdg. Og jeg er nok ikke noe fan av frp..

Beste argumentet :hilarious: stemme på fiendene til partiet man liker minst!

Jeg vet ærlig talt ikke i år. Regjeringen som sitter har, inntil nylig, gjort en god jobb med pandemien og tror ikke noen andre ville gjort det bedre eller så veldig annerledes. Men så ønsker jeg en annen kurs enn Høyre. Så er det de andre partiene da, som lover en del som de åpenbart ikke kan/vil holde. Og så er det noen sånne kjernesaker for meg som har dukket opp i år, som gjør det ekstra vanskelig å velge eller stemme slik jeg pleier. Vurderte å stemme blankt for første gang noen sinne.

Samme her -vurdert blankt for første gang :o men vil helst stemme på et parti!

Blir KrF bl.a. pga familiepolitikk. Veldig for valgfrihet for familiene, kontantstøtten osv. Synes også de har gode kjerneverdier jeg vil ha med videre.

Stemmer tradisjonelt SV, men har fått opp SP i alle valgomater så langt. Det er egentlig ingen partier som skiller seg ut i et positivt lys føler jeg..

Blir KrF bl.a. pga familiepolitikk. Veldig for valgfrihet for familiene, kontantstøtten osv. Synes også de har gode kjerneverdier jeg vil ha med videre.

Jeg får opp KrF når jeg tar valgomater.. kjenner ikke så mye til de utenom familiepolitikk og tror det er mye der jeg er enig i (som kontant støtte). Hva står de for mer?

Jeg tenker det første spørsmålet du må stille deg selv er om du enten vil:
A) ha en så stor stat som mulig med så mange velferdsgoder som mulig og betale en god del skatt for det, eller;
B) betale mindre skatt, men ha færre velferdsgoder fra det offentlige

når du har valgt enten venstre- eller høyresiden, så kan du ta et valg blant partiene på «din» side basert på hva som er dine kjernesaker. Og derfor er det litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt, for mine fanesaker er ikke nødvendigvis dine :)

Jeg får opp KrF når jeg tar valgomater.. kjenner ikke så mye til de utenom familiepolitikk og tror det er mye der jeg er enig i (som kontant støtte). Hva står de for mer?

At kvinner ikke skal ha fri rett til abort, og at "homoterapi" er helt greit så lenge vedkommende er over 18 f.eks. KrF er absolutt det beste partiet med tanke på familiepolitikk (kontantstøtte, fri fordeling av permisjon osv), men så lenge de står for slike ting som nevnt ovenfor, kommer de aldri til å få min stemme.

At kvinner ikke skal ha fri rett til abort, og at "homoterapi" er helt greit så lenge vedkommende er over 18 f.eks. KrF er absolutt det beste partiet med tanke på familiepolitikk (kontantstøtte, fri fordeling av permisjon osv), men så lenge de står for slike ting som nevnt ovenfor, kommer de aldri til å få min stemme.

Ingen abort at all? De vil vel neppe få med noen på å gå tilbake i abortloven?

Valgomatene sier SV, Rødt og MDG på meg.
Jeg er mot sentralisering, mot privatisering, antikapitalist, antirasist, for likestilling, og opptatt av å ta vare på jorda vår og alle levende skapninger som bor her, både mennesker og dyr. Jeg er bekymret for framtida, og føler at vi må satse litt ordentlig nå for å bremse klimakrisen. Jeg blir direkte forbannet når jeg leser om lokalsykehus som blir lagt ned i øst og vest, og at helseforetakene som blir igjen skal drives som om de var store private bedrifter der tall og økonomi er det viktigste, ikke menneskene som bruker dem eller jobber der.

En ting er å argumentere for eget parti, noe annet er å nedsnakke andre partier, det er en god ting å unngå her for å få en fin dialog.. Tror du må lese litt mer på det med homoterapi hvis du skal uttale deg om det også. Tanken er ikke at hvem som helst kan "sendes" på slikt feks.. Uansett. Jeg ønsker ikke å diskutere her, men synes det er fint om man kan uttale seg om "eget" parti uten å skrive om dem man ikke er enige i. Kunne skrevet mye negativt om SV, men skal la være det.

Back
Topp