Hva sier barnes navn...

Greven av gral

Forumet er livet
VIP
http://www.abcnyheter.no/livet/2013/05/20/dette-sier-barnets-navn-om-deg

"
Er du 19 år og frisørlærling, vurderer du kanskje ikke de samme navnene som en administrerende direktør på 40.
– Det er ingen tvil om at navnet du velger, har sammenheng med hvilken sosial identitet eller livsstil du har. Også faktorer som alder og utdanning har betydning for navnevalget. Det er ikke slik at alle som har en viss utdanning velger samme type navn, men det finnes tydelige fellestrekk, sier Aldrin"

Mine barn heter Christopher Robin, Ole Alexander og Erle Kristine. Hva kan dere lese om meg ut i fra disse navnene. Hva slags sosial identitet og livsstil og utdannelse tror dere jeg har?

Jeg tenker at du har kanskje lest en del barnebøker? :D Fine navn, men slike syns jeg er ganske vanlige. Bruker dere begge navnene på alle ungene i det daglige? I såfall tenker jeg at det kanskje skal være litt fint, at det er viktig for dere, og dermed at du/dere har vokst opp i en litt privilegert familie?

Jeg syns mye av det som stod i den artikkelen der var litt vel konkret, litt som å lese stjernetegn. Men jeg tenker jo mitt om navnevalg, og syns det er spennende å høre hvilke navn folk ender med å velge, og sammenligner gjerne dette med hvilken stil jeg trodde de kom til å velge. Jeg merker i alle fall at jentene jeg gikk i klasse med som fikk barn tidlig, har valgt jentenavn som er både lange og veldig feminine/pyntede.

Er vel ikke enige i at Oliver er så urbant og at mamman til Celine trener 5 dager i uka mens hun var gravid.. men en morsom artikken..

Jeg er den æ ø å er uaktuelt kategorien..

Med deg og dine barn trenker jeg først og fremst på om du/dere bruker begge navnene. Gjør dere det, tenker jeg at Dere liker oppmerksomhet og har stor omgangskrets..

I daglig tale bruker vi Christopher, men ungene i gata og på skolen bruker Christopher Robin. Ole Alexander bruker vi begge navnene og siste blir vel Erle til hverdags :)

Jeg syns sånne artikkler er litt spennende og det blir enda mer spennende å se hva folk egentlig tenker. Stemmer dette?
oppdaterer i morgen, litt om sosial status :)

Hmm, vanskelig å svare på. Syns dei navna er så ulike at det kan passe litt her og der. Men, tippar at om begge navna brukes så har familien grei økonomi, likar å skille seg ut og du har ein bachelor eller mindre utdanning:) ?
Får me vite svaret tru?

Jeg synes barna til barna reflekterer mye av personligheten til foreldrene, spesielt mødre. Men jeg er ikke helt enig i alt det som står der ift de navnene som er valgt ut.

Tja, da er jeg spent på hva folk tenker om meg hehe

Bjørn Ove (begge navnene brukes)
Anita Simonetthe (Anita til hverdags)
Rolf Anker (begge navnene brukes)

Tja, da er jeg spent på hva folk tenker om meg hehe

Bjørn Ove (begge navnene brukes)
Anita Simonetthe (Anita til hverdags)
Rolf Anker (begge navnene brukes)
Flere måter å si Anita på da. Men både Bjørn og Ove er bonde navn for meg

Anita med trykk på I (til den trønderske familiens store fortvilelse)

:) da er vi enige om hva som er penest :)

Hehe, tror det kommer litt an på hva man er vant med, jeg hadde knapt hørt Annitta før jeg giftet meg med en trønder, og hans familie har kranglet i snart 9 år over hva hun faktisk heter hehe, heldigvis er han enig med meg.

Jeg er verken trendy og urban eller verdensvant og bereist, så der bommet de litt :P
(eller var det meg?? :P)

Nja...
Mye kombinasjon - vi valgte bevisst et navn som ikke inneholdt særnorske bokstaver, som ikke befant seg på verken topp 10-lista og helst ikke på topp 40-lista heller, og som fungerer på flere språk - samtidig som det er et godt, historisk navn med litt "tyngde".
Så FORFERDELIG verdensvante er vi ikke, men vi bruker mye engelsk, og har ikke noe særlig nasjonalromantisk syn på det "typisk norske".
Begge to var over 30 og med en viss utdannelse bak seg - og ja, vi har forventninger til Jr., men ikke nødvendigvis som CEO eller artist. ;)

Hehe, tror det kommer litt an på hva man er vant med, jeg hadde knapt hørt Annitta før jeg giftet meg med en trønder, og hans familie har kranglet i snart 9 år over hva hun faktisk heter hehe, heldigvis er han enig med meg.

Du sier noe der, jeg var ikke klar over at man kunne uttale Anita på mer enn én måte.

Back
Topp