Hva savnet du av utstyr med førstemann?

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Og hva fikk du ikke bruk for? Kjøpte du noe annerledes til den/de neste?
 
Fikk ikke bruk for;
- flasker (fullammet og han nektet flaske)
- smokker (tok aldri smokk)
- 10000 klær (strømpebukse/body holder de første 3-5 mnd)
- babyhånduker (vi brukte våre egne og var som regel i bad/dusj sammen)
- vugge/krybbe i stua (endte opp i babynest i sofaen sammen med oss så vi alle fikk sovet litt )

Sikkert mye mer :p
Har i alle fall lært at man ikke trenger så MYE av alt. Det holder med basics (en til hver dag i uken) de første månedene, og ungen bryr seg fint lite hvordan merke ting er og hvordan det ser ut.



Med nestemann skal jeg;
- Kjøpe et XL babynest som vi kan bruke lengere
- Kjøpe en til easygrow vårpose så vi kan ha en i bilen og en i vogna
- slappe mer av og tenke på at jeg har så si alt jeg trenger fra før
- Kjøpe det jeg trenger fra Finn.no! Gjenbruk er gull ;)
 
Savnet vel ikke noe igrunn.

Med 4 barn har jeg erfart litt som ikke kom til nytte/unødvendig:

Vugge
Babyneste
Bleiebøtte
Bukser og gensere - ikke hatt behov for det før de kan krype/gå
Kjoler (ja det er søtt, men lite praktisk)
Bilstolpose
Mikrosterilisator

"Problemet" med slike tråder er at folk har ulike behov, noen synes babynest er et must, andre ikke. Mye sikkert noen andre har nytte av, men jeg hadde ikke det behovet for/fant andre løsninger som fungerte bedre for meg. :)
 
Savnet:
  • Bilstoladapter til vogna
  • Bærejakke med mulighet for ryggbæring
  • Lekegrind (men det kjøpte vi sånn 3-4 uker etter fødsel)
Fikk ikke bruk for:
  • Diverse ammeputer vi hadde arvet (kunne bare bruke cosi fix)
  • Vugge
  • Collegegensere (før ett år)
  • Bukser med fot (falt bare av)
  • Hettejakker
  • Sete til tripptrappen (brukt lite, men tenker det er mer aktuelt når man har en fra før, så beholder til neste)
  • Bæresele fra ergobaby original (ikke noen god sele for oss) og jeg likte best sjal. Mannen lærte også sjal etterhvert og synes det var like lett som sele.
  • Vanlig body til under 4 mnd, foretrekker omslagsbody i den alderen.
Ellers har vi hatt ganske mye diverse utstyr og sett nytte i mye. Vi har ikke hatt babynest eller bleiebøtte og heller aldri savnet det. Vi lagde bedside av sprinkelsenga selv om den på øverste hakk ikke er laget for å monteres uten én langside oppe. Hvis noen er interessert kan man søke på ikea bedside hack for å finne ulike løsninger på det problemet. Var dog mest samsoving de første månedene men likte å ha seng ved siden av så han ikke ville rulle ut.

Til neste barn vil jeg skaffe det som står under savnet og også prøve tøybleier. Hvertfall fra 3 mnd. Hadde tenkt det til han vi har, men siden vi slet sånn med amming og jeg var utslitt lenge etter fødsel prioriterte jeg det bort. Kommer også til å kjøpe EC-potte til nestemann og kanskje noe annet stæsj innenfor den kategorien. Men det utstyret er vel for spesielt interesserte :hilarious:
 
Savna Stokke new born sete. Kjøpte ikke det til nr 2 heller:p Hadde bæresjal til nr 1 som var helt bortkasta, men en life saver med nr 2. Ellers helt latterlig mye uteklær til en baby. Pent brukt for å si det sånn.
 
Savnet bilstol pose og dobbbel elektrisk pumpe (ble pumpemamma). Pumpen ble kjøpt inn på sykehus apoteket og bilstol posen kjøpte jeg på salg etter 1 mnd.

hadde kjøpt inn altfor mye tøy og tenkt på utseende mer enn hva som er praktisk og komfortabelt for babyen (tror det er en generell feil mange førstegangs mødre gjør).

Hadde ergobaby 360 med spedbarns innlegg til nr 1. Den ble mye brukt, men synes innlegget var upraktisk og selen litt klumpete. Når nr 2 kom hadde det kommet modeller uten spedbarns innlegg og litt mindre klumpete. Byttet den derfor ut med en ergobaby adapt.
Nr 1 var flaske barn og det ble nr 2 også. Når nr 2 kom hadde babybrezza kommet for salg i Norge så da kjøpte vi den. Det har vært et av de beste kjøpene vi har gjort.

Ellers brukte vi det vi hadde kjøpt inn til nr 2 og 3.
 
Savna ei skikkelig vugge til førstemann (brukte en vippestol som kunne gjøres om til vugge, men ble fort for liten). Kjøpte derfor det til lillebror, som nekter å sove særlig i den. :hilarious:

Ellers savnet jeg ei sele som var mer babyvennlig, så kjøpte ergobaby embrace.

Savna nyfødtsete til Stokkestolen, kjøpte det til lillebror og har brukt det mye de siste ukene.
 
Savna: nyfødtsete til tripp trapp
Babynest
Skikkelig moderne vognpose til vinteren (hadde en gammel en som var gøy for nostalgien, men kald og upraktisk).

Har hatt lite som har vært veldig unødvendig. Kanskje ammeputa og bobledress til baby når man har skikkelig pose til vogn og bilstol.
 
Last edited:
Var ganske lite jeg savnet med største, vi traff relativt greit. Brukte ikke vogn. Brukte flasker og smokk litt i starten. Lillebror er en lik type, liker å bli bært, sover på puppen eller i bæresele så «annen» soveplass på dagtid eller vogn trengs ikke. Ikke trengt smokk eller flaske overhodet siden ammingen gikk lekende lett.

eller jo, en ting, bærejakke! Savnet det ikke med første, men siden jeg måtte ut mer i all slags vær med minste var bærejakke virkelig gull gjennom høsten og vinteren, og nå som han bæres mest på rygg er jeg glad jeg kjøpte ordentlig med mulighet til det med en gang. Veldig godt på sure dager å slippe tykke klær :)
 
Støtter det med at hva man trenger/liker er veldig individuelt. Så ikke kjøp inn noe bare fordi noen andre mener det var et absolutt must - like mange mener nok det er helt unødvendig. Jeg og en venninne som fikk barn samtidig hadde helt fullstendig ulike oppfatninger av hva som var et must eller ei.

Min lærdom var å kjøpe etter behov. Når det gjelder utstyr du er usikker på om er kjekt å ha eller ikke, se om du får lånt og prøvd før du kjøper.

Vi hadde SÅ mye klær vi aldri fikk brukt... Han vokste veldig sakte i begynnelsen, så de fine ullklærene i str 68 var ikke passelig før midt på sommeren, når det var 30 grader og hetebølge og alt for varmt med tykk ulldress...

Vi hadde også masse over-hodet-bodyer som aldri ble brukt, da han hatet dypt, intenst og inderlig å få ting tredd over hodet, så vi brukte bare omslagsbodyer. Samme med buker med fot - de var helt håpløst å ta på og få til å holde seg på, han hatet dem, og i tillegg gjorde de det vanskelig siden man ble mer avhengig av at lengden passet i forhold til vekten på baby.

Vi har både en caboo close og en ergobaby 360 - og ingen av delene ble brukt mer enn kanskje tre-fire ganger. Fullstendig panikksprelling og hyling - og påvølgende stress-gulping - hver gang vi prøvde, så det bare ga vi opp...
 
Fikk ikke bruk for:

- Brystpumpe
- Flasker
- Babynest
- Bleiebøtte
- Sprinkelseng. Ble aldri brukt og når barnet endelig flyttet over til egen seng gikk vi rett over til juniorseng.

Savnet:
- Lekegrind og/eller vippestol.
- En sportsvogn der sittedelen kunne snus fra ca 6-12 mnd.

Ellers tror jeg vi traff sånn noenlunde :)
 
Savnet:
- Tripp trapp med babysetet (fikk til jul da hun var 4 mnd korrigert)
- Bed side (så kjøpte etterhvert)
- Små nok strømpebukser
- Vogn med vendbar sittedel (byttet derav vogn)

Brukte ikke:
- Tykke bukser, gensere og lignende
- Kjoler frem til hun gikk
- Babygrind
- Lekematte (ikke tålmodighet)
- Flasker mm
- Dyne
- Sprinkelseng (minimalt brukt)

Vil ha til neste:
- Strømpebukser i minste størrelsen
- Et bedre sjal
- Vårpose
 
Kjøpte bæresele (360 med regntrekk ), men brukte den ikke før vi skulle til syden når han var 9 mnd og brukte den bare på flyplassen. Hadde det ikke vært for den turen hadde den aldri blitt brukt.
 
Kjøpte bæresele (360 med regntrekk ), men brukte den ikke før vi skulle til syden når han var 9 mnd og brukte den bare på flyplassen. Hadde det ikke vært for den turen hadde den aldri blitt brukt.
Vi brukte vår ergobaby adapt nærmest 24/7 (føltes slik ut) fra hun var 1-2 mnd korrigert (4-5 mnd) og til hun var over året. Hadde ikke overlevd uten..
 
En ting jeg ikke visste jeg savnet til storebror, før jeg kjøpte det til lillebror nå: easygrow minimizer (eller annet innlegg til sportsdelen, er sikkert flere bra typer).
 
Vi brukte vår ergobaby adapt nærmest 24/7 (føltes slik ut) fra hun var 1-2 mnd korrigert (4-5 mnd) og til hun var over året. Hadde ikke overlevd uten..
Hehe ja merkelig hvor noe er helt essensielt for noen mens ikke for andre :)
 
Savnet:
God babycall (dette etter vi flytta til hus da frøkna var 8mnd)
Pumpe


brukte ikke:
Strømpebukser
Smokker/flasker
Kjoler
Bamsedresser/fleeceklær

skal ha til neste:
God babycall
Babynest
Bedsidecrib
Elastisk bæresjal
Pumpe
God, stor lekematte
 
Last edited:
Savnet:
God babycall (dette etter vi flytta til hus da frøkna var 8mnd)
Pumpe


brukte ikke:
Strømpebukser
Smokker/flasker
Kjoler
Bamsedresser/fleeceklær

skal ha til neste:
God babycall
Babynest
Bedsidecrib
Elastisk bæresjal
Pumpe
God, stor lekematte

De bamsedressene gledet jeg meg skikkelig til å bruke... Prøvde på den ene én gang og det var det :p Passet ikke oss..
 
Back
Topp