Hva om.....

Heidi Elin

Flørter med forumet
Vi vil helst ikke snakke om det. Ikke tenke det engang...
Men av og til må man ta opp ting, selv om det er vanskelig. Hva om du/dere kom ut for en ulykke/sykdom og barnet ble foreldreløst.

Har du tenkt igjennom situasjonen?
Har du tenkt på hvem du/dere helst ønsket skulle få omsorgen?

Ta gjerne kontakt per mail: heidi.elin@babyverden.no, eller skriv ned dine refleksjoner i tråden. Innspill i tråden kan bli brukt til artikkel på forsiden på Babyverden, men da uten å skrive hvem som mener hva.
Per mail kan du også være anonym, om du ønsker.

I artikkelen vil jeg også ta opp bruk av viljeserklæringer.

Med vennlig hilsen
Heidi Elin Nupen
Redaktør
Babyverden

Jeg har ikke tenkt over det i detalj eller gjort klart noe.
Men jeg har tenkt over og diskutert med sambo hvor godt det er å vite at dersom vi begge skulle falle fra, er det faktisk tre par besteforeldre (jeg har skilte foreldre) som jeg vet gladelig ville ha tatt henne imot. De er alle unge og fantastiske folk. Og dersom det av en eller annen grunn ikke hadde gått det heller, er jeg også veldig sikker på at sambo sin storebror og forloveden hans ville ha tatt henne til seg.
Det er ikke dumt å gjøre klart noe mer formelt enn som så, spesielt om man faktisk ikke har så mange som vil ha jobben, men for oss holder det med den tryggheten at vi vet at hun blir tatt vare på uansett, og hun vil ha en stor familie selv uten oss.

Jeg har tenkt ofte på akkurat dette, og har tenkt å skrive ned ett "testamente" på hva jeg ønsker. Grunnen til at jeg har tenkt mye på dette er fordi jeg ikke er sammen med barnefaren. Jeg møtte min nåværende samboer da datra mi bare var 1 år, og nå nærmer hun seg 7. Så  for hun har alltid samboeren min vært mer en pappa for hun enn den virkelige pappaen. Hun er hos barnefar annenhver helg men hun trives ikke der, og gråter og gruer seg hver gang hun skal dit. En natt godtar hun, men som regel må hun være der to siden barnefar står på sitt ang hva han har krav på av samvær. men mer enn 2 netter er uaktuelt for hun.

Så da tenker jeg; Hva om jeg skulle falle bort, da er det logiske at hun må flytte dit. hvordan livskvalitet får hun da, når hun blir tvunget til å bo der hun ikke har lyst til å være annenhver helg engang?!

Mitt ønske hvis jeg faller bort er at hun skal få bli boende i det som er hjemmet hennes sammen med stefaren sin og lillesøstra som vi venter til våren. Hun vet ikke om ett liv uten han. Om hun itillegg skal bli dratt bort fra det trygge hjemmet sitt hvor hun stortrives rett etter mamman sin bortgang blir for mye for hun. Da har hun ikke bare mistet mamman sin, men hjemmet sitt og stefaren sin også som bestandig har vært i livet hennes. Da mister hun alle de trygge rammene vi har bygget opp for hun.

Nå begynner hun å bli så stor så jeg håper at "rettsvesenet" legger stor vekt på hennes ønsker ang bosted og samvær. Jeg føler jeg ikke kan dø for da må hun sannsynligvis flytte til ett sted hun ikke trives. Samboeren min er også redd for at noe skal skje med meg for da sitter han igjen og kanskje må gi slipp på stedatra si, og "tvinge" hun til å bo hos den virkelige faren.

Datra mi har heller ikke noe spesielt kontakt med familie på barnefar sin side, mens hun stortrives sammen med tanter, onkeler, besteforeldre, oldeforeldre osv på min side. Disse er jeg redd hun skal få minimalt kontakt med om hun blir nødt til å flytte til bf. Så jeg føler egentlig at hun vil miste alt det hun har nå om jeg skulle dø.

I "testamentet" mitt skal det stå at jeg ønsker datra mi skal bli boende hos sin stefar på grunnlag av det jeg har skrevet i dette innlegget. Og om både jeg og stefaren faller bort ønsker jeg hun og lillesøsteren skal bo hos sin mormor eller tante. Siden de får forskjellige fedre er sjansen stor for at de blir splittet, og det er  noe jeg absolutt ikke vil. Det er traumatisk å miste sine to nærmeste, om man ikke skal miste sin søster også.

Jeg håper jeg kan leve til barna blir voksne så dette aldri blir en realitet!
Men ved å ha skrevet ett testamente har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for at barna mine skal ha det godt selv etter min bortgang.

Ja, tenker masse på det!
Og vi skal skrive testamente, og mine foreldre skal ta over omsorgen for barnet/barna om noko skulle skje.

Fadderene til barna vil få omsorgsretten, derson vi skulle falle fra.

Jupp:-) det er store søstera mi som skal få omsorgsretten, dersom vi skulle dø..

å det er et valg som jeg er veldig fornøyd med..

det er ingen andre enn søstera , som kommer til å elske han like høyt som jeg og samboern min:-)

Ja, har tenkt på det. Mora mi får omsorgen for ungen min hvis vi dør[:)] 

Ja, jeg har tenkt på det. Siden jeg ikke er sammen med BF, og vi har delt ansvar, er det beklageligvis en "selvfølge" at han skulle overtatt omsorgen for ham om jeg skulle dø.
Hadde jeg fått bestemme hadde foreldrene til min nye samboer tatt over.

Jeg har tenkt masse på dette.
Lillebroren min på 24 og en av min og samboers beste kamerater er faddere.
Det naturlige er at mamma og pappa får omsorgen, da de fortsatt er unge og klarer å følge opp.
Foreldrene til sambo er 20 år eldre og har ikke like mye å bidra med.
Det er ingen andre jeg vil at skal ha ansvaret enn min egen mor og far, og jeg vet at fra deres ståsted så er det heller ikke aktuelt å gi fra seg barnebarnet på den måten.

Jepp! Har alt "planlagt" for å si det sånn.

Vi har avtalt, og informert pårørende, om hvor vi skal gravlegges, og hvor Eline skal bo i så tilfelle. Vi har selvfølgelig spurt dem først, og de sa ja med en gang. Vet at de vi har valgt vil gi Eline en harmonisk, trygg, sikker og kjærlighetsfylt oppvekst.

Vi har snakket om det, og vi har også snakket med de vi ønsker skal ta over omsorgen for barna våre. De har sagt ja til dette, så vi har nå både avtalt hvem som skal ha midlertidig og hvem som etterhvert skal ha full omsorg for barna. [:)]
Det eneste vi mangler er å få skrevet det ned med alle underskriftene til de involverte..

Ja, det har jeg tenkt på og skal også sette opp testamente snart.

Om jeg faller fra er det min mor og far som skal ha omsorgen for gullungen, siden vi har minimalt med bf og gjøre av gode grunner. Mamma å pappa sa selvfølgelig ja, og de sa også at noe annet ville vært uaktuelt for dem også, siden de blir hans nærmeste familie. Og gudmora hans som også er min bestevenninne skal stå på valg nr 2, har ikke spurt henne om det da, men jeg er nesten sikker på at hun vil si ja.

Ja vi har snakket om det , syns det er et vanskkelig tema men VELDIG viktig å ha svart på kvitt hvem barna skal bo hos.

På jobben min er det ei jente som har blitt skilt fra sine 2 søsken etter begge foreldrenes død (ingen av søkenene bor sammen [:(]).

Vi ønsker at besteforeldrene skal få barna men vet ikke om det blir mormor og morfar eller farmor og farfar [:)] .......

ja, det har jeg tenkt på.
1 valget er mine foreldre.
2 valget er gudmora og hennes mann.

Hvis bare jeg dør, så får pappan barna etter min vilje.. Hvis begge dør så vil jeg at bestevenninna mi og samboeren skal få muligheten til å være foreldrene deres..

Ja, min bror er eneste slektning utenom bestemor og farfar, og han er fadder til de begge.

Han har ingen barn selv, men 2 bonusbarn og en super samboer.. [:D] Hennes sønn og min
yngste datter er født samme dag, og går i samme bhg.

Vi har ikke skrevet dette noen sted, men regner med dette er automatisk.. siden han både
er bror og fadder. Foreldrene våre er for gamle for en 3 åring! [X(]

Jeg har tenkt en hel del på det, siden jeg er singelmamma.

Heldigvis har Jr. en far som stiller opp og har et godt forhold til sønnen, så i første omgang vil han havne hos pappa og bonusmamma og få det godt der.
Dersom faren skulle bli singel eller av andre årsaker finne det vanskelig å være 100% forelder, vet jeg at familien min ville stille opp enten som avlastningsfamilie eller som fosterfamilie.
Mamma og pappa er for gamle, men jeg og lillesøster'n avtalte for lenge siden at dersom noe skulle skje med oss (meg og faren til Jr.) så ville hun overta omsorgen.
Hun har en datter som er to år yngre enn Jr., en fantastisk forlovede og god plass i hus på landet, og jeg kunne ikke ønsket meg et bedre alternativ for gutten min. [:)]

Så lenge faren til G er i live og frisk har jeg ikke følt behov for å sette opp et testamente med mine ønsker, men skulle situasjonen endre seg vil jeg opprette et testamente hvor jeg gjør det klart at jeg ønsker at søsteren min skal få overta foreldreansvaret.

Foreldrene mine (og farmoren hans) vil alltid stille opp for ham, men er rett og slett for gamle for å ta seg av et så lite barn på fulltid.

Ja, vi har snakket og diskutert - og det kommer i testamentet vårt som blir endelig i sommer

har ikke tenkt så mye på det. men den eneste som jeg ville sendtr barna mine til pappa. søstra mi er for lita, mamma, broren min og broren til sambo, har ikke orden på livet sitt så de er også uaktuelle. mine svigerforledre, er jeg usikker på. da jeg har sett at de ikke tar sikkerheten til barna helt alvorlig, og da mener jeg at det ikke hadde vært forsvarlig i latt de hatt barna.

men det er ei veninne av meg, og et vennepar av sambo som jeg mener hadde vært perfekt for barna våre om noe skulle skjedd meg og sambo.

Ja,vi har en signert viljeserklering om hvem som skal ha våre barn om noe skal hende oss. Et "krav" var jo at begge ungene skal få være sammen. Så her er det min storebror som får barna om det utenkelige skal hende. Han er gift og har tre unger selv ,men hans barn er på alder med eldstemannen vår.(Vår eldste er 17,5 år - min bror har en på 20 ,en på 16 og ei på 12) Han og hans kone er både økonomisk og fysisk i stand til å ta våre barn, og bikkja vår(Ja,vi tok med omsorgen for bikkja også[:)].)

Back
Topp