Hva mener dere om "trøstepresang"?

jeg kommer nok til å si akkurat hva jeg mener om noen av mine barn forteller meg at jeg ikke skal gi gaver til barnebarna mine når jeg ønsker det [;)]

ORIGINAL: Dråpe

Jeg syns det er greit hvis søskenet er sånn 1-3 år gammelt. Da skjønner de ikke hvorfor de ikke får gave, og jeg tror ikke de klarer å forstå at deres dag kommer senere hvor de får gaver... Men mener da bare en liten ting, ikke noe som overskygger bursdagsbarnets pakker. 

Signerer denne!

på bursdager så synes jeg det blir litt spesielt (aldri opplevd det).
Men når man blir storesøsken så synes jeg det er greit at noen kommer med storesøskengave slik at det ikke blir mer sjalusi enn nødvendig...

ORIGINAL: marmis

Jeg syns det er greit hvis søskenet er sånn 1-3 år gammelt. Da skjønner de ikke hvorfor de ikke får gave, og jeg tror ikke de klarer å forstå at deres dag kommer senere hvor de får gaver... Men mener da bare en liten ting, ikke noe som overskygger bursdagsbarnets pakker. 

Signerer denne!

Jupp helt enig.. Etter det forstår de, og ting blir enklere.

Stor eller liten gave.. De har jo ikke begrep på penger når de er så små.. Et maleskrin kan være like stas som en dyr bilbane.

Men mannen min er heldigvis også helt imot det, så vi (han) skal nok få gitt beskjed når tiden nærmer seg. [;)] Og satser på vi får ordlagt oss på en fin måte.

En uting, man bør da lære barnet om hvordan ting her. Hvorfor ta den lettvindte løsningen for å slippe og takle et problem selv...

svigermor sender alltid pakke til begge to når en av dem har bursdag, men hun bor så langt unna, vi sees bare en gang i året, så jeg synes det er helt greit med et lite gavedryss til hele familien da.[:D]

til mine egne foreldre sa jeg tidlig ifra om at det ikke var nødvendig med "trøstepresanger", og de var forsåvidt enige i det.

alle kan ikke få alt bestandig, sånn er det bare. kanskje de lærer å unne andre noe, istedet for å misunne.  

ORIGINAL: *Schmoopy*

En uting, man bør da lære barnet om hvordan ting her. Hvorfor ta den lettvindte løsningen for å slippe og takle et problem selv...

Hahahahahaahahaha!! Godt du VET da.. Så slipper alle å forklare for deg.. [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

jeg er helt enig med deg! hadde sagt det rett ut jeg... bare si at du vil ikke virke utakknemlig men det er en radisjon du ikke er vandt til og vil at fokuset skal være på den som har bursdag...

Det er en ting jeg overhodet ikke gidder å henge meg oppi. Svigermor kommer alltid med gave til begge ungene når en av de har bursdag, den som har bursdag får ei dyrere gave, mens den andre får en liten ting. Syns det bare er koselig jeg :)

Nødvendig - nei, koselig - ja :)

Jeg tror ikke jeg synes noe om det.. ideen er jo god for vi vil jo lære barna våre at man ikke skal la et hjerte stå igjen, men man skal få ha bursdagen sin i fred.. Eller gi en mindre ting til den som ikke har bursdag er vel et alternativ.. hmm jeg vet faktisk ikke [8|]

Gutten vår fikk presanger nå da vi fikk jenta vår fordi at han ikke skulle føle seg utenfor, men jeg håper ikke det fortsetter til bursdagene deres. For de kan ikke alltid få noe når noen andre får noe. Da vil ikke brusdagen bli noe spesielt.
Og om en skal ha den filosofien må alle få gaver når noen har bursdag og det blir jo helt feil...[&:]

Vi gjorde d samme til mine søskenbarn før men slutta for et år siden eller noe[;)]
Syns det var fint, de skjønte jo det ikke var deres dag men er ikke lett å se at søskene får masse pakker å ikke du..

Jeg er enig med deg TS.

Er jo litt synd på den som har bursdag også, og liksom skal være litt unik den dagen. Og så skal plutselig alle andre barna også få noen gaver...

Jeg tror jeg ville sagt det rett ut jeg, at barn må takle å se at andre får noe uten at de får, og at de ikke skal komme med trøstepresanger til mine barn - jeg ville nemlig ikke likt det

Sign.

ORIGINAL: hissigproppen

Jeg syns det er rart å liksom gi gave til den som ikke har bursdag. Da faller litt av stasen bort fra den som faktisk har bursdag hvis "alle" får gave, og den som ikke har bursdag lærer ikke at de faktisk ikke skal få gave når andre har bursdag.

Bare å si det rett ut, og gjerne si du ikke mener å være utakknemlig, men det ikke er en tradisjon du er vant med.

Enig. Bursdag er for den det gjelder

Back
Topp