Hva mener dere om "trøstepresang"?

Lisemor_

Forumet er livet
Min svoger og svigerinne har 3 barn, og hver gang en av de har bursdag gir svigermor "trøstepresang" til de andre to, sånn at det ikke skal være så trist å se på at andre får gave og ikke de.

Nå blir jo vår minste gutt 1 år til sommeren og jeg er temmelig sikker på at hun kommer med pakke til 3-åringen vår også. Det er jo velment fra hennes siden, men jeg vil ikke at mine barn skal bli vant til det. De må tåle å se at andre får gaver og lære at en dag er det den og en annen dag er det den... Sånn er livet!

Hva mener dere? Hvordan kan jeg si det på en fin måte at jeg ikke vil ha den tradisjonen hos oss uten å virke frekk eller utakknemlig?

Jeg syns det er rart å liksom gi gave til den som ikke har bursdag. Da faller litt av stasen bort fra den som faktisk har bursdag hvis "alle" får gave, og den som ikke har bursdag lærer ikke at de faktisk ikke skal få gave når andre har bursdag.

Bare å si det rett ut, og gjerne si du ikke mener å være utakknemlig, men det ikke er en tradisjon du er vant med.

Jeg synes det er flott at noen tenker sånn, og ikke holder utenfor "den som ikke feires".

ORIGINAL: *Meya*

Jeg synes det er flott at noen tenker sånn, og ikke holder utenfor "den som feires".

JEg skjønner ikke? [:-]
Flott at noen gir gave til alle, eller motsatt?

Trøtt merker jeg [8|]

Synes ikke noe om det.
Tenker da vil jo den personen som ahhr bursdag bli forbi sett p.g.a andre gir de gaver.Synes bursdaggaver skal være til de som har bursdag og ikke søskene som ikke har bursdag..

Jeg syns ikke det skal være nødvendig å gi gaver til de barna som ikke har bursdag. Det er jo en fin tanke, men nei... Syns ikke så mye om det. Da bør man heller ta en prat med barna som ikke har bursdag og fortelle dem at nå er det bror/søster sin bursdag, og vi skal glede oss over gavene h*n får. Etterpå skal alle kose seg med kake. Bare som et eksempel [:)]

Er ikke så lett å si sånt da. Tror kanskje det er fort gjort å fornærme den det gjelder. Tror jeg hadde sagt at dere gjør en greie ut av å lære barna deres å glede seg for hverandre eller noe sånt.

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Jeg syns ikke det skal være nødvendig å gi gaver til de barna som ikke har bursdag. Det er jo en fin tanke, men nei... Syns ikke så mye om det. Da bør man heller ta en prat med barna som ikke har bursdag og fortelle dem at nå er det bror/søster sin bursdag, og vi skal glede oss over gavene h*n får. Etterpå skal alle kose seg med kake. Bare som et eksempel [:)]

Er ikke så lett å si sånt da. Tror kanskje det er fort gjort å fornærme den det gjelder. Tror jeg hadde sagt at dere gjør en greie ut av å lære barna deres å glede seg for hverandre eller noe sånt.

ORIGINAL: hissigproppen

ORIGINAL: *Meya*

Jeg synes det er flott at noen tenker sånn, og ikke holder utenfor "den som feires".

JEg skjønner ikke? [:-]
Flott at noen gir gave til alle, eller motsatt?

Trøtt merker jeg [8|]

Hehe jeg glemte ett ikke hehe...

Mente at det er flott at de andre barna også får. Regner med de kanskje får litt mindre gave eller noe, det gjorde i alle fall vi da vi var små.

ORIGINAL: hissigproppen

Jeg syns det er rart å liksom gi gave til den som ikke har bursdag. Da faller litt av stasen bort fra den som faktisk har bursdag hvis "alle" får gave, og den som ikke har bursdag lærer ikke at de faktisk ikke skal få gave når andre har bursdag.

Bare å si det rett ut, og gjerne si du ikke mener å være utakknemlig, men det ikke er en tradisjon du er vant med.

sign!
Svigermor er også sånn, en gang kjøpte hun med gave til søskene og søskenbarna[&:]
Til tanteungen min på min side tilogmed...er det mulig liksom?!?

jeg synes ikke noe om det jeg

Nei, synes ikke noe om det. Bursdagen er forbeholdt den som har bursdag. [:)]

En uting! Hvor kult er det å ha bursdag når alle andre også får pakker og oppmerksomhet liksom?

Nei, da kan besteforeldre heller få skjemme bort over en lav sko resten av året, og gi pakker til alle, men bursdag er bursdag, og da er det bare bursdagsbarnet som får pakker.

Jeg syns det er greit hvis søskenet er sånn 1-3 år gammelt. Da skjønner de ikke hvorfor de ikke får gave, og jeg tror ikke de klarer å forstå at deres dag kommer senere hvor de får gaver... Men mener da bare en liten ting, ikke noe som overskygger bursdagsbarnets pakker. 

ORIGINAL: Double Action

tull...

ja vet du hva det syns jeg å. For det første burde barn lære seg til at man ikke alltid får gaver. For det andre så skal det være litt spesielt for den som faktisk har bursdag! Det blir det jo ikke hvis alle andre også skal få...

ORIGINAL: Dråpe

Jeg syns det er greit hvis søskenet er sånn 1-3 år gammelt. Da skjønner de ikke hvorfor de ikke får gave, og jeg tror ikke de klarer å forstå at deres dag kommer senere hvor de får gaver... Men mener da bare en liten ting, ikke noe som overskygger bursdagsbarnets pakker. 

Enig i dette [:)]

Syntes det er helt greit, vi har alltid hatt det sånn [8D]  mamma kjøper bare en liten ting da, mens den som har
bursdag får jo overflod, så det er stor forskjell.

-jeg gledet meg til broren min hadde bursdag for da fikk jeg enten en liten gave eller penger [;)]

Jeg syns også det bør være unødvendig at andre enn bursdagsbarnet får presang- de ungene som er vant til dette kommer jo til å bli vanvittig skuffa når de skal i sin første barnebursdag utenom familien [&:] 

Håper du får sagt i fra på en ok måte- har dessverre ikke noen forslag til deg [8|]

Back
Topp