Hva mener dere barn må ha av vinterutstyr?

Kengu

Forumet er livet
VIP
Hva er viktig å ha til barna:
Selv har vi til kengubarnet:

Langrennski (1 par)
Slalåmski
Skøyter
Snowboard(arver av fetteren)
Akebrett
Akematter

Men alt det trenge rman ikke. Ski og skøyter mener jeg man bør ha egentlig.

Last edited:
Det er jo ikke viktig å ha dette egentlig
Men her har dottera
Langrennski
Akebrett
Og det har besteforeldre kjøpt
Vi bor i en kommune hvor alle står på ski og om man velger å være en av de som ikke gjør det så er du rar. Jeg har ikke stått på ski siden ungdomskolen, da vi ble tvunget ut av gymlæreren. Haha.
Tror vi har et par skøyter som aldri har blitt brukt. Vi er sommer mennesker vi, det har vi masse rart til.

Kommer vel litt an på alder, interesser, hva foreldrene er med på, hvilke tilbud som finnes i nærområdet osv tenker jeg....

Langrennski og rattkjelke/akebrett er ganske selvfølgelig for meg (og skooterhjelm :-p ), mens skøyter, slalomski osv har ikke 5-åringen her enda. Han har sånn sparkesykkel på ski han fikk i bursdagsgave da, men den brukes ikke noe særlig....

Mine er snart 2 og 4,5 og dem har et akebrett hver og eldste har ski, yngste ønsker seg ski til bursdagen om 2 uker :) Tenkte å kjøpe slalomski og skøyter til eldste neste vinter :)

Kommer vel litt an på alder, interesser, hva foreldrene er med på, hvilke tilbud som finnes i nærområdet osv tenker jeg....

Langrennski og rattkjelke/akebrett er ganske selvfølgelig for meg (og skooterhjelm :p ), mens skøyter, slalomski osv har ikke 5-åringen her enda. Han har sånn sparkesykkel på ski han fikk i bursdagsgave da, men den brukes ikke noe særlig....
her har de skøytebane på skolen, + at vi er i innendørshall noen søndager for å gå på skøyter, derfor er det viktig for oss å ha.
Skisparkesykkel har visst vi også, fikk til jul for tre år siden, den er lite brukt

Mine er heldigvis veldig små enda så vi har bare ski og akebrett til han største :)

Det kommer selvfølgelig ann på interessene til både barna, men også foreldrene, da det sier noe om hvor ofte ting vil være i bruk. Ett annet viktig moment er hvor i landet man bor. Slik som her har vi hatt to dager med bittelittegrann snø i vinter, da er det begrenset hva man trenger. :p

Men de "nødvendige" tingene synes jeg er ski og akebrett.

Begge mine har ski, akebrett, sånn sparkesykkelgreie med ski, snowracer og skøyter (og hjelm såklart)
Snowboard og slalom har dem aldri prøvd..
Vet ikke helt hva som er nødvendig og ikke, syntes ikke alle MÅ HA alt, og man kan jo kjøpe brukt? Flere skoler har jo både ski og skisko til utlån heldigvis.

Akebrett/rattkjelke (holder med 1-2 typer).
Langrennsski (fra 3 år).
Skøyter (fra 4/5 år).

Ikke noe MÅ ha men slalomski og støvler eller snowboard og hjelm (fra 3/4 år, men ikke nødvendigvis før skolestart).

Det er desverre dårlig sparkføre i disse tider men husker det var fint da jeg var lita.

Begge mine har ski, akebrett, sånn sparkesykkelgreie med ski, snowracer og skøyter (og hjelm såklart)
Snowboard og slalom har dem aldri prøvd..
Vet ikke helt hva som er nødvendig og ikke, syntes ikke alle MÅ HA alt, og man kan jo kjøpe brukt? Flere skoler har jo både ski og skisko til utlån heldigvis.
Vi kjøper nesten alltid ski brukt, han har vel kun fått ett par langrensski nytt, alt annet er kjøpt brukt.

Akebrett/rattkjelke (holder med 1-2 typer).
Langrennsski (fra 3 år).
Slalomski og støvler og hjelm (fra 3/4 år, men ikke nødvendigvis før skolestart).
Skøyter (fra 4/5 år).

Det er desverre dårlig sparkføre i disse tider men husker det var fint da jeg var lita.
Ja, spark husker jeg også som fint, hadde så lyst å kjøpe det til kengubarnet ,men de strør jo med engang her så det er jo ingen plass å bruke den

Gutten min har og bruker:
- Langrennsski
- Snowracer
- Akematte
- Skøyter

Han står ikke alpint foreløpig, men om han skal det må vi i såfall begge kjøpe nytt utstyr og han må øve. Jeg har ikke stått på mange, mange år grunnet alvorlige kneskader, så spørs om jeg klarer det, dessverre (skulle mer enn gjerne gjort det da jeg elsket det og faktisk var flink, men det ene kneet mitt er fullstendig ødelagt etter x antall operasjoner. Det andre har jeg ødelagt menisken i nå). Skulle gjerne hatt noen som tok ham med på alpint, men har ingen. De fleste andre familier har nok med seg og sitt selvsagt. Terskelen er blitt litt høy nå som han er såpass gammel (åtte år). Han vil mestre ting med én gang og synes det er flaut at han da ikke vil kunne kjøre alpint på en god måte ettersom han er åtte år. Kjempedumt, selvsagt. Spørs om jeg ikke skal anskaffe snowboard til ham, men det er kort sesong og de siste årene en ikke-eksisterende sesong. Synes det er veldig kostbart med heiskort også, så vi får se. Akkurat nå har vi fått masse snø her! :)

Ja, spark husker jeg også som fint, hadde så lyst å kjøpe det til kengubarnet ,men de strør jo med engang her så det er jo ingen plass å bruke den
Sparkstøtting hadde jeg som barn. Husker så godt enda, jeg sparte i lang tid og kjøpte meg helt ny da jeg var ni år gammel. Brukte den masse i gaten vi bodde i. Den gangen kunne vi ake i gaten (lang nedoverbakke med lite trafikk) og det var ofte sparkføre. Moro! :)

Sparkstøtting hadde jeg som barn. Husker så godt enda, jeg sparte i lang tid og kjøpte meg helt ny da jeg var ni år gammel. Brukte den masse i gaten vi bodde i. Den gangen kunne vi ake i gaten (lang nedoverbakke med lite trafikk) og det var ofte sparkføre. Moro! :)
Sånn var det der jeg bodde også, knallgøy ja!Den bakken er brukt mye når vi er hjemme hos mamma på ferie

Det kommer jo veldig an på barnets interesser og muligheter i nærmiljøet. Og vær! Hadde tenkt å kjøpe skøyter til hun på 4,5, men det er enda ikke kaldt nok til skøyteis her, så ser an litt. Hun fikk langrennski når hun var 2,5. Akebrett i ulike varianter har hun "alltid" hatt.

Det viktigste etter min mening er å gjøre det morsomt å være aktiv ute. Om det er å ake, å gå, gå på ski eller skøyter spiller ingen rolle for meg. Men jeg syns det er viktig at barn lærer seg å glede seg over naturen i alle årstider.

De har akebrett, rattkjelke og ski. Men det er veldig dårlig vinter her, så får ikke brukt det så ofte. Akkurat nå er det bare masse knallhard is overalt :/

Frøkna har langrenn ski, skøyter, akebrett og rompebrett. Hun har ikke ønsker å bruke ski/skøyter tidligere men de har skøytebane på skolen så hun går på skøyter hver dag i skoletia nå :)

Vi kjøper nesten alltid ski brukt, han har vel kun fått ett par langrensski nytt, alt annet er kjøpt brukt.

Samme her. Brukte ski, snowracerene er kjøpt brukt. Skøyter arvet. Men skiskoene er nye da.
Også arver vi bort tingene etterpå.
Utstyr er dyrt, må nesten tenke litt smart. :D

Back
Topp