Hva med vannfødsel?

Jeg har hørt det det er deilig i starten, men at vannet blir kaldt etterhvert? Eneste grunnen til at jeg ikke har vurdert det, da jeg HATER å være kald :) men dette stemmer kanskje ikke?

Får ikke lov? Hvorfor det?
Pga tidligere fødsler.
Eldste ble tatt med akutt ks, han var svæær!
Mellomste pusta ikke og med yngste løsna morkaka i det vannet gikk.
De to yngste er premature, men var store for alderen, hadde jeg gått til termin hadde de blitt på størrelse med eldste. Legene forventer prematur fødsel igjen, og da er vannfødsel uaktuelt.
Ved komplikasjoner vil jm og legene helst at man ligger i fødestolen, da er det lettest for de å gripe inn om det trengs. Så med min bakgrunn, vil de ikke ta noen sjanser -hadde ikke fått hjemmefødsel om jeg hadde villet heller.

Jeg har hørt det det er deilig i starten, men at vannet blir kaldt etterhvert? Eneste grunnen til at jeg ikke har vurdert det, da jeg HATER å være kald :) men dette stemmer kanskje ikke?
Jeg fikk fylle på mer el mindre som jeg ville...

J+H=♡29.mai04 - ♡30.09.04 - ♡24.10.05 -
- Tordentroillet☆des'07 - Ulvesessa☆aug'10-
- Munin, ørlille englebror☆ventet 15.okt'13,kom som himmelskatt 24.april og satte dype spor-
- give me babydust ☆ drømmer og håper forsiktig om ☆♡lillePilten♡min♡☆ -

Pga tidligere fødsler.
Eldste ble tatt med akutt ks, han var svæær!
Mellomste pusta ikke og med yngste løsna morkaka i det vannet gikk.
De to yngste er premature, men var store for alderen, hadde jeg gått til termin hadde de blitt på størrelse med eldste. Legene forventer prematur fødsel igjen, og da er vannfødsel uaktuelt.
Ved komplikasjoner vil jm og legene helst at man ligger i fødestolen, da er det lettest for de å gripe inn om det trengs. Så med min bakgrunn, vil de ikke ta noen sjanser -hadde ikke fått hjemmefødsel om jeg hadde villet heller.

Da forstår jeg.. Høres fælt ut! Håper virkelig du slipper noe form for komplikasjoner denne gangen! <3

Forsøkte vannfødsel med nr 1, men med begge barna klarte jeg bare å ligge på siden under riene, så fungerte ikke for meg, men det fungerte med varmt vann ei lita stund som smertelindring, var egentlig eneste typen sm.lindring jeg prøvde, gubben skulle hjelpe med lystgass, men han presset så hardt å lenge inne masken første gang jeg forsøkte den så det endte med at jeg hørte tåkelur, å kunne ikke forstå hva jeg gjorde på hurtigruta. Tror nok vannfødsel kan virke renere enn i seng da det ofte er mye blodsøl.

Jeg hadde en rask og grei fødsel sist i seng, så blir nok ikke vann på meg! Fikk tatt en dusj før pressriene da, det var deilig:)
Men..er jo mange som får ufrivillig avføring når de føder, det må jo være litt ubehagelig/ekkelt i vann eller hva jeg skal si? hehe:p

Jeg hadde en rask og grei fødsel sist i seng, så blir nok ikke vann på meg! Fikk tatt en dusj før pressriene da, det var deilig:)
Men..er jo mange som får ufrivillig avføring når de føder, det må jo være litt ubehagelig/ekkelt i vann eller hva jeg skal si? hehe:p
Uffameg. Livredd for at det skal skje meg :p LIVREDD!! Det finnes grenser for hvor mange barrierer som skal brytes når man er en privat sørlending :p

Ja, det kan man si.. :oops: Her kom det ut diverse fra både den ene og den andre kroppsåpningen der nede. Jeg tenkte ikke så mye på det da det stod på, og jordmora var helt uberørt, men er som sagt glad for at jeg ikke fødte i badekaret for vannet ble ganske ekkelt etterhvert.. Utrolig hvor mange barrierer og ting man tenker på på forhånd som plutselig ikke ofres en tanke når riene herjer og fødselen står på som verst. Både nakenhet og kroppsvæsker ble plutselig helt irrelevant for min del, selv om jeg bekymret meg mye for det på forhånd. ;)

Født i vann, veldig fine og raske fødsler, så rakk såvidt komme oppi vannet. :-)

Men husk at vann demper riene, så man bør ikke være der for lenge, da kan fødselen stoppe litt opp.
Man må også være helt uten komplikasjoner, ikke overvektig, ikke tidligere kompliserte fødsler.
Det er jormor som bestemmer om man får lov, og brått kan hun si at man må opp av vannet.

Man skal helst tømme seg før en vannfødsel, men vannet kan fylles på underveis. Det blir likevel litt blod osv når babyen kommer ut! Så veldig greit å ta en dusj etterpå, og vet ikke om det da er så mye "rensligere" enn å føde i seng... :p

Et lite råd er også å ikke planlegge altfor mye, for ting blir sjelden som man har tenkt.
Jeg hadde mange planer sist gang, men fødselen var over nesten før vi ankom føden, så rakk så og si ingenting. :-)

Jeg leste ikke gjennom alle svarene, så mulig noen har spurt om det samme.. Mener å ha hørt om at det er bmi grense for når man ikke lenger er aktuell for vannfødsel? Noen som vet om det?

Jeg brukte badekar som smertelindring med førstemann. Skulle føde i vann og men av en eller annen idiotisk grunn ble jeg plutselig superparanoid og var overbevist om at ungen kom til å drukne i vannet.
Så da turte jeg ikke uansett hvor mye jordmoren beroliget meg om at det skjedde ikke.
Når jeg tenker på det nå skjønner jeg ikke hvor jeg plutselig fikk det fra :/

kunne godt tenkt meg det,men her er det kun før fødsel du får være i karet.har ikke barnelege fast på sykehuset.mulig det går an om det klaffer med legebesøk

Hatt to fødseler i vann:)

Heeeelt fantastisk var det, satser på vannfødsel nummer tre denne gangen også:)

(er forresten påkrevd med klyster hvis man skal føde i vann pga faren for forurensing av vannet, dette kan være veldig farlig for babyen og svelge)

Forrige fødsel var igangsatt og jeg hadde elektroder på babyens hode og sparketest måler på magen. Hadde også drypp så var skikkelig overvåket. Hadde i tillegg så vondt at jeg knapt nok kunne forlate sengen så da var det uaktuelt med noe annet enn epidural. Håper på at jeg får flere alternativer denne gangen, men hvis neste også må lures ut er jeg nok en av de som ikke får prøve slike former for smertelindring. Blir uansett å takke ja til klyx denne gangen også uansett hvordan det blir.

Back
Topp