Hva med vannfødsel?

Babylykke1

Forelsket i forumet
Har kanskje en tråd som dette fra før, men har i det siste lurt sånn på fødselen og alt rundt det. Er kanskje tidlig å tenke på, men liker å prøve og forberede meg/planlegge så godt det lar seg gjøre ;) har tenkt sånn på vannfødsel og at det er noe jeg virkelig vil satse på! Er det noen med erfaringer fra vannfødsler?

Jg skulle egentlig ha badekar som smertelindring, men jeg fikk full åpning så fort at idet jeg satte meg oppi så hadde jegvfull åpning og pressrier.
Fikk etter litt masing lov å føde i vannet. Fikk en fantastisk opplevelse. Det var veldig renslig og fint. Vannet var tappet ut før morkaka kom, så det ble ikke blodig i vannet.

Jeg håper på å få føde i badekar. Har ikke noe erfaring siden det er mitt første barn, men har jo sett så mange fine vannfødsler på TV. Og så virker det veldig renslig sammenlignet med fødsel i seng. :)

Vil egentlig det jeg og men har ikke fått muligheten fordi første gangen gikk jeg to uker over og da regnet de meg ikke som frisk lengre på Riksen.
Andre gangen ble alt så crazy og fort at jeg orket ikke gå bort til badekaret/rakk ikke.

Så får se nå da!

Jeg håper på å få føde i badekar. Har ikke noe erfaring siden det er mitt første barn, men har jo sett så mange fine vannfødsler på TV. Og så virker det veldig renslig sammenlignet med fødsel i seng. :)

Absolutt! Er akkurat slik jeg føler det også :) håper virkelig jeg får muligheten til en slik fødsel!

Vil egentlig det jeg og men har ikke fått muligheten fordi første gangen gikk jeg to uker over og da regnet de meg ikke som frisk lengre på Riksen.
Andre gangen ble alt så crazy og fort at jeg orket ikke gå bort til badekaret/rakk ikke.

Så får se nå da!

Åå, så kjedelig! Håper du får sjansen denne gangen :)

Jg skulle egentlig ha badekar som smertelindring, men jeg fikk full åpning så fort at idet jeg satte meg oppi så hadde jegvfull åpning og pressrier.
Fikk etter litt masing lov å føde i vannet. Fikk en fantastisk opplevelse. Det var veldig renslig og fint. Vannet var tappet ut før morkaka kom, så det ble ikke blodig i vannet.

Takk for svar! Godt du fikk en så fin opplevelse selv om det ikke var planen å føde i badekaret ;)

Jeg lå i badekar helt til pressriene kom for fullt, da stod jeg opp og fødte babyen i seng. For meg var det helt supert! Vannet ble ganske ekkelt etter timer med forskjellig slags gugge som kommer ut, i tillegg var jeg glad jeg slapp å reise meg opp fra badekaret etter fødselen. :)

Vann er fantastisk både som smertelindring og plass å føde... eller hvertfall for meg. Sikkert dem som ikke klarer å slappe av og, men på meg hadde det varme vannet en deilig avslappende og smertelindrende efekt.

nr 1: Kom inn på sykehuset etter en lang natt uten søvn og med smerter selv om riene ikke hadde starta skikkelig før grytidlig på morran. Hadde brukt dusjen som lindring hjemme og gjore det på sykehuset og. Hadde tenkt på vannfødsel fra før av så var veldig gla da badekaret ble fylt opp. Mannen hadde med saft og bla druer og no anna frukt og hadde planer om å putte i meg litt nå og da for at jeg ikke skulle gå tom for energi underveis... Gikk ikke helt; for sovna i vannet mellom riene, og under riene hadde jeg nok med å komme meg gjennom. Kjente ikke at vannet gikk så gikk enten i badekaret eller i idet lillemann kom ut... veit ikke. Men lå lenge i vann, var vel oppe non få ganger og alt så ut til at det skulle bli vannfødsel, men helt helt på slutten stoppa det opp og jeg måtte desverre opp av vannet. Endte med at jeg fødte min første på huk hengende mellom låra på min kjære som satt på stol bak meg... for å ligge i senga gjore bare hele skiten værre. Var litt skuffa jeg måtte opp av vannet, men takknemlig for den gode smertelindringa det ga LENGE!

nr 2: Snuppa vår som er nr to ønska jeg og å bruke badekar. Brukte også denne gangen dusjen som smertelindring hjemme. Selve fødselen gikk noe raskere og jeg hadde kontroll over meg selv og hva som skjedde mye lengre enn hva jeg hadde med nr 1. Gikk oppe, i gangene, på rommet til jeg var 7cm. Hjalp mye å bare stå å røre på korsrygg i små bevegelser og samtidig få hjelp av tyngdekraften. Men så var det rett i badekaret... Nok ei gang fikk jeg samme utbytte av vann som smertelindring. Sovnet ikke mellom riene denne gangen da, for var ikke så utslitt siden jeg hadde sovet meste av natta i forkant. Gubben fikk stappa i meg både drikke, frukt og nøtter, ikke minst så var jeg tilsnakkanes og kunne fortelle hva som var ok el ikke. Heldigvis stoppa ikke ting opp denna gangen og vannet ble tatt da jeg var 9 cm mener jeg og huske. Gikk fort på slutten og selv om vannet ikke får bort alle smertene på slutten så sitter jeg igjen med en veldig god fødselsopplevelse. Husker at JM gjerne ville ha meg stående på knæra og lene meg på kanten noe som var for meg forjævelig og snudde meg mens hode sto i åpninga... måtte rett og slett ha vann over korsryggen for at det skulle virke smertelindrene. Det beste ved hele fødselen var da jeg fikk være med å løfte henne ut og opp av vannet. Husker ikke at jeg følte det var ureinslig eller no. Etter at vi hadde slappa av litt i vannet løftet jeg med meg lillesnupp opp og gikk inn til senga(mens gubben passa på) der kom morkakaka og jeg fikk 2-3 sting(som jeg syntes var værre enn hele fødselen... men har sprøytefobi da) fordi jenta ville leike supermann på vei ut. Hele tida med snuppa på brystet.

Absolutt en fødsel jeg gjerne kunne tenke meg igjen og ble veldig gla da jeg hørte dem hadde badekar på sykehuset jeg skal føde på nå også. Så kommer til å ønske vannfødsel, men viktigste for min del er at jeg ikke blir "lenka" til en seng... for når en har kraftigste riene i ryggen er det ikke godt å ligge!

brukte dusjen mye som smertelindring så håper jeg kanskje kan få sitte i badekaret nå, håper det er en litt roligere tid enn midt i fellesferien :p
men er så usikker på når man kan føde i vann og ikke.
kan man sitte i badekar etter at vannet har gått feks?

Jeg har også ett ønske om vannfødsel.. Men får se når tiden kommer... Aner ikke om de har badekar på sykehuset mitt...

Hadde veldig lyst å ligge i badekar sist, og JM skulle akkurat til å fylle i vann. Men jeg ga beskjed at det tror jeg ikke vi har tid til :p Hadde 7 cm når vi kom på rommet og alt gikk veldig fort.

Ser vel i grunn ikke for meg at det blir tid til det denne gang heller :p Men om fødselen varer litt lenger denne gang skal jeg absolutt prøve badekar :)

Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15

Har ikke hatt selv, men kunne tenkt meg det :)
Det blir nok ikke det på meg da, får ikke lov :(

Jeg kunne absolutt tenke meg vannfødsel. Varme risposer og varmt vann er det som definitivt fungerer best som smertelindring ved menssmerter og andre vondter for min del, så jeg håper jeg kan ha god effekt av det under fødselen også... :)

brukte dusjen mye som smertelindring så håper jeg kanskje kan få sitte i badekaret nå, håper det er en litt roligere tid enn midt i fellesferien :p
men er så usikker på når man kan føde i vann og ikke.
kan man sitte i badekar etter at vannet har gått feks?

Ja, min fødsel begynte med at vannet gikk før riene begynte. Ikke noe problem med badekar så lenge man ikke har misfarga fostervann og alt ellers er normalt. :)

Hadde tenkt vannfødsel si men pga litt komplikasjoner ble det endringer i planen. Litt lyst å prøve det denne gangen om alt går normalt :) her er badekaret hjemme flittig brukt om jeg har vondt(plages med ryggen en del) så god erfaring med vann mot smerter.

Høres ut som de med erfaringer bare har positive tilbakemeldinger :) håper alle som ønsker denne måten å føde på får muligheten til det :)

Etter to episoder på rad med One Born i går kveld er jeg overbevist om at vannfødsel er for meg. :P

Back
Topp