Hva med en mat-tråd?

Nunnemor

Forelsket i forumet
Det dukker titt og ofte opp tråder med bekymringer her. Enn så lenge er vi alle gravide, og vi må forsøke å stresse ned. Så lenge vi følger de vanlige rådene for gravide, så er det ikke så mye annet vi får gjort fra eller til.

Så hva med en mat-tråd? :-D Noen er sikkert kvalme og trenger tips, noen er sultne hele tiden, mens andre som meg sliter litt med dårlig matlyst.

Har du gode frokosttips og lunsjtips? Smarte mellommåltider?
Hva skal du ha til middag?

Del i vei etterhvert som du kommer på noe :)
 
Jeg har fått i meg for lite mat den siste tida, og har gått ned 2 kilo. Men jeg veier for mye, så det er ingen krise ennå :)

Nå har jeg funnet ut at knekkebrød med hvitost og paprika frister den dårlige matlysten min! Så her er det bare å hive innpå :)

Til middag i kveld har vi planlagt bakt potet, men jeg er ikke sulten i det hele tatt :p Håper det kommer seg!
 
Hot kyllingsuppe:

Denne oppskriften er for fire personer:happy:

2 kyllingfileter
1 eple (har aldri brukt eple, men sikkert godt)
1 løk
2 ss meierismør
1 ss karri
1 dl vann
800 g hakket hermetiske tomater (tre bokser: en med chili, en hvitløk og en naturell syn jeg er best)
2 grønnsakbuljongterninger
3 dl Matfløte lett eller vanlig
1 ts sukker
½ ts salt

Fremgangsmåte:

1. Smelt smør med karrien i en stekepanne å tilsett kylligen som du har skjært i den str du vil ha de i.

2. Fres eple og løk i smør, tilsett vann, hakket tomat, buljongterningen, matfløte og sukker.
La det småkok i 5-10min.
Tilsett pepper/salt etter eget behov.

3. Ha oppi kylling å så er den klar for servering:hello2

Den er absolutt ikke hot som navnet tilsier og er mega god.
Anbefales med brød til, gjerne focaccia:Heartpink
 
Hot kyllingsuppe:

Denne oppskriften er for fire personer:happy:

2 kyllingfileter
1 eple (har aldri brukt eple, men sikkert godt)
1 løk
2 ss meierismør
1 ss karri
1 dl vann
800 g hakket hermetiske tomater (tre bokser: en med chili, en hvitløk og en naturell syn jeg er best)
2 grønnsakbuljongterninger
3 dl Matfløte lett eller vanlig
1 ts sukker
½ ts salt

Fremgangsmåte:

1. Smelt smør med karrien i en stekepanne å tilsett kylligen som du har skjært i den str du vil ha de i.

2. Fres eple og løk i smør, tilsett vann, hakket tomat, buljongterningen, matfløte og sukker.
La det småkok i 5-10min.
Tilsett pepper/salt etter eget behov.

3. Ha oppi kylling å så er den klar for servering:hello2

Den er absolutt ikke hot som navnet tilsier og er mega god.
Anbefales med brød til, gjerne focaccia:Heartpink
Takk! Den må jeg prøve til uka! :)
 
Jeg har fått i meg for lite mat den siste tida, og har gått ned 2 kilo. Men jeg veier for mye, så det er ingen krise ennå :)

Nå har jeg funnet ut at knekkebrød med hvitost og paprika frister den dårlige matlysten min! Så her er det bare å hive innpå :)

Til middag i kveld har vi planlagt bakt potet, men jeg er ikke sulten i det hele tatt :p Håper det kommer seg!
Takk for tips om bakt potet! Er så utrulig kvalm at det eneste jeg tenkte var tomatsuppe. Men bakt potet fristet faktisk:)
 
Går mye i pære, eple og druer her. Synes frukt hjelper litt mot kvalmen.
 
Spiser mye frukt! Bringebær går d mye av!
Drikker også mye med lime og sitron smak. Men fikk utrolig mye halsbrann av det da. Spiste mye kjeks med pålegg på.

Pasta gikk det mye av. Spiste veldig lite,men ofte. Spiste jeg mye kom det opp. Brukte en halvtime på to brødskiver.

Er ikke kvalm enda. Men var veldig kvalm forrige gang. Helt ærlig i en periode spiste jeg nesten bare loff med enten leverpostei eller brunost. Bringebær også da.
 
Jeg spiser mye gulrot og blåbær, det hjelper :) ellers spiser jeg helt greit med mat. Syns bær, cottage cheese og honning er OK. Den kyllingsuppa så kjempegod ut!
 
Akuratt nå er jeg ikke kvalm, men har dårlig matlyst, så spiser det som frister.

Jeg blir dårlig av kjøtt da, så går i fisk til middag fikseboller med potet, gullerot og karrisaus er lett å spise nå føler jeg.

Også sitter jeg lenge med ett måltid for å få i meg mest mulig.
 
Akuratt nå er jeg ikke kvalm, men har dårlig matlyst, så spiser det som frister.

Jeg blir dårlig av kjøtt da, så går i fisk til middag fikseboller med potet, gullerot og karrisaus er lett å spise nå føler jeg.

Også sitter jeg lenge med ett måltid for å få i meg mest mulig.

Jeg sitter også lenge med et måltid for å få i meg mest mulig. Matlysten er virkelig ikke på topp, jeg har til og med mistet lysten på min favoritt; sjokolade :p
 
Jeg eier ikke matlyst.. Stort sett det eneste som går ned for tiden er loff/baguett med grov leverpostei. Jeg som vanligvis ikke spiser brød engang.. Jeg kan ikke planlegge middagene i forveien lenger, jeg må lage det som frister den dagen. Men synes å huske at det var likt med førstemann så regner med det går seg til og at jeg havner i de normale/sunne vanene jeg vanligvis har :) Så stresser ikke over at jeg lever på loff en periode :p HELDIGVIS frister verken sjokolade eller annet godteri, det er også likt med sist jeg var gravid ;) :p
 
Jeg er så heldig at jeg ikke er kvalm enda- så mat er som normalt (enn så lenge ) :happy:
Men det jeg lurer på er- jeg er avhengig av te og kaffe- noe som vi skal ha lite av pga koffein.... noen gode forslag til te som er uten koffein? Er Joggi te uten koffein?
 
Igår kjøpte jeg loff og grillet kylling. Fikk i meg litt av det !

Forferdelig slitsomt med ekstrem kvalme og ingen matlyst.

Banan er forresten godt når kvalmen ikke er så intens.
 
Jeg som til vanlig er glad i sjokolade og godteri, har også null lyst på det. Like greit :p Her må også maten planlegges fra dag til dag nå. Ritzkjeks og appelsiner er godt for å holde blodsukkeret nok stabilt til at jeg får litt kontroll på kvalmen. Har gulrøtter og dip på lur! :D I dag har jeg vært flink til å spise veeeeldig regelmessig, mange små måltider. Det har faktisk vist seg å funke på kvalmen!
 
Back
Topp