Hva må man handle?? :)

Tenker det er veldig inviduelt hva man trenger av de større tingene. Pumpe ble helt nødvendig her, så den skal stå klar. Klær, kluter, oljer/kremer, teppe, dyne, sengetøy syns jeg er lurt å ha klart. Samt seng/vugge, bilstol og vogn.

Ikke kjøp mye klær i starten, det blir ikke brukt.

Til babyen
- omslagsbodyer i str 50/56 altså med knapper. Er ikke gøy å tre de over hode til babyen.
- Strømpebukser
- Bleier
- Sink salve
- Vogn
- Dyne
- seng og/eller vugge
- sengekant (noen vil ikke ha det, fordi de mener det kan føre til krybbedød)
- Babynest
- Babygym
- Vippestol
- Bilsete og base
- stellematte og evt kommode m/badekar
- Olje til å ha i badekaret
- Babyhåndkle
- vaskekluter
- Våtservietter (mange som ikke vil ha det i starten, men de fleste skjønner etterhvert at de er gull verdt)
- Tutt/smokk
- En kosebamse eller Kos
- Babyteppe

Til Mor
- Truser
- Ammebher
- Ammeinnlegg
- Amme topper
- Behagelige bukser
- Store bin

Til Mor
- Truser
- Ammebher
- Ammeinnlegg
- Amme topper
- Behagelige bukser
- Store bind

Dette er en bra liste! Til mor ville jeg også kjøpt purelan! Det var gull for meg, som slet veldig med såre brystvorter.

Når det gjelder ammebher vil jeg anbefale at du kjøper et par billige og helt myke ammebher i en romslig størrelse. Man vet aldri hvor digre puppene blir, og de første månedene var ihvertfall mine store, ømme, kløende og generelt ubehagelige. Ingenting som strammet kunne komme i nærheten. Så kan du heller kjøpe noen penere Bher når det har gått noen måneder og produksjonen har stabilisert seg litt.

Når det gjelder amme-BHer så anbefaler jeg de fra Boob. De er myke og gode, strammer ikke, og brukte dem før, under og etter at jeg var ferdig å amme.
Kjøpte i slutten av graviditeten for å teste ut, samt ha noe behagelig. Endte opp med å bare bruke dem, samt innslag av ammesingleter som jeg brukte som nattøy.

Nå skal det sies at jeg ikke har så altfor store pupper, og fikk heller ikke det da jeg ammet. Så hvis du trenger noe for skikkelig støtte, så kan det være du trenger noe annet.

Mens jeg ikke kan anbefale Boob sine bher overhodet. Kostbare greier, som ikke gjør jobben sin. Jeg er riktignok en E-cup, men synes uansett det var for dårlig.

Kan dog, på det aller varmeste, anbefale disse fra Ebay. De støtter godt, og holder seg vask etter vask etter vask. Jeg har 12, og kommer ikke til å kjøpe noen annen amme-bh noensinne.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/222433215382

Jeg ammet (og ammer enda) og synes ammeputer er bortkasta penger! Foretrekker å sitte med kneet trukket opp, og ha babyen i armene. Kanskje jeg strekker meg til en sofapute under albuen.

Wow! Jeg fikk så vondt i skulderen og generelt vondt uten ammepute. Var jeg borte (hos svigers eller noe) stappet jeg et par sofaputer under armen og satt ved armlene. Men det ble ikke det samme. Men jeg var bortskjemt med en genial ammepute (doomo tror jeg den het, med sånne skumkuler oppi som formet seg perfekt), så da jeg slutta å amme ved 5 mnd fortsatte jeg å bruke den ved flaskemating og mannen min brukte den også :D

Så jeg tenker iallefall å investere i en god og dyr ammepute igjen. Tror jeg hadde hatt masse vondter uten

Mens jeg ikke kan anbefale Boob sine bher overhodet. Kostbare greier, som ikke gjør jobben sin. Jeg er riktignok en E-cup, men synes uansett det var for dårlig.

Kan dog, på det aller varmeste, anbefale disse fra Ebay. De støtter godt, og holder seg vask etter vask etter vask. Jeg har 12, og kommer ikke til å kjøpe noen annen amme-bh noensinne.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/222433215382

De så gode ut, men går bare til E... Om noen veit om gode amme-BH i størrelse 80 G er jeg lutter øre.

Jeg har den eneste BHn fra Cubus i min størrelse i flere farger (ikke amme-BH). HM og Lindex har ikke. Jeg var C/D før min forrige graviditet men gikk opp til G da (enda jeg ellers var tynn og veide 65 kg som høygravid).

Vurderer operasjon når jeg er ferdig med barn, kan jo ikke løpe lenger, ikke en gang med to trenings-BHer utenpå hverandre...

Hilsen kua. Møøø

De så gode ut, men går bare til E... Om noen veit om gode amme-BH i størrelse 80 G er jeg lutter øre.

Jeg har den eneste BHn fra Cubus i min størrelse i flere farger (ikke amme-BH). HM og Lindex har ikke. Jeg var C/D før min forrige graviditet men gikk opp til G da (enda jeg ellers var tynn og veide 65 kg som høygravid).

Vurderer operasjon når jeg er ferdig med barn, kan jo ikke løpe lenger, ikke en gang med to trenings-BHer utenpå hverandre...

Hilsen kua. Møøø
Anbefaler deg å oppsøke en undertøysbutikk som tilbyr alle størrelser! Jeg er selv en 70F/FF til vanlig, men en 70H nå.. jeg har kjøpt amme-BHer som passer perfekt, noe som har avlastet skuldre og rygg veldig! Det koster selvfølgelig en del, men det er så deilig å ha på seg noe som passer og samtidig gir puppene den støtten de trenger!!

Anbefaler deg å oppsøke en undertøysbutikk som tilbyr alle størrelser! Jeg er selv en 70F/FF til vanlig, men en 70H nå.. jeg har kjøpt amme-BHer som passer perfekt, noe som har avlastet skuldre og rygg veldig! Det koster selvfølgelig en del, men det er så deilig å ha på seg noe som passer og samtidig gir puppene den støtten de trenger!!
Takk for tipset! Kjøpte faktisk fra undertøysbutikk sist, hadde jeg helt glemt! Og det var 75H, de målte litt annerledes (det tilsvarer visst 80G på vanlige butikker). Men jeg ble veldig glad når jeg fant en god bh på Cubus til en brøkdel av prisen. Men de har jo ikke amme-bh :P så jeg må nok på en sånn butikk igjen. :)

Takk for tipset! Kjøpte faktisk fra undertøysbutikk sist, hadde jeg helt glemt! Og det var 75H, de målte litt annerledes (det tilsvarer visst 80G på vanlige butikker). Men jeg ble veldig glad når jeg fant en god bh på Cubus til en brøkdel av prisen. Men de har jo ikke amme-bh :p så jeg må nok på en sånn butikk igjen. :)
Det er ihvertfall verdt det å ha en eller to gode BHer som passer skikkelig enn mange dårlige.. jeg kan ikke handle på Cubus, HM, Lindex osv til vanlig, finner ikke størrelsen min! Men har en favoritt til kun 500kr som jeg bruker tilvanlig.. betalte vel 6-700kr for AmmeBH sist tror jeg..

Ikke kjøp mye klær i starten, det blir ikke brukt.

Til babyen
- omslagsbodyer i str 50/56 altså med knapper. Er ikke gøy å tre de over hode til babyen.
- Strømpebukser
- Bleier
- Sink salve
- Vogn
- Dyne
- seng og/eller vugge
- sengekant (noen vil ikke ha det, fordi de mener det kan føre til krybbedød)
- Babynest
- Babygym
- Vippestol
- Bilsete og base
- stellematte og evt kommode m/badekar
- Olje til å ha i badekaret
- Babyhåndkle
- vaskekluter
- Våtservietter (mange som ikke vil ha det i starten, men de fleste skjønner etterhvert at de er gull verdt)
- Tutt/smokk
- En kosebamse eller Kos
- Babyteppe

Til Mor
- Truser
- Ammebher
- Ammeinnlegg
- Amme topper
- Behagelige bukser
- Store bin
Enig i alt unntatt våtservietter. Vi har bare brukt tørre kluter, sånne man væter i vann før bruk. Tror det er medvirkende til at vi aldri hadde noe problem med sår stump osv. Har kanskje hatt tre pakker våtservietter totalt, som var i stelleveska og ble brukt i de tilfellene der det ikke var spring med vann i nærheten.

Enig i alt unntatt våtservietter. Vi har bare brukt tørre kluter, sånne man væter i vann før bruk. Tror det er medvirkende til at vi aldri hadde noe problem med sår stump osv. Har kanskje hatt tre pakker våtservietter totalt, som var i stelleveska og ble brukt i de tilfellene der det ikke var spring med vann i nærheten.

Enig med det! Våtservietter er ikke noe for sart hud! De beukte jeg kun på reise.. Jeg brukte faktisk ikke engangskluter heller. Hadde egne kluter som jeg vaska stumpen med, skylte de godt og vaska de på 90grader. Brukte ikke såpe.

Enig med det! Våtservietter er ikke noe for sart hud! De beukte jeg kun på reise.. Jeg brukte faktisk ikke engangskluter heller. Hadde egne kluter som jeg vaska stumpen med, skylte de godt og vaska de på 90grader. Brukte ikke såpe.
Så bra! Det gadd ikke jeg :P men de tørre klutene fra apoteket har ingen tilsetningstoffer og holder fint med bare vann på også kan man bare kaste dem etterpå. De brytes heldivis enkelt ned i naturen. Hilsen lat mamma ;) brukte tøybleier også i et par mnd men kasta inn håndkleet og solgte dem igjen og begynte med vanlige bleier igjen... ble for mye jobb i tillegg til alt annet

Enig i at det ikke er noe must med masse Våtservietter i starten. Vi hadde kun i stelleveska, men der er det til gjengjeld veldig kjekt å ha. Men når ungen blir større og begynner å spise, da er det et absolutt must have! Vi har et kjempeforbruk til mini på 14 mnd!

I sånne gratis babypakker er det forresten ofte Våtservietter. Det jeg fikk der holdt i månedsvis for oss nr 1.

De har tørre kluter fra unik på dagligvarer som hører til NorgesGruppen, og egne på Rema 1000. Jeg har ikke merket noe forskjell på de forskjellige, så kjøpte der jeg var.

Vi brukte aldri våtservietter hjemme, bare de tørre som man tar vann på. Våtservietter i stelleveske og bil, derimot! Genialt å ha liggende klart, pluss slike bleieposer (eller hundeposer) til å legge bleier og skitne våtservietter i, eller våte klær!

Enig i at det ikke er noe must med masse Våtservietter i starten. Vi hadde kun i stelleveska, men der er det til gjengjeld veldig kjekt å ha. Men når ungen blir større og begynner å spise, da er det et absolutt must have! Vi har et kjempeforbruk til mini på 14 mnd!

I sånne gratis babypakker er det forresten ofte Våtservietter. Det jeg fikk der holdt i månedsvis for oss nr 1.

Jeg våter slike papirservietter fra apoteket og hadde i en zip-pose. Det funka kjempebra ute på tur og til måltider :) våre har blitt så fort røde av våtservietter.

Back
Topp