Hva må man handle?? :)

frømamma

Andre møte med forumet
Førstegangsfødende :)
Hva MÅ vi ha? Hva BØR vi ha ☺️
Til babyen, meg, oss?☺️
Er så mye rart, nyttig, unyttig i jungelen av babyutstyr, og selvom jeg syntes det er tidlig å kjøpe er det greit å ha en formening (og budsjett) om hva vi må ha?
Tips? ☺️☺️

Førstegangsfødende :)
Hva MÅ vi ha? Hva BØR vi ha ☺️
Til babyen, meg, oss?☺️
Er så mye rart, nyttig, unyttig i jungelen av babyutstyr, og selvom jeg syntes det er tidlig å kjøpe er det greit å ha en formening (og budsjett) om hva vi må ha?
Tips? ☺️☺️
Denne skal jeg følge med på :happy: Vi har enn så lenge kjøpt en brukt Emmaljunga Edge duo, svart. Voksipose vant jeg her på babyverden :) Vi har allerede litt klær til å begynne med, det meste i str 56. Et par plagg i 50. Bilsete får vi i gave og seng arver vi :)

Denne skal jeg følge med på :happy: Vi har enn så lenge kjøpt en brukt Emmaljunga Edge duo, svart. Voksipose vant jeg her på babyverden :) Vi har allerede litt klær til å begynne med, det meste i str 56. Et par plagg i 50. Bilsete får vi i gave og seng arver vi :)
Oi! Da har dere jo mye på plass ☺️ Hvordan bestemte dere dere for den vogna? Føler det også er et umulig valg

Oi! Da har dere jo mye på plass ☺️ Hvordan bestemte dere dere for den vogna? Føler det også er et umulig valg
Jeg hadde ganske lik vogn til sønnen min som nå er 14 år :) Meget fornøyd med den. Denne var nyrenset, så vi slo til på den noen dager før jeg var 12 uker :)

Det er veldig god plass i Emmaljunga vognene :) Og jeg liker utseende. Liker ikke vogner med tre hjul f.eks. Stokke vognene syns jeg er stygge (beklager hvis noen her har eller skal ha det). Det er jo en smakssak :) Smaken er som baken, todelt :hilarious:

Vi hadde bare klær i str 56. De var alt for store, så mannen min ble sendt avgårde mens jeg lå på barsel for å kjøpe klær i str 50.

Ellers er det greit å ha en del små bleier, gulpekluter og kluter generelt, flere små laken (bæsjen havner overalt, hehe).

Jeg ville vasket alt før bruk, både nytt og brukt. Men ikke før nærmere termin. Altså i mai kanskje.

Av utstyr kan man ta det meste underveis. En ting vi hadde god bruk for helt fra start var Ergobaby Swaddler. Det er en svøp med borrelås som lar beina være fri men holder armene fast. Jenta vår hadde veldig mye av mororefleksen og vekker seg selv hele tida uten svøp. Med svøpet sov hun godt. Vi kvittet oss med dem da hun ble eldre men kommer definitivt til å kjøpe igjen før vi får neste. Vi brukte dem til hun var 4-5 mnd, selvfølgelig bare når hun sov :)

Ellers er det veldig fint med lammeskinn, det kan man få for noen hundrelapper. Barn som sover på lammeskinn fra de er nyfødt får mindre allergier og eksem viser forskning. Det er naturlig temperaturregulerende så fint både om sommeren og vinteren. Og en litt myk matte å ha på gulvet, gjerne med en babygym over. Det brukte vi fra veldig tidlig.

Det vi ikke hadde sist som jeg vil ha denne gangen er Bedside crib. Vi endte opp med å samsove uansett de første månedene. Veldig greit å ha babyen ved siden av seg ved amming, så kan man bare sove videre etterpå.

Ellers er et stellebord med stellematte viktig å ha, og tørre kluter (selges i sånne firkantede papirpakker på apoteket, og i endel dagligvarebutikker) er gull. De er helt naturlig og har ingenting rart på seg, man bare væter dem i vann før bleieskift. Våtservietter er noe herk, mye bedre med de tørre klutene :) så anbefaler å kjøpe noen pakker av dem og ha klart. Opp til 10 bæsjebleier om dagen i begynnelsen er ikke uvanlig. :P Snakker av erfaring...

Ellers er det viktig med ting for mor også!! Ammepute(r). Jeg hadde doomo (troen jeg den het) og den var vedlig god. Greit å investere litt i det. Også om man skal gi flaske er det fint å ha god støtte når man holder barnet.

En god stol/sofa å sitte i for amming er også viktig, og klær som gjør det enklere.

Når det gjelder klær for små babyer er omslagsbodyer gull, det samme er strømpebukser. Vi fikk så mye fine kjoler og andre upraktiske klær som ikke ble brukt. Med konstante bæsjebleier og mye gulping var kvantitet fra H&M, Cubus og Lindex gull. Masse bodyer som kan vaskes på 60.

Vi hadde vinterbarn sist da, så endel blir jo forskjellig med sommerbarn. :)

Jeg hadde bare kjøpt inn str 56 til nr en.. han var 43 cm :hilarious: Litt stort ja :) Lå på sykehus i 11 dager, så familie kom med mindre klær.

Jeg hadde bare kjøpt inn str 56 til nr en.. han var 43 cm :hilarious: Litt stort ja :) Lå på sykehus i 11 dager, så familie kom med mindre klær.
Å, så liten ❤️ Måtte dere ha prematurklær da? Mi var 50 cm men bare 2,7 kg da vi dro fra sykehuset, så jeg tror det tok kanskje 2-3 mnd før vi slutta med størrelse 50 og begynte med str 56. Hadde vinterbarn så hadde kjøpt bobledress i str 56 hun skulle ha på da vi dro fra sykehuset. Den passa ikke før hun var 4-5 mnd hahah :D

Det er veldig forskjellig fra person til person.

Vi likte ikke omslagsbodyer, lammeskinn brukte vi bare i vogna på vinteren, og vi hadde stellematte på vaskemaskinen. Brukte verken ammepute eller noen spesiell stol (ammet ikke).

Vi måtte også kjøpe mindre klær, til og med luer i prematurstørrelse, fordi hun hadde lite hode.

Det er veldig forskjellig fra person til person.

Vi likte ikke omslagsbodyer, lammeskinn brukte vi bare i vogna på vinteren, og vi hadde stellematte på vaskemaskinen. Brukte verken ammepute eller noen spesiell stol (ammet ikke).

Vi måtte også kjøpe mindre klær, til og med luer i prematurstørrelse, fordi hun hadde lite hode.

Jeg liker heller ikke omslagsbodyer, synes de er for åpne i halsen, og pappaen får fnatt av alle knappene.

Lammeskinn har jeg brukt til noen av ungene, til andre ikke. Litt etter hva ungene selv foretrakk.

Jeg ammet (og ammer enda) og synes ammeputer er bortkasta penger! Foretrekker å sitte med kneet trukket opp, og ha babyen i armene. Kanskje jeg strekker meg til en sofapute under albuen.

"Klore"votter og tynne luer. Brukte mye av dette! Min første lå med tynnlue til den var 6mnd, aldri hatt problem med ørebetendelse eller noe.(hadde oktoberbarn, å sambo måtte ha vindue på vidtgap)

Vugge eller noe å legge babyen i i stua om dagen. :)

Å, så liten ❤️ Måtte dere ha prematurklær da? Mi var 50 cm men bare 2,7 kg da vi dro fra sykehuset, så jeg tror det tok kanskje 2-3 mnd før vi slutta med størrelse 50 og begynte med str 56. Hadde vinterbarn så hadde kjøpt bobledress i str 56 hun skulle ha på da vi dro fra sykehuset. Den passa ikke før hun var 4-5 mnd hahah :D
Nei vi kjøpte str 50 og brettet opp :hilarious: Brukte nok 50 til han var tre mnd :) ja så liten bare 12 dager før termin. Navlestrengen to ganger rundt hodet stakkar. Så han fikk ikke nok næring :(

Vi skal kjøpe vogn,seng og klær,kansje bare nok til første uker i str 50. Bleier,våt og tørr vaskeklut.Jeg tror jeg skal kjøpe mer en jeg tror nå:joyful: Jeg skal sy babynest og ammepute,skal strikke lue og ullteppe. Hva tenker dere om brystpumpe?

Vi skal kjøpe vogn,seng og klær,kansje bare nok til første uker i str 50. Bleier,våt og tørr vaskeklut.Jeg tror jeg skal kjøpe mer en jeg tror nå:joyful: Jeg skal sy babynest og ammepute,skal strikke lue og ullteppe. Hva tenker dere om brystpumpe?
Butikkene er åpne etter fødsel også. Brystpumpe har jeg gått på en smell, og kjøpt to ganger. Aldri fått bruk for de (ikke at jeg får ut så mye som en dråpe melk med pumpe uansett), og har vært totalt bortkastede penger for min del.

Butikkene er åpne etter fødsel også. Brystpumpe har jeg gått på en smell, og kjøpt to ganger. Aldri fått bruk for de (ikke at jeg får ut så mye som en dråpe melk med pumpe uansett), og har vært totalt bortkastede penger for min del.
Enig! Brystpumpe og sånne ting venter jeg og ser om jeg trenger etterhvert :) gidder ikke å kjøpe noe jeg kanskje ikke har bruk for.

Sniker fra desember.

..mens jeg hadde kjøpt pumpe på forhånd og er sjeleglad for at jeg ikke måtte ut og lete etter å kjøpe den på fullpris med en 3 dager gammel baby. Den har blitt mye brukt.

Jeg kjøpte forøvrig heller litt for mye enn litt for lite fordi jeg ikke orket tanken på å MÅTTE ut å lete og handle i barseltiden og det er jeg veldig glad for nå. Ingenting har vært overflødig så langt.

Folk er forskjellige :)

Sniker fra desember.

..mens jeg hadde kjøpt pumpe på forhånd og er sjeleglad for at jeg ikke måtte ut og lete etter å kjøpe den på fullpris med en 3 dager gammel baby. Den har blitt mye brukt.

Jeg kjøpte forøvrig heller litt for mye enn litt for lite fordi jeg ikke orket tanken på å MÅTTE ut å lete og handle i barseltiden og det er jeg veldig glad for nå. Ingenting har vært overflødig så langt.

Folk er forskjellige :)
Absolutt.

Vi ble bedt om å kjøpe pumpe mens vi var på sykehuset da det tok flere dager før melkeproduksjonen kom i gang. Jeg kjøpte dyr pumpe fra Medela, men fikk aldri ut en dråpe. Fullamma til hun var 5 mnd, da gikk vi over til spesialMME, og jeg prøvde å pumpe igjen for å lette på trykket, men igjen kom det ikke ut en dråpe! Så pumping funka absolutt ikke på meg.

Fikk heldigvis solgt den på Finn til halv pris av det jeg hadde kjøpt den for, men kommer ikke til å kjøpe pumpe igjen denne gangen. Bra det fungerer for noen da :)

Babynest brukte vi mye sist. Vi hadde mye klær i 50 men ble fort lite, da mi var 55 cm[emoji23] ellers er ikke det så mye man trenger i starten. Gulpekluter, bodyer, vogn. Vi hadde ikke bedsidecrib, men tok av siden på ikea sprinkelsengen og festet den med jekk til sengen vår slik den satt bom fast og fungerte som bedside crib. Vugge var den tingen som virkelig ikke ble brukt het

Back
Topp