Hva koster det?

Tex

Flørter med forumet
Marsboerne 2023
Jeg lurer på å begynne å spare til denne babyen som forhåpentligvis kommer, men siden jeg ikke har barn fra før, aner jeg ikke hva vi må regne med å bruke. Så dere som har gjort mye research eller har barn fra før: Hvor mye må man regne med å bruke det første året? Da tenker jeg på alt fra klær til sykkelvogn og bæremeis til tur, vogn, seng, stellebord, greier til barnerom, klær, etc. etc.
 
Alt fra 15-50.000 ++ kr veldig avhengig av hvor mye du tenker å kjøpe brukt og hva man evt får i gave :) Bare babysenga alene kan du feks få fra 1000kr til 10.000kr..
 
Vi brukte 8000 på vogn og utstyr (bilstol, seng vippestol, ammepute, bæresjal, bæresele, stellebord ++). Kjøpte bare brukte ting. Det var som nytt, men kjempe billig. Deretter et par hundrelapper på bleier, sjampo, babyolje, kluter og våtservietter før baby kom.

Vi fikk klespakker gratis og mye nytt fra familie, så vi brukte 0 kr på klær. Hvis man ikke er så heldig er jo klespakker supert!

I tillegg går det jo mange bleiepakker spesielt den første tiden (det var myyye bæsj i nyfødttida). Så det må man regne med å bruke en del på. Men eksakt hvor mye kan jeg ikke si...

Ville også sagt mellom 15 000-50 000 +/-. Det avhenger av hvor mye dere får i gaver, hvor mye dere kjøper nytt, osv. :)
 
Godt spørsmål, så denne tråden følger jeg spent videre med på! Veldig interessant å se hvor vidt spenn folk har klart seg med :) Er åpen for å kjøpe noe brukt, men vil samtidig ikke "spare på noe" dersom vi faller pladask for noe som evt blir å koste ganske mye. Så vi er allerede godt i gang med sparing og har satt av ca 30k allerede da vi rett og slett ikke har peiling på hva vi må regne med :wacky: Det må da også nevnes at vi har hatt 1 år på oss til å spare fra første pp, så vi har utnyttet ventetiden godt på den måten.
 
Takk, takk! :) Er det noe spesielt dere anbefaler å kjøpe - og ikke kjøpe - brukt?
Jeg vil anbefale å kjøpe mest mulig brukt, fordi det alltid er mulig å finne pent brukt babyutstyr. Men det er noen få ting ville jeg ikke kjøpt brukt. De jeg kommer på nå er:
-Babyens madrass
-Bilstol (med mindre du stoler på at den er behandlet veldig pent, ikke er eldre enn anbefalingene osv).
 
Støtter summene som er nevnt over her. Vi kjøpte det meste nytt, siden vi allerede da visste vi ønsket et barn til. Det gjør jo at vi har alt vi trenger nå. Selv om det er noen ting jeg ønsker bytte ut av det vi har.
 
  • Liker
Reactions: Tex
Tusen takk for så mange gode svar! Jeg er nok veldig keen på å kjøpe brukt, samboer er litt mer sånn som liker nytt fordi «det føles best». Så vi får prøve å kompromisse. ;) Enda et spørsmål jeg kom på: Er det noe man fort kan bli «revet med» til å kjøpe som ut fra deres erfaring for det meste er veldig unødvendig?
 
Tusen takk for så mange gode svar! Jeg er nok veldig keen på å kjøpe brukt, samboer er litt mer sånn som liker nytt fordi «det føles best». Så vi får prøve å kompromisse. ;) Enda et spørsmål jeg kom på: Er det noe man fort kan bli «revet med» til å kjøpe som ut fra deres erfaring for det meste er veldig unødvendig?
Det er nok mange ting som for noen er en nødvendighet, men som for andre ikke var så viktig eller som en ikke trengte. Husk at butikkene er åpne også etter fødsel, så slike ting kan kjøpes i ettertid.
Typiske ting kan være
- brystpumpe (mannen kan kjøpe på apoteket om dere har behov for det)
- bæresele (noen er avhengig, vi brukte vår sjeldent)
- baby breezza
- sterilisator
- babystol til badebaljen
- badetermomer (unødvendig)

Sikkert masse annet også som jeg ikke kommer på :p
 
Jeg er også veldig spent på dette!! Vi kommer nok til å kjøpe en del nytt, mest fordi mye av det som er brukt på Finn selges videre for vanvittige priser.. :arghh: spesielt det som er in for tiden! jeg kjøper heller en ny leander stellematte til 900kr enn en godt brukt en til 700.. samme med vogn, det selges emmaljunga til 6-7000 med en eller to deler, når en splitter ny med begge delene, bilstol og alt av utstyr kan kjøpes for 10000, og da er jo valget lett i mine øyne vertfall:shy:
 
  • Liker
Reactions: Tex
Du kan kjøpe ALT brukt - utenom madrass til senga og bilstol. Dette er vel de eneste tingene man anbefaler å kjøpe nytt! Madrass pga krybbedød og bilstol pga sikkerhet.

Med første kjøpte vi så og si alt brukt. Arvet mye og hentet mye gratis fra finn. Vet ikke hva vi har brukt på 1 år - men i boden har vi klær fra nyfødt til 4 år og har betalt maks 500 for det.
Hun er nå 1,5 år og jeg tipper at utenom bleier, medisiner, mat osv. men KUN klær og utstyr så ligger vi på langt under 10.000. Man kan få det veldig billig hvis man vil :)
 
Sniker innom for å opplyse om at jeg holdt regnskap sist gang jeg var gravid.. Lista opp alt hva jeg tenkte vi kom til å trenge eller ville ha - og kartla en ca fullpris. Så brukte jeg det som utgangspunkt for å vurdere tilbud jeg kom over - enten det var på finn.no eller Barnas Hus, liksom. Jeg regna ut fullprisen på det jeg satte opp på lista med ting vi skulle ha til å være ca 45 000. Vi betalte ca 20 000 kr for det vi kjøpte. Da kjøpte vi ny vogn, ny bilstol med base. Vi kjøpte det også på tilbud - men det var likefullt de to postene som tok opp mesteparten av det vi betalte. Seng betalte vi feks 200 kr for - og den var fin som ny. Madrassen fant jeg på tilbud til 500 kr en gang det var kampanje.

Vi har solgt unna en del, så må finne frem igjen lista etterhvert for å se hva det er vi må supplere med. :) Stokke Newborn-sete er det eneste jeg kommer på akkurat nå. Mulig det også blir en hengevugge, siden det likevel er relativt få andre kostnader denne gangen ;)
 
Takk, takk! :) Er det noe spesielt dere anbefaler å kjøpe - og ikke kjøpe - brukt?
Jeg kjøpte babysenga brukt,men ny madrass da. Har også arva en del klær,leker og utstyr fra venner og familie. Om du har noen i nær familie som strikker feks,eller om du selv strikker så hjelper det mye med varme klær. Finner også mye fine og lite brukte klær på finn. Jeg føler ikke at jeg brukte så mye penger på klær,kjøpte en del på salg på zalando, også arva endel. Brukte ca 40 000 kr på ny vogn og annet viktig utstyr til meg og sønnen min det første året. Men man kan fint finne billig brukt som funker like bra :happy:
 
  • Liker
Reactions: Tex
Du kan kjøpe ALT brukt - utenom madrass til senga og bilstol. Dette er vel de eneste tingene man anbefaler å kjøpe nytt! Madrass pga krybbedød og bilstol pga sikkerhet.

Med første kjøpte vi så og si alt brukt. Arvet mye og hentet mye gratis fra finn. Vet ikke hva vi har brukt på 1 år - men i boden har vi klær fra nyfødt til 4 år og har betalt maks 500 for det.
Hun er nå 1,5 år og jeg tipper at utenom bleier, medisiner, mat osv. men KUN klær og utstyr så ligger vi på langt under 10.000. Man kan få det veldig billig hvis man vil :)
Wow! Det var imponerende (og oppløftende ;))
 
Sniker innom for å opplyse om at jeg holdt regnskap sist gang jeg var gravid.. Lista opp alt hva jeg tenkte vi kom til å trenge eller ville ha - og kartla en ca fullpris. Så brukte jeg det som utgangspunkt for å vurdere tilbud jeg kom over - enten det var på finn.no eller Barnas Hus, liksom. Jeg regna ut fullprisen på det jeg satte opp på lista med ting vi skulle ha til å være ca 45 000. Vi betalte ca 20 000 kr for det vi kjøpte. Da kjøpte vi ny vogn, ny bilstol med base. Vi kjøpte det også på tilbud - men det var likefullt de to postene som tok opp mesteparten av det vi betalte. Seng betalte vi feks 200 kr for - og den var fin som ny. Madrassen fant jeg på tilbud til 500 kr en gang det var kampanje.

Vi har solgt unna en del, så må finne frem igjen lista etterhvert for å se hva det er vi må supplere med. :) Stokke Newborn-sete er det eneste jeg kommer på akkurat nå. Mulig det også blir en hengevugge, siden det likevel er relativt få andre kostnader denne gangen ;)
Det var jo et utrolig godt tips! Skal gjøre det samme selv!
 
Trenger man f.eks. en gravidpute etter hvert? Eller kan man finne egne løsninger?
Det kjennes som at det er så mye som markedsføres til gravide/baby/babytida som antagelig bare lurer oss inn i forbrukersamfunnhelvete hehe
 
  • Liker
Reactions: Tex
Bleier, bæresjal, bilstol og babysete til stol. babybalje Og vogn. Ellers føler ekg alt annet kommer litt og litt. Får tredjemann nå . Bodyer, en varm dress og enkle bukser,strømpebukser.
 
  • Liker
Reactions: Tex
Trenger man f.eks. en gravidpute etter hvert? Eller kan man finne egne løsninger?
Det kjennes som at det er så mye som markedsføres til gravide/baby/babytida som antagelig bare lurer oss inn i forbrukersamfunnhelvete hehe
Jeg kjøpte en allerede samme uka jeg fikk positiv test, ville øve på å ikke sove på magen :hilarious: Elsker den! Kosta bare 300 på Rusta. Du kan så klart bare bruke mange vanlige puter da
 
Back
Topp