Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Håper det blir bedre for deg !! 
Mariekjeks hjelper for meg, men jeg er bare litt kvalm. Kaster ikke opp![]()
Har også hørt at reisesykebånd kan hjelpe![]()
Veldig gode råd her!Hvile, sove mest mulig. Ikke anstrenge deg, ikke trene. Spise litt hele tiden. Dersom oppkast: drikke kokt vann eller farris blandet med eplejuice for å erstatte tapet av væske og salter - og i tillegg sukker fra juicen for å få noe energi. Ta vitaminer før leggetid på kvelden, ofte lettere å beholde de da (eventuelt annet tidspunkt på dagen hvor kvalmen er roligere). Gå til fastlegen uansett, du kan prøve kvalmestillende - det finnes flere ulike preparater man kan bruke. Jordmor kan kanskje tilby akupunktur mot svangerskapskvalme, det hjelper for en del. Jordmor her jeg bor tilbyr det, hun anbefaler hvert fall tre timer før man vurderer effekten.
Salte kjeks, tyrkisk pepper, drops osv kan hjelpe. Ingefær te. Akupunktur-armbånd (reisebånd fra apoteket). Kjeks på nattbordet for å få i seg noe med en gang man våkner.
Jeg kan ikke ha på bukser, strømpebukser eller annet med strikk i livet, så her er det kjoler det går i. I tillegg har jeg BeSafe bilbelte for gravide, for da slipper man å ha bilbelte på magen når man må kjøre bil.
Jeg fikk hyperemesis da jeg var gravid sist så da var jeg sengeliggende fra uke 5-6 og frem til aborten i uke 12. Om du blir så dårlig så fungerer dessverre ingen kjerringråd (og for meg fungerte heller ikke kvalmestillende eller noe annet, så det brukte jeg ikke etter å ha prøvd en liten stund uten effekt) og man må bare følge med på mengde væske og mat man klarer å beholde uten oppkast, og hva vekten er (jeg raste nedover i vekt). Da må man vurdere å dra til sykehuset for oppvæsking og intravenøs ernæring.
Håper du slipper unna den verste kvalmen!
Veldig gode råd her!
Da jeg var gravid i fjor måtte jeg ta kvalmestillende. Ikke noe hjalp, og jeg gikk ned 3 kg på ei uke (har nok å ta av..).
To ting som hjelper meg på lett kvalme er ingefærvann og å få frisk luft. Prøvde sea band fra apoteket og alle mulige råd.
Ja, det er riktig og viktig. Jeg har helsefaglig utdannelse, så jeg visste at det ikke var helt bra. Men jeg fikk i meg væske, så da mente jm at det var greit. Jeg led virkelig av den kvalmen og håper ikke den kommer igjen. Om det skjer så vil jeg bruke fastlegen min for han kjenner meg og min helsetilstand. Dessverre har jeg bare blitt mer og mer kvalm for hvert svangerskap, men får holde motet oppe! Pga tarmsykdom så blir jeg så inmari dårlig av å kaste opp også.Det er samme hvor mye man har å ta av om man går fort ned i vekt, væskebalanse, vitaminer og mineraler kan ikke kroppen finne frem ekstra av, selv om man har ekstra fett på kroppen (jeg har også ekstra vekt som godt kunne vært tatt av før graviditeten). Det er dessverre fortsatt mange leger som tror at embryoet/fosteret er en parasitt, og kan få tak i næringsstoffer uansett, men det er ikke sant. Om vekten går nedover må man ta blodprøver ukentlig for å sjekke at ikke væskebalansen er påvirket, og at man ikke har andre mangler, for da må man få intravenøs ernæring om man kaster opp alt. Måtte bare påpeke dette, siden det er mange som ikke vet det.
![]()
Ja, det er riktig og viktig. Jeg har helsefaglig utdannelse, så jeg visste at det ikke var helt bra. Men jeg fikk i meg væske, så da mente jm at det var greit. Jeg led virkelig av den kvalmen og håper ikke den kommer igjen. Om det skjer så vil jeg bruke fastlegen min for han kjenner meg og min helsetilstand. Dessverre har jeg bare blitt mer og mer kvalm for hvert svangerskap, men får holde motet oppe! Pga tarmsykdom så blir jeg så inmari dårlig av å kaste opp også.