Hva gjør dere ved omgangssyke???

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
...sånn rent praktisk?

F.eks når småtassen kaster opp på natta???

Ligger h*n i sin seng og så vasker dere ørten skift? Får dere sove imellom?

Enn på dagtid når de er truende til å kaste opp hvor som helst i stua?

Ja, når han er liten og ikke kan si ifra så må du våke litt for å være rask på labben. Mini her har spydd oss ned flere ganger som liten :o Men f.o.m. 3 år holder han bøtta selv ;)

De gangene poden er syk får han ligge enten i vår seng, eller en av oss ligger inne hos han.

Vi tar senga/madrassen til det sjuke barnet inn til oss, og har bøtta stående klar. Fjerner alt av kosedyr og sånt. Legger på badehåndlkær over puta og madrassen, i håp om å spare skift. Så er det bare å ligge på nålernog være rask på labben. Mine klynker litt og setter seg gjerne opp før de spyr, så rekker stort sett fram med bøtta. 3-åringen klarer å komme seg ut på do.

På dagtid passer jeg på å legge tepper over sofaen der barnet ligger/sitter (letter å vaske de...), og fjerner evt gulvtepper som ligger i "skuddlinjen". Ellers er det vel bare å innstille seg på litt vaskejobb ja... Skrubber stort sett ned alle overflater med varmt grønnsåpevann når familien er friskmeldt.

Vår seng, og "tusen håndklær i senga"

Håndkle i sofaen, sitte på pledd som er lett å vaske, ta bort tepper og finne frem bøtte. Vaskemaskina går hele dagen.

Med ham får vi sove sånn en liten time mellom slagene

Sist hun hadde det var det en gang hvert 10. Minutt i to timer (natt) deretter sov vi

Bruker sånn tisselaken fra apoteket i seng og ellers der han er.
Lettere å fjerne det, enn å vaske tusen maskiner med sengklær ;)
Og stort sett så har han et pledd på seg som er lett å vaske.

Jeg har ikke barn enda, men kommer så godt på hvordan vi gjorde det som barn.

Det sto vaskebøtter rundt om i huset med 5 cm vann i, badet, stua og soverom er jo selvfølgelig viktigst. Ved første symptom brukte mamma å koke opp vann for å kjøle det ned, man takler kokt vann bedre enn rett fra springen. Når det var kaldt fikk vi en idoform (melkesyrebakterier) sammen med vann og ble lagt i seng for å sove. Tisselaken var lagt på og håndduk inni puta, veldig ubehagelig å ligge rett på håndduker.

Som oftest gikk det værste over når idoformen begynte å komme rundt i systemet, hvis det varte litt lenger brukte mamma å gi oss saltkjeks og et glass utrørt cola for å få tilbake litt tapt energi. Vi lå som oftest i senga eller på sofaen :)

Vi hadde ikke omgangen lenger enn ett døgn med den kuren der, hehe :)

Jeg har ikke barn enda, men kommer så godt på hvordan vi gjorde det som barn.

Det sto vaskebøtter rundt om i huset med 5 cm vann i, badet, stua og soverom er jo selvfølgelig viktigst. Ved første symptom brukte mamma å koke opp vann for å kjøle det ned, man takler kokt vann bedre enn rett fra springen. Når det var kaldt fikk vi en idoform (melkesyrebakterier) sammen med vann og ble lagt i seng for å sove. Tisselaken var lagt på og håndduk inni puta, veldig ubehagelig å ligge rett på håndduker.

Som oftest gikk det værste over når idoformen begynte å komme rundt i systemet, hvis det varte litt lenger brukte mamma å gi oss saltkjeks og et glass utrørt cola for å få tilbake litt tapt energi. Vi lå som oftest i senga eller på sofaen :)

Vi hadde ikke omgangen lenger enn ett døgn med den kuren der, hehe :)
Det var mange gode råd!

Sofaen er dekket med dynetrekk, og dobbelt trekk på putene ;)

Idoform ja...har aldri hørt om det ved omgangssyke. Må prøve når hun blir gammel nok til å svelge sånt!

Vesla kasta opp hvert 10.min i en time i natt. Stakkars unge, noe så fælt å se på :(

Satt oppe med henne på fanget i 4 timer før jeg turte å legge meg ned. Ungen innpakket i håndklær.

Fikk heldigvis alt i balja!

Eg e aleine med to små. Så de smitter jo selvfølgelig hverandre. Vasker 150 maskiner til dager og sover omtrent ikkje da nei. Og da har vi det ofte gående en hel uke :/ først ene så andre. Eneste eg gjør e å legge tisselaken (engangs) i senga der hodet er i håp om at de ligger i ro der å spyr :p så sparer eg madrassen litt i det minste.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi har vaskbare tisselaken i alle senger hele året, den delen er grei

Når de får oppkast på natten, så skifter vi senga til dem, vasker der det må vaskes, og dusjer ungen om nødvendig. Så har vi en "sprinkelseng" madrass, som vi legger på rommet vårt så da ligger de der, så har vi en liten bøtte de har tilgjengelig. Det har gått bra :)

På stua fjerner jeg ryggputene, legger på tisselaken og flere håndklær. :) Og alltid bøtte i nærheten.

Sønnen min har faktisk alltid rukket do! Har ropt eller grått og jeg har skjønt hva det er så har løpt på do med han. Har sart bøtte foran senga/sofaen i tilfelle. Må jo bare følge med på ungen så vil du som regel skjønne det med mindre det er en liten baby. Ellers får man bare tenke litt hvor man plasserer seg ift sofa og teppe ol. Hvis det hadde blitt spy i sengen hadde jeg skiftet på ungen og lagt h*n på tisselaken og håndkle/teppe i min seng mens jeg skiftet på barnesengen. Om barnet gråter så roer jeg først. Eventuelt skifter kjapt: bare river av og kaster i badekaret og så legger på laken og tisselaken løst på madrassen og bruker teppe istedenfor å bruke tid på å ta på dynetrekk ol

Vi rydder unna alt av tepper og bamser og passer på fri ferdsel inn til badet :P ellers så har vi et spesielt tisselaken fra IKEA som vi legger over sofaen..

Jeg har sånne kladder fra apotek. De pleier vi å ha under lakenet bestandig i tilfelle tiss.

Men synes de sklir alle veier dersom man legger ungen rett på de :confused:

Jeg har sånne kladder fra apotek. De pleier vi å ha under lakenet bestandig i tilfelle tiss.

Men synes de sklir alle veier dersom man legger ungen rett på de :confused:

Vi har vaskbare tisselaken, også har vi de under en vaskbar tynn overmadrass :) Det funke best syns jeg =)

Etter at frøkna bare lå og spy et rant ut av munnen hennes når hu hadde influensa så legger jeg tisselaken under hodet og et pledd over og et håndkle ved siden av sofaen på gulvet. Så sover hun i min seng og med tisselaken under hodet og håndklær/teppe under seg. Om hu ikke rekker bøtta ser jeg helst at hu sitter/står på en plass å gjør seg ferdig så jeg bare kan hive håndkle/teppe i maskina og slippe å vaske gulvet og alt mulig annet i tillegg.

Har alltid en pakke med disse http://www.apotek1.no/produkter/attends-cover-dri-80x90cm-30stk-914096p, engangshansker og munnbind. For et par uker siden når eldste(5år) kastet opp, så la jeg bare dyre, pute og laken ut på terrasen. Mått dusje ungen og småsøsknene (3år og 1år) våknet selvfølgelig av bråket. Da er det gøy å være alene. Har alltid madrassbeskytter på + at jeg alltid har en dyne og pute med trekk på klar i skapet.

Når guttungen har hatt så har han blitt lagt i reisesenga, om han spyr ut den så finner vi frem en madrass. Jeg blir veldig lett smitta når det kommer til omganssyken så ingen av unga får sove i senga vår. Men reisesenga/madrassen blir tatt med inn på rommet vårt. Guttungen har nå lært seg å spy i bøtta heldigvis :)

Back
Topp