Hva gjør dere ved omgangssyke???

Vi sitter i sofaen hele natta med Disney filmer på TVn. Pakk er sofaen inn i "tisselaken" og har bøtta i nærheten.
Jeg har alltid klart å se på ungene når det er like før de skal kaste opp så sjelden det går på gulvet eller andre steder.
På sofaen dupper vi litt av, ser litt på film, snakker, leser bok osv...
Tør ikke å la dem sove alene :-)

Blir lite søvn, men det sier seg jo selv? Tar jo fri fra jobb, så det er ikke det største problemet. En av oss sover inne hos storesøstee om hun er syk. Lillesøster ligger inne hos oss. Vi vasker opp når hun kaster opp enten det er 1 gang eller 100 ganger. Har en bøtte ved sengen om natten, og i stuen på dagtid. Hun får også noen bleieposer i lommen. Vi har tisselaken i sengen og på sofaen.

Han får komme inn til oss, legger håndduker der han ligger. Om han ligger på stua legger vi masse håndduker under han der og :)
Har bøtte ved siden av han hele tiden.
Spyr han på hånddukene tar jeg de av så fort som mulig og løper fort som fy med alt inn på badet :p

De ligger i egen seng, og er vi heldige får vi sove litt mellom slaga :)

Med andre ord: er ikke lett å ha syke barn!! :(

Vi tar senga/madrassen til det sjuke barnet inn til oss, og har bøtta stående klar. Fjerner alt av kosedyr og sånt. Legger på badehåndlkær over puta og madrassen, i håp om å spare skift. Så er det bare å ligge på nålernog være rask på labben. Mine klynker litt og setter seg gjerne opp før de spyr, så rekker stort sett fram med bøtta. 3-åringen klarer å komme seg ut på do.

På dagtid passer jeg på å legge tepper over sofaen der barnet ligger/sitter (letter å vaske de...), og fjerner evt gulvtepper som ligger i "skuddlinjen". Ellers er det vel bare å innstille seg på litt vaskejobb ja... Skrubber stort sett ned alle overflater med varmt grønnsåpevann når familien er friskmeldt.
Omtrent samme her!
Bare at jeg bruker klor til å vaske alle harde overflater med.
Kaster de opp på gulvet, bruker jeg å spraye litt klor på for å drepe bakterier før vi tørker opp.

Omtrent samme her!
Kaster de opp på gulvet, bruker jeg å spraye litt klor på for å drepe bakterier før vi tørker opp.
Sikkert lurt:-) Har hørt at sprit ikke er noe vits i - at såpe og vann er bedre. Men klor gjør sikkert susen:-)

Her fikk vi prøve i praksis nå. Jenta på tre er gammel nok til å kaste opp i do når hun sover i voksenseng som er utstyrt etter tidligere nevnte regler. Se å lenge mamma springer fort nok. Men den første, den som tømte magen, tok hele senga hennes

Her fikk vi prøve i praksis nå. Jenta på tre er gammel nok til å kaste opp i do når hun sover i voksenseng som er utstyrt etter tidligere nevnte regler. Se å lenge mamma springer fort nok. Men den første, den som tømte magen, tok hele senga hennes
Æsjda :( Masse god bedring!

Det er så ekkelt for både liten og stor!

Her kasta hun opp hvert 10.minutt i en time. Alle gangene i ei balje, så ble heldigvis ikke noe vasking!

Jo
Nei, det er det ikke :(
Men med erfaring (ord med tiden blir ungene eldre, det spiller abdolutt inn) blir det lettere.

En kort "hun spyr" så er både jeg og mannen inntil på å det som skjer. Han tar av senga mens jeg dusjer jenta, og begge skryter av at hun lar meg vaske håret. Han ser askepott på ipad mens jeg vet akkurat hvordan jeg skal re opp senga vår. Jeg våkner som vanlig av den lyden like før, og rekker løpe inn på do med henne. Og hun er blitt stor, og fatter poenget med å kaste opp i do.

JEG har ikke måttet dusje som følge av dette, det er måtte jeg stort sett for hver gang når de var små.

" mamma, jeg må dusje" sa guttugen en gang han var liten og syk... Det ble vel tredje dusjen det døgnet. På oss begge.

Lett er det likevel ikke, og mammahjertet gråter når en tynn liten kropp står og holder seg i doskåla og brekker seg...

Sengen er dekket med tisselaken hele året, så den saken er grei. Er jo bare å ta av å vaske om kommer i sengen. har ekstra dyne på loftet om den er insoaka i oppkast og.

Legger et fleeceteppe som lett kan vaskes i sofaen, og lar barnet leke med leker som lett kan vaskes. Bøker er ikke det beste akkurat. Ellers har mine barn vært såpass redusert når de har hatt det at det er ikke så mye de har orket. Kaster de opp om natten sover en voksen på rommet med de og hjelper de. Da er det akkurat så de klarer sette seg opp før det velter ut. Så holde bøtte så det kommer i den og tømme og vaske, før soving igjen og vente på neste...

Våre to sover på samme rom, det er en av grunnene til at vi tar den syke ut derfra heller enn en voksen inn dit.

Vi har latt de ligge i sin egen seng eller på sofaen med en bøtte med litt vann i stående, ser som regel når de skal kaste opp, så da er det kjapt opp med bøtta, men den mellemste hoster brått for så og kaste opp!Bruker og ta tisselaken under putetrekket og har og brukt engangsunderlag fra apoteket:) Om de vært syke på natta, så ligger jeg våken og hører etter og følger med på lyder, da jeg synes det er litt skummelt med oppkast og kveldning, skjer jo heldigvis svært skjeldent, men liker og passe på når de små er syke, jeg er nok en hønemor til de grader! Hvordan går det med henne?

Omtrent samme her!

Jeg går rundt å vasker alt.. jeg blir fort smittet og omgansjuken er det verste man kan ha.. så klor er min bestevenn når jenta mi blir syk.

Nå er det faktisk ei stund sia jentene har hatt omgangsyke *bank i bordet* men det er jo en evig skift, klesvask og lite søvn periode :p

Oi. Mi er 4,5 og har kasta opp 1 gang i sitt liv, så detta har jeg aldri tenkt på :o
Ville nok sovet i senga sammen med ho, med masse håndklær under oss og bøtte rett utenfor senga så hu kunne kasta seg ut.
Ho på 1,5 hadde sovet i vår seng, liker å være nær når dem er sjuke. Men ho har heller aldri kasta opp.

Oi. Mi er 4,5 og har kasta opp 1 gang i sitt liv, så detta har jeg aldri tenkt på :o
Ville nok sovet i senga sammen med ho, med masse håndklær under oss og bøtte rett utenfor senga så hu kunne kasta seg ut.
Ho på 1,5 hadde sovet i vår seng, liker å være nær når dem er sjuke. Men ho har heller aldri kasta opp.
Oi, lite syke.

Yngste på 3,5 husker jeg sånnsett ikke mer enn en runde før denne, men har sikkert vært mer.

Broren på 6 har hatt det flere ganger enn han er år

Back
Topp