Hva forventer dere av besteforeldre??

Pijah

Forumet er livet
Er det sånn at man skal forvente at besteforeldre stiller opp når man får unger? At man har rett til å bli sur og irritert for at de ikke vil avlaste? Får man unger for at besteforeldrene skal avlaste?

Jeg skjønner jo at de fleste (jada, slett ikke alle) her inne har foreldre som vil stille opp for barnebarna sine, men har vi virkelig rett til å forvente at de skal gjøre det?
Mine foreldre hadde stilt opp som barnevakt og alt om jeg hadde trengt det og det hadde passet for de (og om vi bodde nærmere selvsagt), men de har jo sitt eget liv også, som de skal ta vare på...

jeg må ærlig inrømme at jeg forventer at de skal stille opp hvis vi trenger det ja!!!
altså ikke hver gang vi spør! de har jo såklart egene liv! men jeg forventer at de skal ville ha han litt innimellom!
hvis ikke vile jeg blitt fryktelig skuffa!!
men nå er ikke det et faktum enda da i og med at han ammes hver tredje time hele døgnet

Joda, men forventer du at de skal stille opp uten at du spør? Og at de skal være barnevakt fordi du trenger å sove? For hvis besteforeldrene skal stille opp i sånne tilfeller, såmå de jo gjerne få vite at du trenger hjelp da, vanskelig for de å lukte at du vil sove, om de ikke ser deg slite gjennom hele dagen...

Hmm..

vi førlanger lite av besteforeldrene.spør vi om hjelp og de ikke kan,syns eg det e heilt greit...
men før det meste like vi å ha ungen sjøl,så har ikkje spurt så mange ganga om barnevakt,og når vi har spurt har vi vel stortsett fått ja:-)

ORIGINAL: Pijah

Joda, men forventer du at de skal stille opp uten at du spør? Og at de skal være barnevakt fordi du trenger å sove? For hvis besteforeldrene skal stille opp i sånne tilfeller, såmå de jo gjerne få vite at du trenger hjelp da, vanskelig for de å lukte at du vil sove, om de ikke ser deg slite gjennom hele dagen...

Hmm..

neinei de er jo ikke tankelesere heller[:D][:D] man kan ikke bli sur før man har fått nei gang på gang[:)]
men her har jeg faktisk ikke spurt en eneste gang! her er det mamma som ringer og ber meg og sambo pelle oss på kino eller restaurant[:D]

ORIGINAL: Sha

Hmm..

neinei de er jo ikke tankelesere heller[:D][:D] man kan ikke bli sur før man har fått nei gang på gang[:)]
men her har jeg faktisk ikke spurt en eneste gang! her er det mamma som ringer og ber meg og sambo pelle oss på kino eller restaurant[:D]

Hehe, sånn er mine svigerser også. Men de er pensjonister og har liksom hele dagen. Jeg tror ikke jeg hadde tenkt over det en gang om de ikke hadde gjort det (om jeg da ikke allerede var vant med det, som nå), for jeg har jo ikke fått unger for å "sette de vekk" når jeg er sliten og trøtt.. [8D]

Jeg forventer ingenting av besteforeldrene. De lever sine egne liv og jeg har ingen rett å forvente at de skal gjøre noe som helst. Men besteforeldrene elsker barnebarna sine, så de spør stadig om å få være barnevakt og ha de på besøk. De er fantastiske alle fire og det er jeg veldig takknemlig for, men det er noe de gjør ut av fri vilje og ikke noe jeg verken presser dem til eller forventer.

Jeg tenker som så at besteforeldrene er ferdig med barn, men at de kan ha barnebarna en gang iblant synes jeg er helt greit.

Bestemora til mine bor i Drangedal, og da sier det seg jo selv at det ikke er fort gjort å spørre henne om barnepass. Sambo og jeg har ikke hatt barnefri siden 2002-2003.

Hadde ønsket og fått være med sambo en tur til Sverige, men ikke lett når man ikke har barnevakt. Er som sagt snakk om 3-4 dager.

Hadde vært fint om de kunne stilt opp en gang iblandt[&:] I sommer hadde vi besteforeldre som barnevakt en hel kveld for første gang siden minsten ble født for snart 2,5 år siden.

Hadde vært deilig å få våkne en morgen av meg selv med mannen min ved siden av meg....

Vel, det skjer vel ikke det nærmeste 10året[&o]

Er det sånn at man skal forvente at besteforeldre stiller opp når man får unger? Altså... dette med besteforeldre, et helt kapitell for seg selv, min mor stiller opp når hun er her, eller vi der. Samboers mor og far, de, ja hvor er de egentlig? Neimen, bor de virkelig ikke lengre en 10 minutters gange fra oss? Trodde kanskje de var i spanien.... Har ikke sett de på flere måneder, og sånn har det alltid vært. At man har rett til å bli sur og irritert for at de ikke vil avlaste? Rett har man vel, man har lov å føle det man føler, men det hjelper vel neppe å bruke energi på å være sur, man blir bare så inni den grønneste skogen skuffet, ALLTID! Får man unger for at besteforeldrene skal avlaste? Nei, det gjør man jo ikke, men man må virkelig kunne forvente at sine egne foreldre viser interesse for sin egen familie og barnebarn, det synes jeg er på sin plass.

Jeg skjønner jo at de fleste (jada, slett ikke alle) her inne har foreldre som vil stille opp for barnebarna sine, men har vi virkelig rett til å forvente at de skal gjøre det? Leste en artikkel inne på http://www.besteforeldre.no/Om%20besteforeldre/Besteforeldrenes_funksjoner_og_oppgaver.htm  her står det ganske mange interessante artikler om besteforeldre.
Mine foreldre hadde stilt opp som barnevakt og alt om jeg hadde trengt det og det hadde passet for de (og om vi bodde nærmere selvsagt), men de har jo sitt eget liv også, som de skal ta vare på...

Forvente? Ingenting egentlig. Lager ikke barn for at mine foreldre skal ta seg av de. Men mamma stiller opp selv, hun bor langt unna og slik som det blir nå, så blir det fødsel og en 2 åring som noen må passes på. Hun ville gjerne komme til oss og bo en stund. Det synes jeg kjempe koselig at hun tar initiativet, men om hun hadde ikke tilbudt seg så hadde ikke jeg blitt sint.

forventningene er at de interresserer seg og engasjer seg i barnebarna når de er tilstede. de har jo sagt klart at de ha ønska seg barnebarn.

jeg forventer at mine foreldre kan passe barnebarna av og til. vertfall en natt i mnd så lenge de selv er friske. og at de ser barnebarna sine vertfall annenhver uke. barnebarna skal kjenne de godt!

av K sine foreldre så forventer jeg at de ønsker å se Ådne minst en gang i mnd og kan stille opp hvis vi spør om hjelp i god tid i forveien. (de bor lengre unna)

KJenner at jeg ønsker meg besteforeldre som spør om å få låne barnebarna men det har vi ikke. Men jeg forventer det ikke....

Jeg forventer at de faktisk har interresse av å treffe og bli kjent med barnebarnet sitt!

-Om de vil passe han bare for å tilbringe kvalitetstid med ham - KJEMPEFLOTT!!
-Om de vil passe han for at jeg og sambo skal få hvile/være litt alene/trenger barnepass fordi at vi kabalen vår ikke går opp ellers - KJEMPEFLOTT!!
-Om de i det heletatt vil komme på besøk "bare" for å treffe barnebarnet sitt - Utmerket!

For guttungen sin del!! Ikke bare vår!
Vil han skal utvikle sitt eget, og ha et bra forhold til alle 3 besteforeldreparene sine!

-Ja, jeg blir skuffa når noen av de sier nei. Men det er fordi vi føler at de ikke engasjerer seg at all![:(]
-Nei, jeg blir ikke skuffa når noen av de sier nei - fordi de passer han så mye ellers - både for vår del og sin egen del.[:)]
-Nei, jeg blir ikke skuffa om de som bor langt unna sier nei, men jeg jeg blir utrolig glad når de kommer den lange veien bare for å passe han en kveld![:)]

ORIGINAL: Shopoholic

Nei forventer det ikke, dem sier nei om det ikke passer og det er jo supert. Vil jo ikke presse dem på dem [:D]
Vi står fritt til og spørre og dem fritt til og svare nei :)

Samme som her! [:)]
I tillegg spør ofte besteforeldrene på begge sider om de kan få ha gutta litt (også på overnatting), uten at vi har spurt i det hele tatt. [;)]

Forventer ingenting.. Har ikke hatt barnefri en eneste natt siden mai 2006..,
men det hender vi får barnevakt en times tid for å handle liksom, men da må vi alltid
spørre.. De spør aldri om å få passe..

Jeg forventer ikke at besteforeldre skal gjøre noe for å avlaste oss, de har hatt små barn, nå er det vi som er foreldrene. Men de synes det er veldig stas å hjelpe oss, koser seg masse mel lillemor, og setter så klart stor pris på at de ønsker å være sammen med henne.
Vi spør om de vil passe henne o. l, ser at de blir veldig glad når vi spør dem.
De passer henne fordi det er noe de selv ønsker, at de avlaster oss blir jo en bonus for oss[:)]

Jeg forventer ikke avlastning, nei. Det blir feil ord å bruke. Jeg fikk ikke barn for at de skulle få barnebarn, jeg fikk de for min egen del.

Jeg forventer at de ønsker og vil tilbringe litt tid med dem, når jeg en sjelden gang spør om barnevakt. Og de stiller gledelig opp så lenge det passer. De har hus i utlandet, så de er mye borte, så her må alt planlegges god tid i forveien.

De skal heller ikke være ekstra sett med foreldre, de skal få lov til kun å være besteforeldre. Å skjemme de bort i ny og ne.

Så her har vi sjelden barnevakt, men det er kjekt å ha de i nærheten. Ikke misforstå. Men jeg er ikke avhengig av dem.

Jeg forventer meg ingenting. Mine bor ikke i nerheten, og svigerforeldrer vil jeg helst ikke spørre. Liker å ha ungen min for meg selv og selvfølgelig mannen min. Hade ikke blitt skuffet om de takket nej. Muligens om det var noe jeg VIRKELIG hadde lust å gjøre og ikke fikk barnevakt. Vet at svigers venter på å få bli besteforeldrer på riktigt. Ha barnebarnet for seg selv og kose med han, men den tid har ikke kommt enda.. [8D]

Forventer ikke annet enn at de skal være glad i sønnen min!!!
Mor bor såpass langt unna at det blir vanskelig for henne å stille opp en kveld, men det hender jo når hun er på besøk at hun synes det er veldig stas med litt tid alene m A. Far bor i samme byen som oss, men er en opptatt mann, men er kjempeflink til å stille opp når tiden strekker til. Har også en søster som bor i nærheten, som gjerne er barnevakt innimellom.

Back
Topp