Hva er viktig for deg under valg av navn?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Eve
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Eve

Guest
At det er et populært navn?
Gammelt navn?
Oppkalling?
Klinger godt med navna til resten av familien?
Klinger godt med etternavnet?
Sjeldent navn?
Passer ungen?

At ungen ikke må bruke resten av livet på å stave navnet sitt... :rolleyes: Det blir et ganske langt etternavn her, så det er greit om fornavnet er relativt kort. Det er også viktig for faren at det ikke betyr noe veldig annerledes på engelsk, som f.eks. guttenavnet Odd i Norge, som jo betyr "merkelig, rar" på engelsk. :p

Vi synes også at det er en fordel å ikke være den fjortende i klassen som heter det samme, men det er viktigere at navnet passer barnet og at vi begge liker det :)

At det er litt uvanlig, men ikke så uvanlig at folk rynker på nesa.
At både jeg og far liker det, og at det er lett å finne kallenavn/versjoner av det (ikke spør, besatt av kallenavn :-p)

Det aller viktigste var å finne et internasjonalt navn siden vi ikke har norsk familie. Altså, vi ville at navnet skulle være norskt, men også fungere på de andre språkene. I tillegg var det viktig for meg at det var "rett fram" både mtp på staving og uttale. Ønsket heller ikke navn fra topplista.

Navn som staves lett, internasjonalt og at vi liker det så klart :)

At det passer med etternavn, resten av fornavnene i familien (i alle fall søsken), og at det ikke er tvil om hvordan det staves eller uttales.

At det passer barnet og at vi liker det:)

At det klinger fint, passer med etternavnet og at jeg får en god følelse av navnet. Må gjerne også passe med søken :)

* At vi liker det.
* At ikke "alle" ungene i kullet heter det.
* At det er i noenlunde samme sjanger som søsknene sine navn (Linnea, Matheo og Bjarne høres i mine ører rart ut f.eks).

At vi liker det. :)

Førstemann fikk navn etter en karakter i en film vi så tidlig i forholdet vårt. Med andremann laget vi lister, og førstemann fikk være med og komme med forslag, og vi endte opp med et "topplistenavn." :)

At vi begge liker det veldig godt :)
At det ikke er på topp 10, og helst ikke på topp 20 heller
At det uttales sånn som det skrives på norsk og er relativt vanlig i Norge
At det er litt klassisk og ikke et nyoppfunnet navn og ikke et navn fra en TV-serie/bok.
At det ikke er for langt.

At det klinger fint, at det er et navn det er lett å uttale, men som helst ikke skal være blant det aller mest brukte. At det skrives som det uttales. Også en fordel at de fungerer på andre språk som engelsk og spansk uten at det blir unorsk. For meg er det også viktig at fornavnet står godt til etternavnet.
Feks synes jeg navn som Michelle, Brittney og Samantha står dårlig til Hansen og Larsen.

Oppkalling eller at ikke alle andre heter det samme. Her er det en god blanding av dine, mine og vår(e), så navna matcher ikke på noen måte, bortsett fra to stk som har samme bokstav på første navnet (men navna er ikke like). På vår første felles ble det et norrønt navn og tenker det blir det på nestemann også.

Viktig for oss:
At begge elsker navnet
At det høres fint ut på engelsk/spansk (da min mann er spansktalende, og det er greit at barnet vårt sitt navn skal høres fint ut i hjemlandet da de snakker om/med h*n også hehe:)

Dobbelt. Hadde visst svart her allerede. :hilarious:

At vi liker det [emoji6]

At navnene klinger bra med oss andre, at det er greit å uttale på engelsk, ikke inneholder æ, ø og å, og at det er så og si opplagt hvordan det staves.

Back
Topp