Hva er ting man spør om på OUL uke 18?

Babyyyy

Flørter med forumet
Marsfiolene 2026 ♡
Er det noe man kan spørre om på OUL uke 18, sånn som RS-vaksine feks? På TOUL uke 12 fant de et myom som jeg skal følges opp ekstra for, og jeg har noen spørsmål rundt dette som jeg ikke ønsker å vente helt til ekstrakontrollen uke 24 med å spørre om. Fastlegen har ikke greie på dette og hva det innebærer for min graviditet, det er det de på sykehuset som har greie på. Er dette noe jeg kan spørre om på OUL uke 18?
Har ikke fått noen jordmor i kommunen ennå, får ikke før uke 24.

RS vaksine er noe du betaler for selv og er frivillig; og er gjerne ikke noe du tar før sånn uke 30 uansett, dersom du skal ha; så det kan du nok vente med til uke 24.

Myomet derimot er jo absolutt aktuelt å se på når de først har ultralyd, og regner med det er med ultralyd det skal følges opp også etterhvert - så det ville jeg tatt opp. Samme om du lurer på noe annet de evt ser; ang morkake, baby, fostervann... Sånne ting er jo helt innafor.
Vaksinering og egen helse (med mindre det er noe som er relevant under UL), kan vente til kontroll hos jm på helsestasjonen eller lege. :)

RS vaksine er noe du betaler for selv og er frivillig; og er gjerne ikke noe du tar før sånn uke 30 uansett, dersom du skal ha; så det kan du nok vente med til uke 24.

Myomet derimot er jo absolutt aktuelt å se på når de først har ultralyd, og regner med det er med ultralyd det skal følges opp også etterhvert - så det ville jeg tatt opp. Samme om du lurer på noe annet de evt ser; ang morkake, baby, fostervann... Sånne ting er jo helt innafor.
Vaksinering og egen helse (med mindre det er noe som er relevant under UL), kan vente til kontroll hos jm på helsestasjonen eller lege. :)
Takk for nyttig svar :happy: jeg har nemlig fått beskjed om at jeg har et myom som vokser inn i livmor på en slik måte at det kan påvirke fosterets vekst, og så leser jeg på NHI at slike myomer kan medføre for tidlig vannavgang, for tidlig fødsel og keisersnitt. Jeg ble selv født for tidlig men akkurat ikke prematur, og ønsker for alt i verden ikke å føde et barn for tidlig selv. Så tenkte jo det var hensiktsmessig å ta opp på OUL uke 18 om det er noe jeg kan gjøre for å forebygge dette, med tidligere sykemelding før permisjon for eksempel. Jeg opplever også mye mentalt stress på jobb pga mistrivsel og vil tro det også spiller inn. Alt dette handler jo om min helse men er vel kjemperelevant for barnet, og det er vel de som ser myomet inni livmor og kan fødsel, som kan svare på dette, og ikke fastlegen?

Takk for nyttig svar :happy: jeg har nemlig fått beskjed om at jeg har et myom som vokser inn i livmor på en slik måte at det kan påvirke fosterets vekst, og så leser jeg på NHI at slike myomer kan medføre for tidlig vannavgang, for tidlig fødsel og keisersnitt. Jeg ble selv født for tidlig men akkurat ikke prematur, og ønsker for alt i verden ikke å føde et barn for tidlig selv. Så tenkte jo det var hensiktsmessig å ta opp på OUL uke 18 om det er noe jeg kan gjøre for å forebygge dette, med tidligere sykemelding før permisjon for eksempel. Jeg opplever også mye mentalt stress på jobb pga mistrivsel og vil tro det også spiller inn. Alt dette handler jo om min helse men er vel kjemperelevant for barnet, og det er vel de som ser myomet inni livmor og kan fødsel, som kan svare på dette, og ikke fastlegen?
Myomet tenker jeg er veldig relevant for dem på ultralyd i alle fall, og du kan jo høre om hvilken oppfølging du kan forvente. Såvidt jeg skjønner det, har størrelsen mye å si. Et lite myom kan ha ca null påvirkning, mens et større kan påvirke både leie og gi prematur fødsel om så.
Derfor tenker jeg du absolutt burde ta opp hvilken påvirkning de mener dette myomet vil ha for deg i svangerskapet, eventuelle tiltak, og hvilken videre oppfølging det er snakk om.

Hvis det er slik at det er i en størrelse som påvirker i en grad som du selv må ta hensyn til, ved f.eks å redusere arbeidsmengden e.l., så må du jo få med et skriv du kan ta med til fastlegen for å enten søke svangerskapspenger eller bli sykemeldt. Jeg tror ikke de gjør akkurat det på OUL, da det i hovedsak er fokus på diagnostikk av baby + relevant info (morkakeplassering, fostervann, myom osv). Men regner nå med de setter opp til videre oppfølging osv av myomet eller henviser til riktig instans.
Men spør nå uansett ang myomet, så må de nå greie vise deg til hvor du skal få svar om de ikke har svaret selv.

Back
Topp