Er det noe man kan spørre om på OUL uke 18, sånn som RS-vaksine feks? På TOUL uke 12 fant de et myom som jeg skal følges opp ekstra for, og jeg har noen spørsmål rundt dette som jeg ikke ønsker å vente helt til ekstrakontrollen uke 24 med å spørre om. Fastlegen har ikke greie på dette og hva det innebærer for min graviditet, det er det de på sykehuset som har greie på. Er dette noe jeg kan spørre om på OUL uke 18?
Har ikke fått noen jordmor i kommunen ennå, får ikke før uke 24.
Har ikke fått noen jordmor i kommunen ennå, får ikke før uke 24.
jeg har nemlig fått beskjed om at jeg har et myom som vokser inn i livmor på en slik måte at det kan påvirke fosterets vekst, og så leser jeg på NHI at slike myomer kan medføre for tidlig vannavgang, for tidlig fødsel og keisersnitt. Jeg ble selv født for tidlig men akkurat ikke prematur, og ønsker for alt i verden ikke å føde et barn for tidlig selv. Så tenkte jo det var hensiktsmessig å ta opp på OUL uke 18 om det er noe jeg kan gjøre for å forebygge dette, med tidligere sykemelding før permisjon for eksempel. Jeg opplever også mye mentalt stress på jobb pga mistrivsel og vil tro det også spiller inn. Alt dette handler jo om min helse men er vel kjemperelevant for barnet, og det er vel de som ser myomet inni livmor og kan fødsel, som kan svare på dette, og ikke fastlegen?