hva er svangerskapspermisjon?

Rockmybaby..

Glad i forumet
ser endel har det. lurer på hva/hvem/hvorfor noen har det?

Jeg fikk det fordi jeg fikk sterke kynnere av å være på jobb, pga stress, høyt tempo og tunge løft.(jobber på fabrikk)
Spurte jo såklart om tilrettelegging,men det hadde de ikke til meg ,så da skrev jordmor ut et skjema som sjefen skrev under på at de ikke hadde noe annet til meg. Så nå får jeg "lønn" fra NAV.

Rett som Charlotteogprinsessa skriver: Rett og slett farlig å være på jobb.

Jeg hadde svangerskapspermisjon til idag pga at jeg har en gutt på 10mnd[;)] alle går ut i svangerskapspermisjon 3uker før fødssel,men om man har permisjon tidligere i svangerskapet pga diverse ting,kalles dette også svangerskapspermisjon[;)]

Mamman t Marius:Trodde det kaltes fødselspenger jeg?

Ja det var det jeg mente[:)]
Søkte om svangerskappenger når jeg ikke kunne jobbe og skal søke nå om Fødselspermisjon[;)].
Det har jeg ikke søkt om enda så tror jeg må hive meg rundt å få sendt den[&:].

svangerskapspermisjon/svangerskapspenger får du i svangerskapet, når vi skal ha permisjon med barnet tre uker før og månedene etter fødselen, kalles dette foreldrepenger/foreldrepermisjon.

ORIGINAL: Pijah

svangerskapspermisjon/svangerskapspenger får du i svangerskapet, når vi skal ha permisjon med barnet tre uker før og månedene etter fødselen, kalles dette foreldrepenger/foreldrepermisjon.

Ikke ifølge nav og leger her.

ORIGINAL: Rico82

Mamman t Marius:Trodde det kaltes fødselspenger jeg?

Nope,det er foreldrepenger[:)]

ORIGINAL: Mamman t Marius

ORIGINAL: Pijah

Ikke ifølge nav og leger her.

Du har i hvert fall ikke svangerskapspermisjon ETTER fødsel, for da er du ikke svanger lenger. [;)]
Svangerskapspermisjon gjelder kun i svangerskapet, så da tror jeg legene og NAV bør sjekke sine egne regler.

I følge nav.no er svangerskapspermisjon slik man har dersom man er sjuk under svangerskapet og ikke kan jobbe,altså det de fleste har sagt her[:)]
Beklager feilen altså,men trodde begge permisjonene het det samme for både lege/jm og nav har segt det til meg...[:-]

Enig med charlotteogprinsessa.
Er ikke i svangerskappermisjon fordi jeg er syk,men pga jobben min,så da er det noen som har gjort feil til deg hilla85[:)]. Er du syk så skal du sykmeldes..

Men er ikke svangerskapspermisjon det som heter fødselspermisjon nå? Når man ikke kan jobbe fordi man ikke får tilrettelagt arbeid, eller noe på arbeidsplassen tilsier man ikke kan jobbe der mens man er gravide mottar man svangerskapspenger?

Men heter det å motta svangerskapspenger svangerskapspermisjon? Jeg trodde svangerskapspermisjon er det "gamle" navnet på det som heter fødselspermisjon idag?

ORIGINAL: Charlotteogprinsessa

Når du har svangerskapspermisjon mottar du svangerskapspenger.
Når du har fødselspermisjon får du fødselspenger:)

Den var ny for meg... Jeg har aldri eller lest at man er i svangerskapspermisjon, eller at det heter svangerskapspermisjon å motta svangerskapspenger[:)] Har alltid trodd at svangerskapspermisjon er det samme som fødselspermisjon jeg!

Man lærer stadig noe nytt her inne altså[;)]

Sto nå ivertfall svangerskappermisjon på det skjemaet jordmor fyllt ut som sjefen skulle skrive under på.
Har dessverre ikke det skjemaet for det ga jeg til Nav,eller så skulle jeg ha scannet det[:)]

Fant dette:

Svangerskapspermisjon. Gravid arbeidstaker har rett til fri fra arbeidet i inntil 12 uker (aml. § 12-2).

Fødselspermisjon. Etter fødselen skal mor ha permisjon de første seks uker. Moren har altså plikt til å ta permisjon i seks uker, med mindre hun fremlegger legeattest om at det er bedre for henne å komme i arbeid (aml. § 12-4).

Foreldrepermisjon. Foreldrenes rett til permisjon i tilsammen 12 måneder, og dessuten hver av foreldrenes rett til ytterligere permisjon i 12 måneder, dersom slik permisjon tas umiddelbart etter den første permisjonsperioden. For arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet kan den andre permisjonsperioden være inntil to år. Adoptivforeldre har tilsvarende rett til foreldrepermisjon, med mindre det er tale om stebarnsadopsjon eller adopsjon av barn over 15 år (aml. § 12-5).

Dette er noe gammelt, men gir en ganske god beskrivelse på de ulike begrepene:) Og hvor de kommer fra:)

Har selv fått innvilget svangerskapspenger, men aldri sett eller hørt begrepet svangerskapspermisjon i forbindelse med dette[;)]

ORIGINAL: ~Milla~

Men heter det å motta svangerskapspenger svangerskapspermisjon? Jeg trodde svangerskapspermisjon er det "gamle" navnet på det som heter fødselspermisjon idag?

Det trodde jeg også,men i følge nan.no er fødselspermisjon det man går ut i 3uker før termin og svangerskapspermsisjon det man har FØR fødsel dersom man er for sjuk til og jobbe eller ikke kan få tilrettelagt arbeid.Svangerskapspenger får man dersom man har svangerskapspermisjon og foreldrepenger er det man får hver mnd i fødselspermisjonen[;)]

ORIGINAL: ~Milla~

ORIGINAL: Charlotteogprinsessa

Når du har svangerskapspermisjon mottar du svangerskapspenger.
Når du har fødselspermisjon får du fødselspenger:)

Den var ny for meg... Jeg har aldri eller lest at man er i svangerskapspermisjon, eller at det heter svangerskapspermisjon å motta svangerskapspenger[:)] Har alltid trodd at svangerskapspermisjon er det samme som fødselspermisjon jeg!

Nei,det heter foreldrepenger[;)]

Back
Topp