Hva er sunn middag for deg?

ORIGINAL: dripdrop

Dere som spiser: Kjøttboller, karbonader, fiskeboller osv? Lager dere dette selv fra bunn? eller bruker dere å kjøpe ferdigposene i butikkene? [:)]

Jeg kjøper ferdig. Kan ikke å lage fra bunnen. Eller, jo... Kjøttboller kan jeg godt finne på å lage fra bunn [:)] Samme med kjøttkaker.

En middag uten:

- poteter
- hvit ris
- fin pasta
- mye fett
- mye sukker og salt
- ferdiglaget produkter
- rene hvetemelsprodukter f.eks lyse pitabrød og pizzabunn

Syns dette med middag er vanskelig jeg [8D] Hva er sunt? hva er ikke sunt?
Er fullkorns spagetti med kjøøtsaus sunt da? [8|] Med masse salat til f.eks?

ORIGINAL: MammaGutten

En middag uten:

- poteter
- hvit ris
- fin pasta
- mye fett
- mye sukker og salt
- ferdiglaget produkter
- rene hvetemelsprodukter f.eks lyse pitabrød og pizzabunn

Må si meg enig her :)

Det er ikke det verste du kan spise hvertfall. Lurt å bruke karbonadedeig i stedet for kjøttdeig [:)]

Dere som spiser: Kjøttboller, karbonader, fiskeboller osv? Lager dere dette selv fra bunn? eller bruker dere å kjøpe ferdigposene i butikkene? [:)]

Trikset er å kutte ut posesaus f.eks... det er det mye SHIT i altså. Vanvittig mengder salt f.eks.
Fikseboller og fiskegrateng kjøper jeg ferdig foreløpig. Men kjøttkaker, medisterkaker, kjøttboller o.l. lager jeg selv ja.

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Det er ikke det verste du kan spise hvertfall. Lurt å bruke karbonadedeig i stedet for kjøttdeig [:)]

Det bruker vi alltid! Kjøper aldri kjøttdeig [;)]

ORIGINAL: TonjeJenta

Trikset er å kutte ut posesaus f.eks... det er det mye SHIT i altså. Vanvittig mengder salt f.eks.
Fikseboller og fiskegrateng kjøper jeg ferdig foreløpig. Men kjøttkaker, medisterkaker, kjøttboller o.l. lager jeg selv ja.

Kjøper aldri pose saus! Svært sjeldent bruker vi pose saus...

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Det bruker vi alltid! Kjøper aldri kjøttdeig [;)]

En sunn middag er varierte middager uten mye usunt fett eller for mye repetisjon av de samme råvarene. Og at maten er laget fra bunnen av med råvarer av god kvalitet.
F.eks. suppe basert på erter/linser/bønner en dag, fisk og poteter en annen dag, biff og ovnsstekte rotgrønnsaker den neste og magert kjøtt med wokede grønnsaker etter det igjen.

ORIGINAL: blessa

En sunn middag er ikke bare grønnsaker for meg. En sunn middag er variert, og det behøver absolutt ikke være grønnsaker HVER dag.

Vil du komme med noen eksempler? [:D]

Jepp!

Eksempel på en ukesmeny:
Mandag: Seibiff med stekt løk, smør og kokte poteter.
TIrsdag: Spaghetti med kjøttdeig og spaghettisaus.
Onsdag: Pannekaker med blåbærsyltetøy.
Torsdag: Karbonader med brun saus, grønnsaker og poteter.
Fredag: Kylling med bearnaisesaus og pommes frites.
Lørdag: Biffstrimler med peppersaus, bakt potet og salat.
Søndag: Pizza.

Dette er alt i alt sunt til sammen. Om det er sunt hver for seg kan diskuteres. Men det er variert, og variert er bra og sunt for kroppen! [:)]

Her var det for mye fett, hvete, stivelse, sukker etc. i forhold til resten til at det kan kalles variert, for meg høres denne planen nomal ut for en kjedelig barnefamilie, men ikke sunn og variert..
Kunne lett gjort den planen bedre. (Og så kommer det jo an på om du lager alt dette fra bunnen av eller om det er ferdigkjøpt. Ferdig-pmmes frittes, ferdig blåbærsyltetøy?)

ORIGINAL: AnnaFrost

En sunn middag er ikke bare grønnsaker for meg. En sunn middag er variert, og det behøver absolutt ikke være grønnsaker HVER dag.

Vil du komme med noen eksempler? [:D]

Jepp!

Eksempel på en ukesmeny:
Mandag: Seibiff med stekt løk, smør og kokte poteter.
TIrsdag: Spaghetti med kjøttdeig og spaghettisaus.
Onsdag: Pannekaker med blåbærsyltetøy.
Torsdag: Karbonader med brun saus, grønnsaker og poteter.
Fredag: Kylling med bearnaisesaus og pommes frites.
Lørdag: Biffstrimler med peppersaus, bakt potet og salat.
Søndag: Pizza.

Dette er alt i alt sunt til sammen. Om det er sunt hver for seg kan diskuteres. Men det er variert, og variert er bra og sunt for kroppen! [:)]

Her var det for mye fett, hvete, stivelse, sukker etc. i forhold til resten til at det kan kalles variert, for meg høres denne planen nomal ut for en kjedelig barnefamilie, men ikke sunn og variert..
Kunne lett gjort den planen bedre. (Og så kommer det jo an på om du lager alt dette fra bunnen av eller om det er ferdigkjøpt. Ferdig-pmmes frittes, ferdig blåbærsyltetøy?)

Jeg anser heller ikke denne meny'en som sunn! pommes frites spises aldri i hus hos oss.
Det var en fin variert meny, men den er ikke sunn!

Mat fra bunnen, rene råvarer og bra med grønnsaker og et velbalansert måltid.
Fett betyr ikke nødvendigvis fare[:D].

Enig med deg. Og gjerne med økologiske råvarer.

Ser flere nevner masse grønnsaker, men vist man f. esk lager fullkornslasagne med masse salat til, er det da sunt? eller går det som usunt? Blir maten nødvendigvis sunn bare for at den inneholder mye grønnsaker/ salat? [:)]

Lasagnen vi lager anser jeg som ganske sunn siden den er laget fra bunnen og inneholder gulrot, løk og stangselleri, tomater, karbonadedeig og mindre salt enn i halvfabrikat, ikke sukker eller maltodextrin osv. Er ikke avhengig av salaten for at den skal være grei, men det er jo et pluss[:)]

ORIGINAL: Inmari

Ser flere nevner masse grønnsaker, men vist man f. esk lager fullkornslasagne med masse salat til, er det da sunt? eller går det som usunt? Blir maten nødvendigvis sunn bare for at den inneholder mye grønnsaker/ salat? [:)]

Lasagnen vi lager anser jeg som ganske sunn siden den er laget fra bunnen og inneholder gulrot, løk og stangselleri, tomater, karbonadedeig og mindre salt enn i halvfabrikat, ikke sukker eller maltodextrin osv. Er ikke avhengig av salaten for at den skal være grei, men det er jo et pluss[:)]

Oppskrift?? [:D]

Sunn middag her er rene råvarer og alt laget fra bunnen av (slakter ikke dyra selv, da [8D][8D]) Og at man varierer fra dag til dag! Er ikke redd for fett, men sørger for at det for det meste er umettet/flerumettet fett - de fleste spiser nok for lite av det sunne fettet. Unngår raske karbohydrater så mye som mulig, spiser heller litt mer av det andre og bytter ut det fine melet.

Mandag: Fisk med søtpotetmos og dampete grønnsaker
Tirsdag: Kyllingwok
Onsdag: Linsesuppe med løk og spinat
Torsdag: Fiskegrateng
Fredag: Pizza med grov bunn
Lørdag: Indiske lammekjøttboller med salat, ris og grov nan
Søndag: Biffstrimler i rømmesaus med ovnsbakte poteter og salat

uten kjøtt for min del, og kun økologiske råvarer[:)]

ORIGINAL: Inmari

Oppskrift?? [:D]

Den er litt lang, kanskje i morgen[;)]

Kjøper aldri pose saus! Svært sjeldent bruker vi pose saus...

Har du oppskrift på hjemmelaget sauser da? ;)

Back
Topp